Τα τύμπανα του εμπορικού πολέμου αντηχούν στην Ευρώπη, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα. Οι κινεζικές εταιρείες συνεχίζουν να κατακτούν τις παγκόσμιες αγορές και ήδη οι Ηνωμένες Πολιτείες και η ΕΕ ετοιμάζονται να ορθώσουν ένα «τείχος δασμών» για να αντιμετωπίσουν το «κινεζικό σοκ», κυρίως στην αυτοκινητοβιομηχανία, τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και τις εταιρείες μηχανολογίας.
«Ένα σοκ από την Κίνα είναι επικείμενο σε ορισμένους τομείς, και σε άλλους έχει ήδη συμβεί», λέει ο πρόεδρος του γερμανικού Ινστιτούτου IfW , Μόριτς Σούλαρικ, στην Handelsblatt. «Ο λόγος είναι οι υψηλές παραγωγικές ικανότητες της Κίνας σε βασικούς τομείς. Λόγω της χαμηλής ζήτησης στην εγχώρια αγορά, οι κινεζικές εταιρείες πιέζουν τις παγκόσμιες αγορές», προσθέτει.
Η αμερικανική κυβέρνηση αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα μαζική αύξηση των δασμών στα κινεζικά προϊόντα. Σύμφωνα με δημοσιεύματα αμερικανικών μέσων ενημέρωσης, οι δασμοί στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα πρόκειται να αυξηθούν από 25% στο 100%. Όπως εξηγεί ο Μάριο Ντέλιο, καθηγητής Διεθνών Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Τορίνο, «ο Μπάιντεν, έχοντας να δώσει μια σκληρή εκλογική μάχη έναντι του Τραμπ, θεωρεί λογικό να ακολουθήσει μια πιο αδιάλλακτη γραμμή απέναντι στα κινεζικά προϊόντα. Είναι ένας τρόπος να πει στους ψηφοφόρους ότι και αυτός είναι ικανός να προστατεύσει την παραγωγή της χώρας».
Αυξάνει η πίεση στην ΕΕ
Αυτό αυξάνει την πίεση στην ΕΕ να προστατεύσει επίσης την ευρωπαϊκή αγορά. Η Κομισιόν έχει ήδη ξεκινήσει έρευνες για τις κινεζικές επιδοτήσεις σε διάφορους τομείς. Στην περίπτωση των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η απόφαση θα πρέπει να ανακοινωθεί έως τα τέλη Ιουλίου. Γνωρίζοντες το θέμα στις Βρυξέλλες, λένε στην «Ναυτεμπορική» ότι οι δασμοί στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αυξηθούν από 25% έως και 40%.
Οι ειδικοί του Rhodium Group μιλούν ήδη για άμεσους δασμούς που θα κυμαίνονται μεταξύ 15% και 30%. Ωστόσο, και αυτοί οι δασμοί θα μπορούσαν να είναι ανεπαρκείς για να αποτρέψουν το κινεζικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο να καταλάβει τα γκαράζ των Ευρωπαίων. «Ακόμη και με δασμούς 30%, τα κινεζικά αυτοκίνητα θα συνεχίσουν να είναι πιο ανταγωνιστικά από τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα. «Για να είναι τα ευρωπαϊκά ηλεκτρικά οχήματα, τουλάχιστον εξίσου ανταγωνιστικά με τα κινεζικά, οι δασμοί πρέπει να είναι της τάξης του 40%-50%, ώστε ν καταστήσουν την ευρωπαϊκή αγορά μη ελκυστική για τους Κινέζους εξαγωγείς ηλεκτρικών οχημάτων», τονίζουν στη «Ν» οι ίδιες πηγές.
Τρία πλεονεκτήματα
«Η Κίνα έχει τρία μεγάλα πλεονεκτήματα που αξιοποιεί στο έπακρο: τεράστιο πλεονέκτημα στην κατασκευή μπαταριών, πολύ χαμηλότερο κόστος εργασίας και άνευ όρων υποστήριξη με επιδοτήσεις από το Πεκίνου για αυτόν τον τομέα. Συνολικά, όλα αυτά δημιουργούν ένα συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των οχημάτων που κατασκευάζονται σε ανεπτυγμένες χώρες που φαίνεται δύσκολο να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό», εξηγούν παράγοντες της αγοράς στη «Ν».
Σε Ευρώπη και ΗΠΑ, η εισβολή του κινεζικού ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι πολύ ανησυχητική. Στη Γηραιά Ήπειρο, οι εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα εκτοξεύτηκαν από 1,6 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020 σε 11,5 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023. Τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν ήδη το 37% του συνόλου των εισαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD, για παράδειγμα, έχει δηλώσει ότι στόχος της είναι να εξασφαλίσει μερίδιο, τουλάχιστον, 5% των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη έως το 2026 και να είναι μεταξύ των πέντε κορυφαίων εταιρειών αυτοκινήτων στην Ευρώπη μεσοπρόθεσμα.
Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο Seal U της BYD, για παράδειγμα, πωλείται προς 20.500 ευρώ στην Κίνα, έναντι 42.000 ευρώ στην Ευρώπη, αφήνοντας πολύ υψηλότερο περιθώριο κέρδους στην ευρωπαϊκή αγορά.
Η στάση της Κίνας
Ο Κινέζος Πρόεδρος Σι Τζιπίνγκ επισκέφθηκε πρόσφατα την Ευρώπη σε μια προσπάθεια να ξαναρχίσει τη συζήτηση για τον Νέο Δρόμο του Μεταξιού. Ειδικά σε μια περίοδο που είναι δύσκολο για τα κινεζικά προϊόντα να φτάσουν στην Ευρώπη από τη Διώρυγα του Σουέζ, από τις ανατολικές χώρες (λόγω της ρωσο-ουκρανικής σύγκρουσης), αλλά και μέσω του Παναμά, καθώς με την ξηρασία, τα μεγάλα πλοία δεν μπορούν να περάσουν από τη Διώρυγα.
Ο Κινέζος πρόεδρος πήγε ειδικά στη Γαλλία για τονίσει ότι υπάρχει η δυνατότητα συνεργασίας, δεδομένου ότι η Ευρώπη θεωρεί την Κίνα σημαντική αγορά και ο ασιατικός κολοσσός έχει ενδιαφέροντα προϊόντα για την ΕΕ.
Σε κάθε περίπτωση, γιγαντιαία πλοία φορτωμένα με κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν ήδη φτάσει στην Ευρώπη και το Πεκίνο εργάζεται για το άνοιγμα εργοστασίων στην επικράτεια της ΕΕ. Επομένως, οι δασμοί της ΕΕ θα μπορούσαν εύκολα να παρακαμφθούν.