«Diamonds are for ever», λέει η γνωστή ρήση, αλλά ένας αυξανόμενος αριθμός καταναλωτών δεν την ασπάζεται, απορρίπτοντας τον συγκεκριμένο πολύτιμο λίθο για αντίστοιχους που καλλιεργούνται στο εργαστήριο, για τον χρυσό ή και άλλους χρωματιστούς πολύτιμους λίθους.
Το σύνθημα «τα διαμάντια είναι παντοτινά» επινοήθηκε από τον γίγαντα των διαμαντιών De Beers το 1948. Αλλά δεν αντέχουν όλες οι σχέσεις στη δοκιμασία του χρόνου.
Ο μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρείας, η Anglo American, σχεδιάζει να πουλήσει την De Beers καθώς αναδιαρθρώνει τις δραστηριότητές της μετά την απόρριψη μιας προσφοράς εξαγοράς από την BHP. Ο διευθύνων σύμβουλος του μεταλλευτικού κολοσσού, Ντάνκαν Γουάνμπλαντ, δήλωσε στους Financial Times ότι η πώληση της De Beers θα είναι «το πιο δύσκολο μέρος» της ριζικής αναδιάρθρωσης της εταιρείας.
«Τα διαμάντια δεν ταιριάζουν πλέον στη στρατηγική της Anglo American παρά την ισχυρή κληρονομιά της De Beers», εξήγησε στο CNBC ο ανεξάρτητος αναλυτής της βιομηχανίας διαμαντιών, Πολ Ζιμίνσκι. «Η Anglo θα κάνει τελικά αυτό που θέλουν οι μέτοχοί της και φαίνεται ότι θέλουν να επικεντρωθούν σε μια πιο μακροπρόθεσμη στρατηγική εμπορευμάτων που υποστηρίζουν τη δημιουργία πράσινων υποδομών, για παράδειγμα τον χαλκό», πρόσθεσε.
Ξεθώριασε η ζήτηση διαμαντιών
Η ζήτηση για διαμάντια έχει περιοριστεί αισθητά, καθώς η γοητεία τους εξασθενεί σε μια βασική καταναλωτική αγορά: την Κίνα.
Η μείωση των ποσοστών γάμου, καθώς και η αυξανόμενη δημοτικότητα του χρυσού και των πολύτιμων λίθων που καλλιεργούνται στο εργαστήριο, έφεραν σημαντική πτώση στην κινεζική ζήτηση για διαμάντια, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών αγοράς Daxue Consulting.
Το τέλος των περιορισμών πανδημίας οδήγησε επίσης τους καταναλωτές να διοχετεύουν τις δαπάνες τους προς ταξιδιωτικές εμπειρίες αντί για τα διαμάντια.
Η De Beers είχε κάποτε μονοπώλιο στην αγορά διαμαντιών, αλλά το μερίδιό της έχει μειωθεί. Οι οικονομικές συνθήκες οδήγησαν την εταιρεία σε μείωση των τιμών κατά 10% στην αρχή του έτους, ανέφερε το Bloomberg επικαλούμενο πηγές.
Πτώση 30% από τα υψηλά του 2022
Οι τιμές των διαμαντιών στα διεθνή χρηματιστήρια εμπορευμάτων έχουν μειωθεί κατά 5,7% μέχρι στιγμής φέτος, σύμφωνα με τον δείκτη ακατέργαστων διαμαντιών της Zimnisky, ενώ έχουν συνολικά υποχωρήσει κατά περισσότερο από 30% από τα ιστορικά υψηλά επίπεδα στα οποία εκτινάχθηκαν το 2022.
«Πέρυσι ήταν μια πολύ πιο σκληρή περίοδος για τη βιομηχανία [διαμαντιών] καθώς οι οικονομικές προκλήσεις, η χαλάρωση μετά τον Covid και η αύξηση της προσφοράς διαμαντιών που καλλιεργήθηκαν στο εργαστήριο- όλα επηρέασαν τις συνθήκες ζήτησης», δήλωσε στο CNBC ο επικεφαλής επικοινωνίας της Anglo American, Μαρσέλο Εσκιβέλ.
Διαμάντια εργαστηρίου εναντίον φυσικών διαμαντιών
Η προτίμηση στα διαμάντια που καλλιεργούνται στο εργαστήριο παίζει επίσης κρίσιμο ρόλο στη μείωση των τιμών των φυσικών διαμαντιών, εξήγησε στο CNBC ο Άνκουρ Ντάγκα, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου εκλεκτών κοσμημάτων Angara.
«Το βασικό πρόβλημα είναι η ταχεία ανάπτυξη των διαμαντιών που καλλιεργούνται στο εργαστήριο», είπε. Ο Ντάγκα πρόσθεσε ότι στις ΗΠΑ, που είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής διαμαντιών, οι μισές πέτρες δαχτυλιδιών αρραβώνων θα καλλιεργηθούν στο εργαστήριο φέτος, έναντι ποσοστού μόλις 2% το 2018.
Τα διαμάντια που καλλιεργούνται στο εργαστήριο, τα οποία μπορεί να είναι έως και 85% φθηνότερα από τα φυσικά διαμάντια, κατασκευάζονται σε ελεγχόμενο περιβάλλον χρησιμοποιώντας ακραία πίεση και θερμότητα. Η διαδικασία αναπαράγει τον τρόπο με τον οποίο τα φυσικά διαμάντια σφυρηλατούνται βαθιά στον μανδύα της Γης.
Οι πωλήσεις διαμαντιών που καλλιεργήθηκαν στο εργαστήριο έχουν αυξηθεί εντυπωσιακά, από μόλις 2% της παγκόσμιας αγοράς κοσμημάτων με διαμάντια το 2017 σε 18,4% το 2023, σύμφωνα με στοιχεία που παρείχε η Zimnisky.
Επιπλέον, η αγορά διαμαντιών ως επένδυση έχει εξασθενήσει και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει όσο οι τιμές βυθίζονται.
Μια βιομηχανία «σε δύσκολη θέση»
«Η βιομηχανία διαμαντιών αντιμετωπίζει προβλήματα», είπε ο Ντάγκα στο CNBC, προσθέτοντας ότι πιστεύει ότι οι τιμές των φυσικών διαμαντιών θα μπορούσαν να μειωθούν περαιτέρω κατά 15% – 20% τους επόμενους 12 μήνες.
Κάποιοι είναι λίγο πιο αισιόδοξοι. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι υπάρχουν κάποιες προκλήσεις στη βιομηχανία διαμαντιών, αλλά δεν είναι προκλήσεις που δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν», δήλωσε ο Άνις Αγκαργουάλ, συνιδρυτής της εξειδικευμένης συμβουλευτικής εταιρείας διαμαντιών Gemdax.
Σημείωσε ότι τα διαμάντια είναι προϊόντα πολυτελείας και είναι εξαρτώνται από τη «δημιουργία της επιθυμίας» για αυτά, όπως συμβαίνει με άλλα αγαθά πολυτελείας, όπως ρολόγια και τσάντες υψηλής ποιότητας.
«Η βιομηχανία δεν έχει κάνει μάρκετινγκ μεγάλης κλίμακας για σχεδόν 20 χρόνια. Και βλέπουμε τις συνέπειες αυτής της επιλογής», τόνισε, προσθέτοντας ότι η βιομηχανία διαμαντιών θα χρειαστεί να εργαστεί σκληρά σε επίπεδο μάρκετινγ για να αναζωπυρώσει το ενδιαφέρον των Κινέζων καταναλωτών.