Skip to main content

Γιατί οι Καναδοί είναι εξοργισμένοι με το μεγαλύτερο σούπερ μάρκετ της χώρας;

Shutterstock

Oι ειδικοί λένε ότι κάθε είσοδος ξένου παίκτη στον Καναδά είναι μια δύσκολη υπόθεση

Σε αναζήτηση διεθνούς «παίκτη» προκειμένου να εντείνει τον ανταγωνισμό και να τους γλιτώσει από την ακρίβεια βρίσκονται οι Καναδοί που φέρονται εξοργισμένοι με τις υψηλές τιμές των τροφίμων στα σούπερ μάρκετ τους και δη στο μεγαλύτερο αυτών.

Στα social media (Reddit  έχουν οργανωθεί ομάδες που βάλλουν κατά ριπάς κατά του Loblaw, της κυρίαρχης αλυσίδας στη λιανική τροφίμων στον Καναδά, με σχεδόν 2.500 καταστήματα. Η ομάδα είναι γεμάτη με φωτογραφίες από είδη πωλούμενα σε πολύ ακριβές τιμές και καλεί σε πανεθνικό μποϊκοτάζ.

Κάποιοι άρχισαν ακόμη μάλιστα ακόμη και να πουλάνε μπλουζάκια με αλλοιωμένο το λογότυπο σε «Roblaw$».

Η εταιρεία, η οποία λειτουργεί επίσης φαρμακεία και εκπτωτικά μίνι μάρκετ, πραγματοποίησε κέρδη 2,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων Καναδά το 2023 – αύξηση σχεδόν 10% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Το μποϊκοτάζ ξεκίνησε τον Μάιο και πρόκειται να συνεχιστεί επ’ αόριστον, πυροδοτώντας μια εθνική συζήτηση σχετικά με το πώς τιμολογούν τα σουπερμάρκετ στον Καναδά και γιατί μια εταιρεία όπως η Loblaw συνεχίζει να είναι κερδοφόρα ενώ οι περισσότεροι Καναδοί δυσκολεύονται να εξασφαλίσουν τα τρόφιμα.

Ψάχνουν… ανταγωνιστές

Μάλιστα αρμόδιος υπουργός του Καναδά έκανε έκτοτε πολλά ταξίδια στο εξωτερικό για να προσελκύσει έναν διεθνή ανταγωνιστή με σκοπό να μπει στην αγορά του Καναδά, να αυξήσει τον ανταγωνισμό και να μειώσει τις τιμές των τροφίμων.

Ωστόσο, οι ειδικοί λένε ότι κάθε είσοδος ξένου παίκτη στον Καναδά είναι μια δύσκολη μάχη.

Όπως και πολλές άλλες χώρες, έτσι και οι Καναδοί είδαν το κόστος ζωής να αυξάνεται μετά την πανδημία του Covid-19 εξαιτίας ζητημάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας αλλά και ελλείψεων εργατικού δυναμικού.

Αν και η κορύφωση του πληθωρισμού των τροφίμων στον Καναδά δεν ξεπέρασε το 11,4%, -με peak χαμηλότερο από τα αντίστοιχα ποσοστά σε Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ- οι τιμές στο ράφι μάλλον λένε άλλα.

Το BΒC προχώρησε σε μία σύγκριση τιμών που πράγματι αποδεικνύει ότι οι τιμές σε ορισμένα καθημερινά είδη στον Καναδά είναι ακριβότερες για τα συνήθη περιεχόμενα του καλαθιού αγορών.

Σημειωτέον ότι οι Καναδοί έχουν πρόβλημα και με το υποτιμώμενο νόμισμά τους έναντι του δολαρίου ΗΠΑ, γεγονός που επηρεάζει τόσο την τιμή των τροφίμων που εισάγονται από τις ΗΠΑ, όσο και τη συνολική αγοραστική δύναμή τους.

Ένα άλλο ζήτημα είναι η έντονα ενοποιημένη φύση της αγοράς παντοπωλείων του Καναδά, δήλωσε ο καθηγητής LeBel.

Μια δύσκολη αγορά

Στη βιομηχανία της χώρας κυριαρχούν τρεις μεγάλες εταιρείες: η Loblaw (η οποία διαχειρίζεται τα καταστήματα της Loblaw), η Empire (η οποία διαχειρίζεται τα καταστήματα Sobeys) και η Metro.

Αποτελούν σχεδόν το 60% του μεριδίου της αγοράς παντοπωλείων.

Συγκριτικά, η αγορά λιανικής των ΗΠΑ διαθέτει περισσότερους περιφερειακούς παίκτες. Και ενώ η Walmart είναι μακράν η πιο δημοφιλής αλυσίδα σε ολόκληρη τη χώρα, υπάρχουν περισσότερα από δώδεκα άλλες αλυσίδες που την ανταγωνίζονται ουσιαστικά.

Ομοίως, η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου είναι επίσης πολύ πιο ανοικτή με συνολικά 14 δραστηριοποιούμενες αλυσίδες.

Ο Francois-Philippe Champagne, Υπουργός Καινοτομίας, Επιστήμης και Βιομηχανίας του Καναδά, παλεύει να βρει ποιος διεθνής ανταγωνιστής μπορεί να μπει στην αγορά και να αλλάξει τις ισορροπίες. Μεταξύ των βολιδοσκοπηθέντων, φέρονται οι Aldi και Lidl, η γαλλική Les Mousquetaires και άλλες εταιρείες από Τουρκία, Ισπανία και Πορτογαλία.