Η μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη δεν πάει καλά. Η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα παραμένει περιορισμένη, με αποτέλεσμα ορισμένες εταιρείες ν` αναβάλουν ή και να ακυρώνουν σημαντικές επενδύσεις για μπαταρίες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Αυτό συνέβη τις τελευταίες ημέρες με τη Svolt, θυγατρική της κινεζικής Great Wall Motors (GWM). Αλλά και η Automotive Cells Company (ACC), θυγατρική μπαταριών της TotalEnergies, που υποστηρίζεται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες Stellantis και Mercedes, διέκοψε τις εργασίες σε εργοστάσια στη Γερμανία και την Ιταλία καθώς στρέφεται σε μπαταρίες χαμηλότερου κόστους εν μέσω επιβράδυνσης της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα.
Η κινεζική Svolt αποφάσισε να σταματήσει τις δραστηριότητές της στη Γερμανία και να ματαιώσει τα σχέδιά της για πρόσβαση σε αγορές όπως η Αυστρία και η Ελβετία. Έτσι, η εταιρεία θα παρέχει υπηρεσίες στις αγορές της Γερμανίας, του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ιρλανδίας, από την Κίνα.
Η εταιρεία μπαταριών ACC άλλαξε επίσης τα σχέδιά της. Τον περασμένο Φεβρουάριο, η ACC συγκέντρωσε 4,4 δισεκατομμύρια ευρώ και σχεδίαζε να τα επενδύσει στην κατασκευή μιας δεύτερης γραμμής παραγωγής στο Ντουβρίν της Γαλλίας, καθώς και στην ανέγερση giga-factories στο Καϊζερσλάουτερν (Γερμανία) και στο Τέρμολι (Ιταλία). Ήδη η κατασκευή των δύο εργοστασίων στη Γερμανία και την Ιταλία έχει ανασταλεί ως αποτέλεσμα της επιβράδυνσης της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα.
Η επένδυση στα τρία giga-factories ήταν συνολικού ύψους 7 δισ. ευρώ, ενώ αναμενόταν να έχουν παραγωγική δυναμικότητα 250 GWh το 2030, που θα τους επέτρεπε να ξεπεράσουν τα δύο εκατομμύρια μπαταρίες που παράγονται ετησίως. Μέχρι σήμερα, το μόνο εργοστάσιο που έχει κατασκευαστεί είναι στη Γαλλία. Τον περασμένο Δεκέμβριο, η ACC παρέδωσε τις πρώτες μπαταρίες στη Stellantis από το γιγαντιαίο εργοστάσιό της στο Ντουβρίν, όπως είχε προγραμματιστεί.
Γεγονός παραμένει πάντως ότι η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα στην ΕΕ είναι κάτω από τις αρχικές προβλέψεις, κάτι που επηρεάζει επίσης τις επενδύσεις των κατασκευαστών μπαταριών.
Αναιμική αγορά ηλεκτρικών οχημάτων
Η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων αναπτύσσεται μεν στη Γηραιά Ήπειρο, αλλά όχι με μεγάλη ταχύτητα. Το πρώτο τετράμηνο του έτους πωλήθηκαν συνολικά 441.992 ηλεκτρικά μοντέλα, 6,4% περισσότερα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Ωστόσο, οι κύριες αγορές της ΕΕ -Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία- παρουσιάζουν πολύ διαφορετικά ποσοστά.
Στη Γερμανία, που είναι η κύρια αγοράς της ΕΕ, οι παραδόσεις ηλεκτρικών μοντέλων τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους μειώθηκαν κατά 10,8%, φτάνοντας τις 111.005 ηλεκτρικές μονάδες. Στην Ιταλία επίσης, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων μειώθηκαν την ίδια περίοδο κατά 18,8%, αν και στη Γαλλία αυξήθηκαν κατά 27%, ενώ στάσιμες παρέμειναν στην Ισπανία .
Κάτω και η Tesla
Οι πωλήσεις της Tesla επίσης, στην Ευρωπαϊκή Ένωση το πρώτο τετράμηνο του έτους κατέγραψαν πτώση 4% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, φτάνοντας συνολικά τις 77.187 μονάδες.
Η Tesla ανακοίνωσε πώς θα σταματήσει την παραγωγή στο εργοστάσιό της στο Βερολίνο για πέντε ημέρες τον Ιούνιο. Ο λόγος που εξηγεί μια τέτοια απόφαση είναι η επιβράδυνση στην ευρωπαϊκή αγορά στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και η μείωση των πωλήσεων του Model Y, του οχήματος με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στον κόσμο το 2023.
Δασμοί στα κινεζικά οχήματα
Μάλιστα, η νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή που θα προκύψει από τις ευρωεκλογές, δεν αποκλείεται να επιβάλει δασμούς στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων. Ακριβώς για αυτόν τον λόγο, η Κίνα φέρεται να ζήτησε βοήθεια από την Ισπανία, ώστε να ασκήσει πίεση στις Βρυξέλλες για την αποφυγή πιθανών δασμών. Η ΕΕ ανησυχεί γιατί οι υψηλές κρατικές επιδοτήσεις δίνουν στις κινεζικές μάρκες ένα αθέμιτο οικονομικό πλεονέκτημα.
Οι αναλυτές αναμένουν ότι η Ευρώπη θα ανακοινώσει δασμούς 30%, αλλά εκτιμούν ότι δεν πρόκειται να μειωθεί ο αριθμός των κινεζικών ηλεκτρικών που φτάνουν στην Ευρώπη.