Η ραγδαία άνοδος των λιανοπωλητών ηλεκτρονικού εμπορίου γρήγορης μόδας (fast-fashion), όπως το Shein και το Temu, ανατρέπει την παγκόσμια βιομηχανία αεροπορικών μεταφορών, καθώς ανταγωνίζονται όλο και περισσότερο για τον περιορισμένο χώρο των αεροπορικών μεταφορών προκειμένου να προσελκύσουν τους καταναλωτές με γρήγορους χρόνους διακίνησης, δήλωσαν περισσότερες από δέκα πηγές του κλάδου, σύμφωνα με το Reuters.
Το Shein, η PDD Group, το Temu και το TikTok Shop της ByteDance, που ξεκίνησε πρόσφατα ηλεκτρονικές αγορές στις ΗΠΑ, στέλνουν την πλειονότητα των προϊόντων τους απευθείας από τα εργοστάσια στην Κίνα στους αγοραστές αεροπορικώς σε πακέτα με εξατομικευμένες διευθύνσεις.
Και η αυξανόμενη δημοτικότητά τους – το Shein και το Temu μαζί στέλνουν σχεδόν 600.000 πακέτα στις Ηνωμένες Πολιτείες κάθε μέρα, σύμφωνα με μια έκθεση του Κογκρέσου των ΗΠΑ τον Ιούνιο του 2023 – αυξάνει το κόστος των αεροπορικών μεταφορών από ασιατικούς κόμβους όπως η Γκουανγκζού και το Χονγκ Κονγκ, κάνοντας τις περιόδους εκτός αιχμής σχεδόν να εξαφανίζονται και προκαλώντας ελλείψεις χωρητικότητας, ανέφεραν οι πηγές.
“Η μεγαλύτερη τάση που επηρεάζει τις αεροπορικές εμπορευματικές μεταφορές αυτή τη στιγμή δεν είναι η Ερυθρά Θάλασσα, αλλά οι κινεζικές εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου όπως το Shein ή το Temu”, δήλωσε ο Basile Ricard, διευθυντής των επιχειρήσεων της ευρύτερης Κίνας στην εταιρεία μεταφορών Bollore Logistics
Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η Cargo Facts Consulting, το Temu αποστέλλει περίπου 4.000 τόνους την ημέρα, το Shein 5.000 τόνους, το Alibaba.com 1.000 τόνους και το TikTok 800 τόνους. Αυτό ισοδυναμεί με περίπου 108 φορτηγά Boeing 777 την ημέρα, δήλωσε η εταιρεία.
Με γνώμονα την ισχυρή ζήτηση για τα ρούχα τους σε χαμηλές τιμές, το Shein αντιπροσωπεύει το 1/5 της παγκόσμιας αγοράς γρήγορης μόδας, μετρούμενη με βάση τις πωλήσεις, και έχει τροφοδοτήσει την ανάπτυξη της βιομηχανίας ηλεκτρονικού εμπορίου της Κίνας, σύμφωνα με την Coresight Research.
“Όταν χτύπησε η (κρίση) της διώρυγας του Σουέζ, δεν υπήρχε καμία χωρητικότητα για να αγοραστεί, επειδή το ηλεκτρονικό εμπόριο την αγόρασε όλη”, δήλωσε στέλεχος ενός αερομεταφορέα εμπορευμάτων, ο οποίος ζήτησε ανωνυμία λόγω των ευαισθησιών του κλάδου.
Η εκπεφρασμένη ζήτηση αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών από την γρήγορη μόδα άρχισε να αυξάνεται δραματικά κατά το δεύτερο εξάμηνο του περασμένου έτους, δήλωσαν αρκετές πηγές.
Ορισμένοι αερομεταφορείς έχουν ανταποκριθεί στην αυξημένη ζήτηση του ηλεκτρονικού εμπορίου παρέχοντας πρόσθετη χωρητικότητα τσάρτερ, “η οποία είναι ήδη σε μεγάλο βαθμό κλεισμένη μακροπρόθεσμα”, δήλωσε εκπρόσωπος της γερμανικής εταιρείας εφοδιαστικής Schenker.
Το κυνήγι της χωρητικότητας
Η ξαφνική έξαρση της ζήτησης από την ταχεία μόδα που ξεκίνησε πέρυσι έχει ανεβάσει τις τιμές των αεροπορικών μεταφορών από την Κίνα και εγείρει ανησυχίες σχετικά με τη μακροπρόθεσμη έλλειψη χωρητικότητας.
“Με βάση όσα έχουμε δει, αυτό το μοντέλο του (αεροπορικού) ηλεκτρονικού εμπορίου δεν είναι βιώσιμο, ούτε από άποψη κέρδους ούτε από περιβαλλοντική άποψη”, δήλωσε ο Guillermo Ochovo, διευθυντής της Cargo Facts Consulting.
Είπε ότι τόσο η Shein όσο και η Temu εξετάζουν τώρα περισσότερο τις θαλάσσιες μεταφορές λόγω του υψηλού κόστους των αεροπορικών μεταφορών και εξετάζουν το ενδεχόμενο να ανοίξουν αποθήκες εκτός Κίνας για να συντομεύσουν τους χρόνους μεταφοράς σε άλλες περιοχές.
Η Shein έχει αρχίσει να στέλνει εμπορεύματα σε αποθήκες των ΗΠΑ για να επιταχύνει τους χρόνους αποστολής.
Οι αεροπορικές εταιρείες και οι διαμεταφορείς εξετάζουν επίσης πόση χωρητικότητα θα διαθέσουν για την επιχείρηση του Temu και του Shein, καθώς οι αποστολές και οι τιμές αυξομειώνονται.
Πηγή: Reuters