Σταθεροποίηση ή πτώση σημειώνουν οι τιμές των αεροπορικών ναύλων σε Ευρώπη και Ασία, σε μια ένδειξη ότι η παρατεταμένη ταξιδιωτική «έκρηξη» στην μετά-κορωνοϊού εποχή εξασθενεί, προκαλώντας πλήγμα στις αεροπορικές εταιρείες.
Μια παγκόσμια ανισορροπία μεταξύ της προσφοράς πτήσεων και της ανερχόμενης ζήτησης, καθώς τα αεροπορικά ταξίδια άνοιξαν μετά την πανδημία, οδήγησε σε αύξηση των τιμών των εισιτηρίων και των αποδοχών των επιβατών – ένα μέτρο του μέσου ναύλου που καταβάλλεται ανά μίλι από κάθε επιβάτη.
Εξισορροπείται η τάση «ταξίδια με κάθε κόστος»
Ωστόσο, στελέχη του κλάδου, επενδυτές και αναλυτές δήλωσαν ότι η τάση «ταξίδια με κάθε κόστος» εξισορροπείται, με ορισμένους πελάτες να γίνονται πιο ευαίσθητοι στην τιμολόγηση, καθώς αντιμετωπίζουν τον πληθωρισμό που έχει ανεβάσει το κόστος ζωής.
Ο διευθύνων σύμβουλος του οικονομικού αερομεταφορέα Ryanair, Michael O’Leary προειδοποίησε αυτό το μήνα ότι οι τιμές των εισιτηρίων θα αυξηθούν λιγότερο από το αναμενόμενο, στέλνοντας τις μετοχές των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών σε πτώση. «Είναι λίγο περίεργο το γεγονός ότι η τιμολόγηση δεν ήταν ισχυρότερη και δεν είμαστε αρκετά σίγουροι αν αυτό οφείλεται απλώς στο καταναλωτικό συναίσθημα ή στην αίσθηση της ύφεσης σε όλη την Ευρώπη», δήλωσε ο O’Leary.
Οι τιμές των ναύλων παρέμειναν αμετάβλητες τους πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με το 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία του ομίλου ταξιδιωτικών ερευνών ForwardKeys. Η εικόνα είναι πιο έντονη στην Ασία-Ειρηνικό, όπου οι ναύλοι έχουν μειωθεί περισσότερο, περίπου 16% την περίοδο Ιανουαρίου-Απριλίου σε ετήσια βάση, σύμφωνα με τα στοιχεία.
Η Singapore Airlines ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ετήσια κέρδη ρεκόρ, αλλά η αύξηση των καθαρών κερδών μειώθηκε τα τρία τελευταία τρίμηνα. Ο βασικός ασιατικός αερομεταφορέας δήλωσε ότι αναμένει περαιτέρω συγκράτηση των επιβατικών αποδόσεων, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες επεκτείνουν τη χωρητικότητά τους.
Η Ασία ήταν πιο αργή από άλλες περιοχές στην άρση των περιορισμών και στην αύξηση των πτήσεων προς υπερπόντιους προορισμούς.
«Πιστεύουμε ότι η προσφορά και η ζήτηση θα εξισορροπηθούν … οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων θα συνεχίσουν να ομαλοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024», δήλωσε τον Μάρτιο ο Ronald Lam, διευθύνων σύμβουλος της Cathay Pacific με έδρα το Χονγκ Κονγκ.
Τα ταξίδια από την Κίνα δεν έχουν ανακάμψει
Τα ταξίδια προς αγορές όπως η Ευρώπη, η Αμερική και η Αυστραλία από την Κίνα δεν έχουν ανακάμψει. Οι διεθνείς πτήσεις παραμένουν περίπου στο 70% των προ της πανδημίας επιπέδων – μόλις 16,5% στα δρομολόγια ΗΠΑ-Κίνας.
Η Flight Centre Travel Group δήλωσε ότι οι διεθνείς τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων που πωλήθηκαν στην Αυστραλία μειώθηκαν κατά 12,8% σε ετήσια βάση τους πρώτους τρεις μήνες του έτους. Παρόλα αυτά, οι τιμές στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού είναι αυξημένες κατά περισσότερο από 7% σε σύγκριση με το 2019, με τους ναύλους να είναι 70% υψηλότεροι το 2021 σε σύγκριση με το 2019.
