Skip to main content

Η Κίνα απελευθερώνει τις δυνάμεις της γαλάζιας οικονομίας

Φωτογραφία του Λου Χουαντάνγκ Στο υπεράκτιο αιολικό πάρκο Τσινγκτσόου I και II στην Γιανγκτζιάνγκ της επαρχίας Γκουανγκντόνγκ, η παραγόμενη ενέργεια των ανεμογεννητριών αυξήθηκε χάρη στον υπεράκτιο σταθμό ενίσχυσης και συνδέθηκε με το χερσαίο κέντρο ελέγχου μέσω δύο υποβρυχίων καλωδίων 500kV

Η θαλάσσια οικονομία της χώρας στρέφεται προς την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα

Εικοστό πέμπτο άρθρο της σειράς «Οι ευκαιρίες της Κίνας»

Από τις αρχές του τρέχοντος έτους, συνεχής παραμένει η ισχυρή ανάκαμψη της κινεζικής  θαλάσσιας οικονομίας. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε το Υπουργείο Φυσικών Πόρων της Κίνας, κατά το πρώτο τρίμηνο, το ακαθάριστο θαλάσσιο προϊόν της χώρας αυξήθηκε κατά 5,7% σε ετήσια βάση φτάνοντας στα 2,4 τρισ. γιουάν.

Η θαλάσσια οικονομία σημαίνει το σύνολο των διάφορων βιομηχανικών δραστηριοτήτων στην ανάπτυξη, χρήση και προστασία των ωκεανών κλπ. Η Κίνα είναι μια μεγάλη χερσαία αλλά  ναυτιλιακή χώρα και η θαλάσσια οικονομία της έχει μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης.  Ύστερα από χρόνια ανάπτυξης, η κινεζική θαλάσσια οικονομία διαμόρφωσε ένα σύστημα θαλάσσιων βιομηχανιών, στον πυρήνα του οποίου εντοπίζονται μεγάλες βιομηχανίες όπως η θαλάσσια αλιεία, η ναυπηγική βιομηχανία, η βιομηχανία εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου, οι θαλάσσιες μεταφορές και ο θαλάσσιος τουρισμός. Αυτές υποστηρίζονται από τη θαλάσσια επιστημονική έρευνα και τις υπηρεσίες εκπαίδευσης και διαχείρισης, καθώς και από τους ανάντη και κατάντη βιομηχανικούς κλάδους όπως η παραγωγή υλικών, η κατασκευή εξοπλισμού, οι χρηματοοικονομικές και ασφαλιστικές υπηρεσίες και οι υπηρεσίες εξυπηρέτησης επιχειρήσεων. Από το 2012 έως το 2023, το ακαθάριστο θαλάσσιο προϊόν της Κίνας αυξήθηκε από 5 τρισ. σε 9,9 τρισ. γιουάν, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 8% του ΑΕΠ της χώρας, με τη θαλάσσια οικονομία να διαδραματίζει έναν ολοένα και σημαντικότερο ρόλο.

Η πρόοδος της Κίνας στην ανάπτυξη της θαλάσσιας οικονομίας της αντανακλάται στις πρόσφατες εξελίξεις. Στις 20 Απριλίου, το δεύτερο μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο εγχώριας παραγωγής πέρασε στο τελικό στάδιο συναρμολόγησης, σηματοδοτώντας την ολοκλήρωση των δυνατοτήτων της χώρας στον σχεδιασμό και την κατασκευή κρουαζιερόπλοιων. Στις 29 Απριλίου, η China State Shipbuilding Group υπέγραψε συμβόλαιο με την Qatar Energy Company για την κατασκευή 18 εξαιρετικά μεγάλων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου χωρητικότητας 271.000 κυβικών μέτρων, με τη συμφωνία αυτή να αποτελεί τη μεγαλύτερη ενιαία παραγγελία ναυπήγησης στον κόσμο. Σήμερα, η κινεζική ναυπηγική βιομηχανία εισέρχεται σε μια νέα εποχή ανάπτυξης μέσα από την παροχή ενός πλήρους φάσματος προϊόντων. Οι δυνατότητες συναρμολόγησης και κατασκευής της κινεζικής ναυπηγικής μηχανολογίας κατατάσσονται μεταξύ των πιο προηγμένων του κόσμου. Οι δυνατότητες εφοδιασμού σε ενέργεια, τρόφιμα και νερό συνεχώς βελτιώνονται, η κατανάλωση στον θαλάσσιο τουρισμό διαφοροποιείται και η θαλάσσια επιστημονική και τεχνολογική καινοτομία πετυχαίνει πρωτοποριακά αποτελέσματα. Η Κίνα έχει χαράξει 300 εκτάσεις θαλάσσιας γεωργίας. Η ημερήσια παραγωγή αφαλατωμένου νερού φτάνει τους 2,357 εκατ. τόνους. Η εξερεύνηση και εξόρυξη πετρελαίου και φυσικού αερίου έχει φτάσει σε βάθος 3.000 μέτρων. Τέλος, η ανεξάρτητη έρευνα και ανάπτυξη φαρμάκων με ουσίες που βρίσκονται στο θαλάσσιο περιβάλλον αντιπροσωπεύει σχεδόν το 30% των αντίστοιχων φαρμακευτικών σκευασμάτων που διατίθενται σε παγκόσμιο επίπεδο.

Οι θάλασσες αποτελούν στρατηγικό έδαφος για την υψηλής ποιότητας ανάπτυξη, το άνοιγμα υψηλού επιπέδου, τον διεθνή ανταγωνισμό αλλά και τη συνεργασία. Η θαλάσσια οικονομία της Κίνας στρέφεται προς την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα, εστιάζοντας στη βελτίωση της αυτονομίας στην κατασκευή εξοπλισμού για την εξόρυξη πετρελαίου και φυσικού αερίου, την υπεράκτια παραγωγή αιολικής ενέργειας, την επέκταση της θαλάσσιας καλλιέργειας σε μεγάλα βάθη, την αφαλάτωση, την ανάπτυξη θαλάσσιας ενέργειας και την ταχεία ανάπτυξη της βιομηχανίας φαρμάκων και άλλων βιολογικών προϊόντων με τη χρήση ουσιών της θάλασσας.

Η επιστήμη και η τεχνολογία διαδραματίζουν καίριο ρόλο στην ανάπτυξη της θαλάσσιας οικονομίας. Η ανάπτυξη της τελευταίας εντός του πολύπλοκου και ευμετάβλητου θαλάσσιου περιβάλλοντος απαιτεί την εφαρμογή προηγμένων τεχνολογικών. Η Κίνα πρέπει να επιμείνει στον στρατηγικό στόχο της επίτευξης ενός υψηλού επιπέδου επιστημονικής και τεχνολογικής αυτοδυναμίας που να επικεντρώνεται στην υπέρβαση των προβλημάτων που υπάρχουν στον βασικό θαλάσσιο εξοπλισμό και τις τεχνολογίες, με στόχο τη δημιουργία νέων πλεονεκτημάτων για τη μελλοντική ανάπτυξη των θαλασσών.