Οι επιθέσεις των φιλοϊρανών ανταρτών Χούθι της Υεμένης εναντίον πλοίων που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα έχουν προκαλέσει πολλά προβλήματα στις θαλάσσιες μεταφορές, ενώ παράλληλα ανάβουν φιτίλια στην περιοχή της Μέσης Ανατολής που είναι σε αναβρασμό μετά την επίθεση της Χαμάς στην ισραηλινή επικράτεια, στις 7 Οκτωβρίου, και την στρατιωτική επιχείρηση του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας που ακολούθησε.
Ο τρόμος των Χούθι έχει προκαλέσει σοβαρά εμπόδια στις ναυτιλιακές διαδρομές, με πολλούς αναλυτές να ανησυχούν ότι μπορεί να επανέλθουν οι πιέσεις στις τιμές των προϊόντων, δεδομένου ότι μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες έχουν αρχίσει να αλλάζουν τα δρομολόγια των πλοίων επιλέγοντας μεγαλύτερες διαδρομές για να αποφύγουν επιθέσεις.
Έτσι δημιουργείται η πιθανότητα να επηρεαστούν αυξητικά οι τιμές ενέργειας και τροφίμων σε παγκόσμιο επίπεδο εντός του έτους, λόγω του υψηλότερου μεταφορικού κόστους, όπως προειδοποίησε η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD).
Πάντως, οι οικονομολόγοι της Goldman Sachs εμφανίζονται καθησυχαστικοί, υποστηρίζοντας ότι μπορεί οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα να έχουν προκαλέσει αύξηση του κόστους των ναύλων, ωστόσο, ο αντίκτυπός τους στον πληθωρισμό θα παραμείνει περιορισμένος.
Σε σημείωμά τους, που δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα, οι αναλυτές του οίκου εντόπισαν πως οι ναύλοι για τα πλοία που μετακινούνται από την Ασία στην Ευρώπη έχουν αυξηθεί κατά 350%, και για τα πλοία που μετακινούνται από την Ασία στις ΗΠΑ έχουν αυξηθεί κατά 100%.
Ωστόσο, υποστήριξαν ότι ο πληθωρισμός των αγαθών στις ΗΠΑ δεν θα σημειώσει σημαντική άνοδο για δύο λόγους.
- Πρώτον, η αύξηση του κόστους μεταφοράς δεν συμβαίνει παράλληλα με το κλείσιμο των εργοστασίων ή την αύξηση της ζήτησης, όπως είδαμε να συμβαίνει στο τέλος της πανδημίας, όταν ο πληθωρισμός των αγαθών εκτινάχθηκε στα ύψη. Κατά την άποψη της Goldman, αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν «λιγότερα περιθώρια για ενίσχυση των πιέσεων κόστους σήμερα».
- Δεύτερον, το κόστος των διεθνών μεταφορών αντιπροσωπεύει μόνο ένα μικρό ποσοστό των αγαθών τελικής κατανάλωσης, περίπου στο 1,5% κατά μέσο όρο, ενώ οι θαλάσσιες μεταφορές αντιπροσωπεύουν επίσης μικρό ποσοστό (0,7%).
«Επομένως, μια αύξηση 100% στο κόστος των θαλάσσιων μεταφορών αυξάνει τον πληθωρισμό των βασικών αγαθών κατά περίπου 0,4 ποσοστιαίες μονάδες και τον συνολικό δομικό πληθωρισμό κατά περίπου 0,1 ποσοστιαίες μονάδες», ανέφεραν αναλυτές της Goldman.
Σε ένα ακραίο σενάριο, κατά το οποίο το κόστος μετακυλίεται πλήρως στους καταναλωτές, εξήγησαν, ο πληθωρισμός σε ετήσια βάση είναι πιθανό να αυξηθεί κατά 0,2 ποσοστιαίες μονάδες.
Τελικά, η βασική πρόβλεψη της Goldman Sachs είναι ότι η αύξηση του μεταφορικού κόστους λόγω των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα θα αυξήσει τον παγκόσμιο πληθωρισμό κατά περίπου 0,1 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερα το 2024, με μεγαλύτερο αντίκτυπο στην Ευρώπη από τις ΗΠΑ.