Το φαινόμενο ονομάστηκε Revenge Travel (ταξίδια εκδίκησης) και εμφανίστηκε με την λήξη της πανδημίας, όταν οι παγιδευμένοι στα lockdown πολίτες, θέλησαν να «πάρουν το αίμα τους πίσω», αναπληρώνοντας τα ταξίδια και τις εμπειρίες που χάθηκαν.
Η ανάκαμψη του τουρισμού στηρίχθηκε σε μεγάλο βαθμό στο Revenge Travel, που τώρα ωστόσο φαίνεται να χάνει την δυναμική του.
Μετά από τρία χρόνια «φούριας» για ταξίδια η κατακόρυφη αύξηση των τιμών ναύλων και καταλυμάτων, οι διαμαρτυρίες κατά του υπερτουρισμού, η κούραση από τις ατελείωτες ώρες αναμονής στα αεροδρόμια και τα εισοδήματα που συμπιέζονται από τον πληθωρισμό, έχουν αρχίσει να αφήνουν το στίγμα τους στον τουρισμό.
Μετά τις συνθήκες ασφυξίας που προκάλεσαν τα lockdown, ίσως να μην επιστρέψουμε ποτέ σε εποχές που θυσιάζαμε τις διακοπές, έναντι άλλων προτεραιοτήτων. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα αλλάξουμε τη συμπεριφορά μας, κάνοντας τις αναγκαίες περικοπές. Όπως για παράδειγμα, βάζοντας τέλος σε αποδράσεις του Σαββατοκύριακου.
Όπως εκτιμάται, η φετινή καλοκαιρινή περίοδος, όχι μόνο θα καθορίσει το ύψος των κερδών των ταξιδιωτικών πρακτόρων, των ξενοδοχείων και των αεροπορικών εταιρειών, αλλά θα δώσει και μια πρώτη γεύση για το πώς θα μοιάζει μια πιο κατασταλαγμένη μετα-πανδημική ταξιδιωτική αγορά.
Η ταξιδιωτική ζήτηση απέχει πολύ από το να πέσει από τον γκρεμό. Αλλά υπάρχουν ενδείξεις ότι η λαχτάρα για ταξίδια υποχωρεί, προς μία πιο φυσιολογική κατάσταση.
Προς αναγκαστικές εκπτώσεις;
Για τις αεροπορικές εταιρείες και τους ταξιδιωτικούς πράκτορες, οι επόμενοι μήνες θα είναι κρίσιμοι. Εάν η ζήτηση παραμείνει ισχυρή, θα μπορέσουν να διατηρήσουν τις αυξημένες τιμές τους.
Αν όμως οι καταναλωτές συγκρατηθούν, θα αναγκαστούν να κάνουν εκπτώσεις, κάτι που δεν έχει συμβεί τα τελευταία τρία χρόνια.
Οι τιμές της TUI για το φετινό καλοκαίρι είναι αυξημένες κατά 4%. Αλλά οι οικονομικές αεροπορικές εταιρείες Ryanair και EasyJet δείχνουν ότι τα αεροπορικά εισιτήρια δοκιμάζουν τις αντοχές των τουριστών.
Ο Μάικλ Ο’Λίρι, διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, προέβλεψε ότι οι ναύλοι σε όλο το δίκτυό της αυτό το καλοκαίρι θα είναι αυξημένοι κατά 5%, ποσοστό χαμηλότερο από το 10% που ήταν η προηγούμενη πρόβλεψη. Το γεγονός προκαλεί έκπληξη, δεδομένου ότι οι προσφερόμενες θέσεις είναι λιγότερες, εξαιτίας των καθυστερήσεων στις παραδόσεις της Boeing. Η πραγματικότητα ωστόσο, είναι -σύμφωνα με τα στοιχεία- ότι ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας χαμηλού κόστους της Ευρώπης έχει αρχίσει να μειώνει τις τιμές των εισιτηρίων για να γεμίσει τον στόλο του.
Η ταξιδιωτική ανάκαμψη στις ΗΠΑ, που διανύει πλέον το τρίτο έτος της, είναι επίσης σε φάση αποδόμησης
Για παράδειγμα, η Marriott International δήλωσε ότι τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο στις ΗΠΑ, παρέμειναν αμετάβλητα το πρώτο τρίμηνο.
Παράλληλα, αν και η Airbnb προέβλεψε ότι τα έσοδα θα αυξηθούν κατά 8% έως 10% το δεύτερο τρίμηνο, το ποσοστό αυτό αποτελεί το χαμηλότερο των τελευταίων τριών ετών.
Ο παράγοντας «κλιματική αλλαγή»
Και το υψηλό κόστος δεν είναι ο μόνος παράγοντας που ρίχνει τον πυρετο του τουρισμού, αναφέρει το Bloomberg. Μετά τις πυρκαγιές στην Ελλάδα πέρυσι, οι ανησυχίες για το κλίμα βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του μυαλού των ταξιδιωτών.
Αυτό προκαλεί και κάποιες ασυνήθιστες συμπεριφορές, όπως το γεγονός ότι ορισμένοι Ευρωπαίοι κλείνουν πτήσεις σε προορισμούς όπως ο Μαυρίκιος, όπου οι καλοκαιρινές θερμοκρασίες είναι πιο προβλέψιμες ενώ μετά και τις αυξήσεις των τιμών σε ορισμένα παραδοσιακά μεσογειακά θέρετρα, η διαφορά κόστους έχει μειωθεί.
Με το βλέμμα στην Κίνα
Μετά την ταξιδιωτική έκρηξη της Δύσης – και ενδεχομένως την επιστροφή σε πιο ήπια μεγέθη – ο κλάδος κοιτάζει τώρα ανατολικά, στην επιστροφή των Κινέζων επισκεπτών, ιδίως στην Ευρώπη.
Αλλά για τις επόμενες εβδομάδες, οι βραχυπρόθεσμοι παράγοντες, όπως οι εκλογές στο Ηνωμένο Βασίλειο και οι καιρικές συνθήκες – η TUI δήλωσε ότι η χειμερινή σεζόν έκλεισε ιδιαίτερα δυναμικά, πιθανώς ενισχυμένη από τις ψυχρές και υγρές συνθήκες – θα έχουν μεγαλύτερη σημασία.
naftemporiki.gr