Skip to main content

Τα «λαμπρά μαργαριτάρια» των κινεζικών ναυπηγείων

Εργάτες επισκευάζουν κινεζικά και ξένα πλοία στη ναυπηγική βάση της Ζώνης Διαχείρισης Σιντάο στην πόλη Ρονγκτσένγκ της επαρχίας Σαντόνγκ στην ανατολική Κίνα. Φωτογραφία του Λι Σιντζούν

Η χώρα επιθυμεί να προωθήσει παγκοσμίως την ανάπτυξη της ναυπηγικής τεχνολογίας και των δυνατοτήτων που υπάρχουν στην καινοτομία υλικών

Τα στοιχεία του Υπουργείου Βιομηχανίας και Τεχνολογίας των Πληροφοριών δείχνουν ότι οι τρεις κύριοι δείκτες της ναυπηγικής βιομηχανίας της Κίνας βρίσκονται στην κορυφή του κόσμου για 14 συναπτά έτη.  Το 2023, η Κίνα ολοκλήρωσε 42,32 εκατομμύρια τόνους DWT, αύξηση 11,8%. Οι νέες παραγγελίες νέων ποντοπόρων πλοίων ήταν 71,2 εκατομμύρια DWT, αυξημένες κατά 56,4% σε ετήσια βάση. Μέχρι το τέλος του 2023, οι υπό επεξεργασία παραγγελίες ανήλθαν σε 139,39 εκατομμύρια τόνους DWT, αύξηση 32,0% σε ετήσια βάση και η πρώτη διψήφια αύξηση για όλους τους δείκτες. Σύμφωνα με τον ερευνητή του Κέντρου Ναυπηγικής Έρευνας της Κίνας Χου Τσεν, η κινεζική ναυπηγική βιομηχανία ακολουθεί μια καλή αναπτυξιακή πορεία με σταθερή πρόοδο και ποιοτική βελτίωση, με ολοκληρωμένες λύσεις και επιτεύγματα στις σχετικές βιομηχανίες και τα προϊόντα πλοίων.

Μέχρι στιγμής, η Κίνα κατάφερε να αποκτήσει επιτυχώς τα τρία «λαμπρά μαργαριτάρια» του στέμματος της ναυπηγικής βιομηχανίας, ήτοι τα αεροπλανοφόρα, τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου και τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια.

Πίσω από τα σπουδαία αυτά επιτεύγματα βρίσκονται οι συσσωρευμένες δυνάμεις της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας. Ο Χου Τσεν δήλωσε ότι η ναυπηγική βιομηχανία εμμένει στην προώθηση της καινοτομίας, επικεντρώνεται στην οικοδόμηση μιας νέας μορφής παραγωγικότητας που βασίζεται στην ποιότητα, βελτιώνει συνεχώς την τεχνολογία των πλοίων, πετυχαίνει σημαντική πρόοδο στη θεμελιώδη τεχνολογία εξοπλισμού και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη  προηγμένων τεχνολογιών για τον εξοπλισμό πλοίων.

Πώς μπορούμε αξιοποιήσουμε καλύτερα τα πλεονεκτήματα της ναυπηγικής βιομηχανίας και να οικοδομήσουμε ταχύτερα μια ισχυρή ναυτική δύναμη; «Η βασική έρευνα και η επιστημονική και τεχνολογική καινοτομία αποτελούν το κλειδί της επιστημονικής και τεχνολογικής αυτάρκειας υψηλού επιπέδου», δήλωσε ο Χου Τσεν. Σύμφωνα με τον ίδιο, πρέπει να γίνει καλή χρήση και αποτελεσματική εφαρμογή της υπάρχουσας τεχνολογίας, να συνεχιστεί η προώθηση της βασικής και συστηματικής έρευνας στις τεχνολογίες αιχμής και να μπουν γερά θεμέλια για την επιστημονική και τεχνολογική καινοτομία βαθέων υδάτων.

Σύμφωνα με τον διευθυντή του Ινστιτούτου 725 του Κρατικού Οργανισμού Ναυπηγικής Βιομηχανίας της Κίνας Γουάνγκ Τσιχόνγκ, η χώρα επιθυμεί να προωθήσει παγκοσμίως την ανάπτυξη της ναυπηγικής τεχνολογίας και των δυνατοτήτων που υπάρχουν στην καινοτομία υλικών. Πρέπει να γίνουν μεγαλύτερες προσπάθειες ώστε να καλυφθούν οι ελλείψεις σε υλικά για τη ναυπήγηση πλοίων που ενσωματώνουν προηγμένες τεχνολογίες και να προωθηθεί η αναβάθμιση των παραδοσιακών υλικών. Η επίτευξη μείζονων καινοτομιών σίγουρα θα οδηγήσει σε ποιοτικές μεταβολές και στη ναυπηγική τεχνολογία.

Ο απέραντος ωκεανός προσφέρει αμέτρητες δυνατότητες. Η νέα πορεία προς την εκβιομηχάνιση είναι εφικτή μέσα από τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας, η οποία ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες της πράσινης ανάπτυξης και αποτελεί ορθή επιλογή για την ποιοτική ανάπτυξη της ναυπηγικής βιομηχανίας. Ο Χου Τσεν προτείνει να ενισχυθεί μακροπρόθεσμα το βασικό επιστημονικό και τεχνολογικό σύστημα, να αξιοποιηθεί η τεχνητή νοημοσύνη και η ψηφιακή και άλλες τεχνολογίες, και να διερευνηθεί περαιτέρω ο μετασχηματισμός και η αναβάθμιση του ευφυή εξοπλισμού βαθέων υδάτων, επιτρέποντας στην κινεζική ναυπηγική βιομηχανία να κατακτήσει νέα ύψη.