Οι οικονομολόγοι και οι επενδυτές δεν είναι ακόμη απαισιόδοξοι. Τα ταξίδια εξακολουθούν να αποτελούν προτεραιότητα δαπανών για τους περισσότερους καταναλωτές, ιδίως στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, δήλωσαν οι οικονομολόγοι.
Ωστόσο, οικονομολόγοι και αναλυτές δήλωσαν ότι οι πιο επίπεδες ευρωπαϊκές τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων υποδηλώνουν χαμηλότερα ποσοστά κερδών και αποταμιεύσεων σε ολόκληρη την ήπειρο, γεγονός που οδηγεί τους καταναλωτές να αναζητούν φθηνότερες επιλογές, ιδίως καθώς τα ξενοδοχεία και η ενοικίαση αυτοκινήτων γίνονται πιο ακριβά.
«Παρόλο που οι καταναλωτές εξακολουθούν να ενδιαφέρονται για ταξίδια, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές ειδικότερα είναι πολύ ευαίσθητοι στις τιμές», δήλωσε η Natalia Lechmanova της Mastercard.
Φθηνότεροι προορισμοί όπως η Τουρκία, η Ρουμανία και τα Βαλκάνια αυξάνουν τη δημοτικότητά τους μεταξύ των Ευρωπαίων ταξιδιωτών που αναζητούν εναλλακτικές λύσεις σε σχέση με τη Γαλλία ή την Ιταλία, είπε η ίδια.
Τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων έδειξαν ότι οι καταναλωτές θα ξοδέψουν 742,8 δισεκατομμύρια ευρώ στην ήπειρο φέτος, αυξημένα κατά 14,3% σε σχέση με πέρυσι. Αλλά αυτό θα μπορούσε σε μεγάλο βαθμό να οφείλεται σε πιο πλούσιους, Αμερικανούς τουρίστες, δήλωσαν ειδικοί του κλάδου.
Οι Αμερικανοί ταξιδεύουν
Καθώς οι Ευρωπαίοι προσπαθούν να αποταμιεύσουν, οι καταναλωτικές δαπάνες στις ΗΠΑ διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα, με τη ζήτηση να είναι ιδιαίτερα ισχυρή για ταξίδια υψηλής ποιότητας.
Περίπου 16 εκατομμύρια Αμερικανοί ταξίδεψαν στο εξωτερικό το πρώτο τρίμηνο του 2024, σημειώνοντας νέο ρεκόρ και ξεπερνώντας τον προ της πανδημίας όγκο, σύμφωνα με το οικονομικό ινστιτούτο Mastercard.
Οι οικονομολόγοι δήλωσαν ότι η ισχυρή αγορά εργασίας στις ΗΠΑ βοηθά τους καταναλωτές να διατηρήσουν υψηλότερες δαπάνες παρά τις μειωμένες αποταμιεύσεις των νοικοκυριών.
Η μέση ταξιδιωτική δαπάνη ανά αμερικανικό νοικοκυριό μειώθηκε μόλις κατά 1,5% σε ετήσια βάση τους πρώτους πέντε μήνες του έτους, αλλά ήταν 13% υψηλότερη σε σύγκριση με το 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία της Bank of America για τις πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες.
Στελέχη παγκόσμιων αεροπορικών εταιρειών δήλωσαν ότι οι καταναλωτές εξακολουθούν να θέλουν να ξοδεύουν για ταξίδια, δίνοντας προτεραιότητα στις εμπειρίες έναντι των αγαθών.
«Πρόκειται για έναν εξαιρετικά κυκλικό κλάδο που είναι επίσης εξαιρετικά ευαίσθητος στη μακροοικονομία», δήλωσε ο Jamie Lindsay, επενδυτής αεροπορικών εταιρειών στην Artemis Funds.
Ωστόσο, δεν αναμένει ότι η πτώση στην Ευρώπη και την Ασία θα οδηγήσει σε ευρύτερη ύφεση του κλάδου. «Δεν είναι ότι οι ναύλοι πέφτουν (παντού)… είναι περισσότερο μια ομαλοποίηση».
Πηγή: Reuters