Skip to main content

Οικονομικές συμβουλές και Tik Tok: Τι πρέπει να γνωρίζετε πριν τις ακολουθήσετε

REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

Το Tik Tok έχει «γεμίσει» από οικονομικά tips και συμβουλές, κυρίως μεταξύ της γενιάς Ζ

Ανάμεσα στο «girl math», ένα επινοημένο σύνολο «κανόνων» που υποτίθεται ότι τηρούν οι γυναίκες όταν δικαιολογούν τις παρορμητικές δαπάνες, το «loud budgeting», την τάση για τον προϋπολογισμό που ενθαρρύνει τους καταναλωτές να αναλάβουν τον έλεγχο των οικονομικών τους, και το cash stuffing, την μέθοδο συγκέντρωσης μετρητών για διάφορες κατηγορίες δαπανών, οι πιο μοντέρνες οικονομικές συμβουλές γεννιούνται όλο και πιο συχνά στο Tik Tok.

Η τάση αυτή έχει βοηθήσει την οικονομική πλευρά του Tik Tok, λεγόμενη και ως FinTok.

Στην πραγματικότητα, οι Gen Zers είναι σχεδόν πέντε φορές πιο πιθανό να δηλώσουν ότι λαμβάνουν οικονομικές συμβουλές – συμπεριλαμβανομένων συμβουλών για μετοχές – από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από ό,τι οι ενήλικες ηλικίας 40 ετών και άνω, σύμφωνα με έκθεση του CreditCards.com.

Οι νεαροί επενδυτές, ιδίως οι ηλικίες 18 έως 25 ετών, αναζητούν στους λεγόμενους «finfluencers» τη σοφία για την εξοικονόμηση χρημάτων ή τη δημιουργία χρημάτων, όπως δείχνουν και άλλες έρευνες.

Με λιγότερη πρόσβαση σε επαγγελματίες συμβούλους και προτίμηση στην απόκτηση πληροφοριών μέσω του διαδικτύου, οι Gen Zers είναι πιο πιθανό από οποιαδήποτε άλλη γενιά να ασχοληθούν με το περιεχόμενο των finfluencers στο TikTok, το YouTube και το Instagram, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του CFA Institute.

Οι finfluencers απευθύνονται στους επενδυτές της Gen Z επειδή παράγουν εκπαιδευτικό και ελκυστικό περιεχόμενο που είναι άμεσα προσβάσιμο και, ακόμη καλύτερα, δωρεάν, σύμφωνα με την έκθεση.

«Οι finfluencers παίζουν πλέον έναν ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση των νέων για τα χρηματοοικονομικά», δήλωσε ο Rhodri Preece, πιστοποιημένος χρηματοοικονομικός σύμβουλος και ανώτερος επικεφαλής έρευνας στο CFA Institute.

«Ωστόσο, η έρευνά μας δείχνει ότι το περιεχόμενο των finfluencers συχνά στερείται επαρκών γνωστοποιήσεων, γεγονός που μπορεί να εμποδίσει την ικανότητα των καταναλωτών να αξιολογήσουν την αντικειμενικότητα των πληροφοριών, ενώ ορισμένοι επενδυτές μπορεί να μην γνωρίζουν πότε και πώς πληρώνονται οι finfluencers για την προώθηση χρηματοοικονομικών προϊόντων», πρόσθεσε.

Το μειονέκτημα του FinTok

Στην πραγματικότητα, μόνο το 20% του περιεχομένου των finfluencer που περιείχε επενδυτικές συστάσεις περιλάμβανε οποιαδήποτε μορφή γνωστοποίησης, διαπίστωσε το CFA Institute. Οι ρυθμιστικές αρχές συνήθως απαιτούν από τους επαγγελματίες των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών να γνωστοποιούν τυχόν συγκρούσεις συμφερόντων ή οικονομικά κίνητρα με τις συστάσεις τους, συμπεριλαμβανομένου του εάν αποζημιώνονται ως αποτέλεσμα.

Όπως όλα τα πράγματα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δεν είναι απαραίτητα αληθινές ή αμερόληπτες όλες οι συμβουλές «ειδικών» που βλέπετε.

Ενώ υπάρχουν τρόποι για να ελέγξετε τους παραδοσιακούς χρηματοοικονομικούς συμβούλους, είναι πολύ πιο δύσκολο να μάθετε τις προθέσεις ή τις πιθανές συγκρούσεις συμφερόντων κάποιου που δίνει συμβουλές στο διαδίκτυο.

Μέχρι να υπάρξει μεγαλύτερη εποπτεία, το CFA Institute συμβουλεύει τους καταναλωτές να εξετάζουν τα πιστοποιητικά ενός finfluencer, καθώς και τα πιθανά οικονομικά κίνητρα, και να διασταυρώνουν κάθε πληροφορία που προσφέρεται στο διαδίκτυο.

Το πλεονέκτημα του FinTok

Εκτός από τις επενδυτικές ή φορολογικές συμβουλές, το FinTok μπορεί να είναι απίστευτα χρήσιμο όταν πρόκειται για την αντιμετώπιση δύσκολων οικονομικών θεμάτων.

Για παράδειγμα, η τελευταία τάση του TikTok «loud budgeting» έχει ως στόχο να ενθαρρύνει τους καταναλωτές να σταματήσουν συνειδητά τις υπερβολικές δαπάνες και να αναγνωρίσουν τους οικονομικούς τους περιορισμούς.

Πηγή: CNBC