«Είναι μια κήρυξη πολέμου από την Κίνα για την κατάκτηση της ευρωπαϊκής αγοράς», γράφει η γερμανική Tagesschau. Ο λόγος; Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD στέλνει τώρα τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα απευθείας στη Γερμανία με τα δικά της εμπορικά πλοία.
Το γιγαντιαίο «BYD Explorer 1», το πρώτο πλοίο μεταφοράς αυτοκινήτων που κατασκευάστηκε για την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD, έφτασε στο λιμάνι της Βρέμης, μεταφέροντας 3.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το «Bremerhaven», ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια υποδοχής αυτοκινήτων στον κόσμο, θα γίνει σημαντικός κόμβος της BYD στην ευρωπαϊκή αγορά, καθώς οι φιλοδοξίες της κινεζικής εταιρείας είναι τεράστιες.
Για την ιστορία, η BYD (“Build Your Dreams”) ιδρύθηκε το 1995 ως πάροχος μπαταριών και άρχισε κατασκευάζει τα δικά της αυτοκίνητα από το 2003. Από το 2022, το τμήμα αυτοκινήτων της BYD έχει αποχαιρετήσει τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και ειδικεύεται στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα plug-in υβριδικά. Το τέταρτο τρίμηνο του 2023, η BYD έφτασε στην κορυφή του κόσμου ,με πάνω από 526.000 πωλήσεις οχημάτων.
Μια συμβολική κίνηση δείχνει μια νέα πραγματικότητα. Στο φετινό Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου 2024 στη Γερμανία, ο επίσημος διαφημιστικός συνεργάτης δεν είναι πλέον η Volkswagen, αλλά η BYD.
Αντιπροσωπείες σε 15 χώρες μέλη
Η BYD πούλησε περισσότερα από τρία εκατομμύρια αυτοκίνητα παγκοσμίως, πέρυσι. Από αυτά, τα 1,6 εκατομμύρια ήταν αμιγώς ηλεκτρικά .Σε αυτή την κατηγορία, η Tesla ήταν ακόμα μπροστά με 1,8 εκατομμύρια, το 2023.Αλλά μέχρι πότε; Το αφεντικό της Tesla, Έλον Μασκ, προειδοποίησε πρόσφατα για τον επικείμενο θρίαμβο των ανταγωνιστών από την Άπω Ανατολή. Δεν συζήτησε μόνο το γνωστό χαμηλότερο κόστος κατασκευής τους. «Είναι εξαιρετικά καλοί», τόνισε ο Μασκ και προειδοποίησε πώς αν δεν υπήρχαν εμπορικά εμπόδια, θα «κατέστρεφαν αρκετά τις περισσότερες άλλες εταιρείες αυτοκινήτων στον κόσμο».
Είναι προφανές εδώ και καιρό ότι οι Κινέζοι εργάζονται για την κατάκτηση της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Μέχρι πρόσφατα, μόνο το 8% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, προέρχονταν από την Κίνα. «Μετά από μόλις 11 μήνες, εκπροσωπούμαστε ήδη σε 15 ευρωπαϊκές χώρες», λέει ο επικεφαλής της BYD για την Ευρώπη, Μάικλ Σου.
Στο μέλλον, το 90% των Γερμανών θα μπορούν να φτάσουν σε ένα κατάστημα της BYD σε λιγότερο από 30 λεπτά με το αυτοκίνητο, σύμφωνα με την εταιρεία. Δηλωμένος στόχος των Κινέζων είναι να μπει η BYD στις πέντε πρώτες αυτοκινητοβιομηχανίες σε Γερμανία και Ευρώπη. Για το σκοπό αυτό έχει ήδη προγραμματιστεί το πρώτο εργοστάσιο της εταιρείας στην Ουγγαρία.
Ζητούν δασμούς από την ΕΕ
Οι Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων αρχίζουν να συζητούν με την ΕΕ την επιβολή δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα. Όπως στις Ηνωμένες Πολιτείες, που ένας εισαγωγικός δασμός 25% εξακολουθεί να κρατά τους Κινέζους εκτός αγοράς. Οι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων κατηγορούνται μάλιστα ότι τα οχήματά τους θα μπορούσαν να «κατασκοπεύουν» τους Αμερικανούς .
Η Κομισιόν έχει κατηγορήσει εδώ και καιρό την Κίνα ότι χρησιμοποιεί αθέμιτες επιδοτήσεις για να διατηρήσει τεχνητά, χαμηλά τις τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ευρωπαϊκή αγορά. Οι Βρυξέλλες έχουν ξεκινήσει μάλιστα έρευνα για τον βαθμό στον οποίο παραβιάζονται οι κανόνες του διεθνούς εμπορίου και οι ευρωπαίοι κατασκευαστές βρίσκονται σε μειονεκτική θέση. Εάν χρειαστεί, οι Βρυξέλλες θα απαντήσουν με «τιμωρητικούς δασμούς»
Νέα πρότυπα
Η Κίνα θέτει όμως πλέον νέα πρότυπα στην ηλεκτροκίνηση και αυτό προκαλεί πονοκεφάλους στους παραδοσιακούς κατασκευαστές αυτοκινήτων στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ.
Η Wall Street Journal αποκάλυψε το μυστικό της επιτυχίας της Κίνας. Οι σύγχρονες μέθοδοι παραγωγής, βρίσκονται πίσω από την κινεζική επιτυχία. Οι Κινέζοι κατασκευάζουν τα οχήματά τους περίπου κατά 30% πιο γρήγορα από τους παραδοσιακούς δυτικούς κατασκευαστές:
-Αντικαθιστούν τους παραδοσιακούς προμηθευτές με μικρότερους και ταχύτερους.
-Αντί για χρονοβόρες μηχανικές δοκιμές, οι Κινέζοι κατασκευαστές βασίζονται όλο και περισσότερο σε εικονικές δοκιμές.
-Ταυτόχρονα, επαναπροσδιορίζουν το πότε ένα αυτοκίνητο είναι έτοιμο για την αγορά. Η αυτοκινητοβιομηχανία Nio χρειάζεται λιγότερους από 36 μήνες από την έναρξη ενός έργου έως την παράδοση στους πελάτες, αναφέρει η WSJ .Αντίθετα, οι παραδοσιακοί δυτικοί κατασκευαστές, χρειάζονται περίπου τέσσερα χρόνια.
Όλα πιο γρήγορα
Οι Κινέζοι εξοπλίζουν τα αυτοκίνητά τους έτσι ώστε να είναι δυνατές οι μεταγενέστερες αναβαθμίσεις. Με αυτόν τον τρόπο, το αυτοκίνητο αποκτά σταδιακά νέες λειτουργίες και γίνεται καλύτερο και ισχυρότερο – χωρίς να χρειάζεται να αγοράσει ο πελάτης, νέο αυτοκίνητο.
«Όσο πιο γρήγορα μπορείτε να φέρετε μια νέα τεχνολογία στην αγορά, υποθέτοντας ότι πρόκειται για μια αξιόπιστη τεχνολογία, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχετε να κερδίσετε μερίδιο αγοράς», δήλωσε στην WSJ ο Μαρκ Ζου ,επικεφαλής της επιτροπής προϊόντων της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας Nio.
Οι Κινέζοι εξακολουθούν να απολαμβάνουν ένα σαφές πλεονέκτημα μέσω αυτών των καινοτομιών. Σύμφωνα με την αμερικανική εφημερίδα, παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volkswagen και η Nissan, αρχίζουν πλέον να αντιγράφουν τους Κινέζους ανταγωνιστές τους, για να γίνουν επίσης πιο γρήγορες.