Αυστηρό μήνυμα για να αποκατασταθεί η ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα έστειλε το Πεκίνο, καθώς οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι επηρεάζουν πλέον αρνητικά τις θαλάσσιες μεταφορές μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Περίπου το 60% των κινεζικών εξαγωγών στην Ευρώπη διέρχεται από τη διώρυγα που συνδέει την Ερυθρά. «Σχεδόν καμία άλλη χώρα δεν εξαρτάται από ασφαλείς εμπορικούς δρόμους όσο η Κίνα. Oποιος αγοράζει μια νέα τηλεόραση «made in China» σε αυτή τη χώρα, μπορεί να είναι σίγουρος ότι η συσκευή απεστάλη μέσω της Διώρυγας του Σουέζ.
Ωστόσο, σύμφωνα με κινεζικές αναφορές, τα πλοία της κρατικής ναυτιλιακής εταιρείας Cosco – μια από τις πέντε μεγαλύτερες στον κόσμο- δεν ταξιδεύουν πλέον μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, ούτε προσεγγίζουν ισραηλινά λιμάνια.
Το Κινεζικό υπουργείο Εμπορίου προειδοποίησε μάλιστα ότι θα προσφέρει έγκαιρη υποστήριξη και βοήθεια στις κινεζικές εξαγωγικές εταιρείες. «Από τα μέσα Δεκεμβρίου, λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, έχει σημειωθεί σημαντική αύξηση των τιμών στις παγκόσμιες θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές, αλλά και στις εμπορευματικές σιδηροδρομικές γραμμές μεταξύ Κίνας και Ευρώπης», δήλωσε ο διευθυντής στο τμήμα έρευνας, στην Κινεζική Ομοσπονδία Logistics and Purchasing, Ζου Ζιτσένγκ.
Τα στοιχεία από την υπηρεσία κρατήσεων φορτίου Freightos δείχνουν ότι οι ναύλοι στη διαδρομή από την Κίνα προς την Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 91% μόνο την τελευταία εβδομάδα.
Κινεζικές επενδύσεις
Επιπλέον, η Κίνα έχει επενδύσει δισεκατομμύρια δολάρια σε έργα υποδομής κατά μήκος της διώρυγας του Σουέζ τα τελευταία χρόνια – επενδύσεις που πλέον κινδυνεύουν. Το λιμάνι του Πειραιά, στο οποίο η Cosco κατέχει το 67%, αντιμετωπίζει επίσης προβλήματα από την κρίση. «Υπάρχουν πλέον ανησυχίες για την πιθανότητα έλλειψης κενών εμπορευματοκιβωτίων», καθώς έχει μακρύνει κατά 15 -20 ημέρες η διαδρομή των εμπορικών σκαφών, που αναγκάζονται να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, σύμφωνα με τον αναλυτή Τσεν Ζεν. Ωστόσο, το Πεκίνο δεν έχει λάβει συγκεκριμένα μέτρα. Η Κίνα δεν φαίνεται να θέλει να συμμετάσχει στην αμερικανική αποστολή, ούτε υπάρχουν ενδείξεις ότι το Πεκίνο χρησιμοποιεί διπλωματικούς διαύλους για να επηρεάσει τους Χούθι.
Ο Πολ Ναντούλια, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Εθνικής Άμυνας στην Ουάσιγκτον πιστεύει ότι ο ανταγωνισμός μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ παίζει επίσης ρόλο. «Η συμμετοχή σε μια αμερικανική στρατιωτική επιχείρηση θα ήταν για το πολιτικό και στρατιωτικό κατεστημένο της Κίνας ως παράδοση στα αμερικανικά συμφέροντα» και «ταπείνωση της Κίνας», δήλωσε ο Ναντούλια στην εφημερίδα South China Morning Post του Χονγκ Κονγκ.
Αξιοπερίεργη συσσώρευση πετρελαίου
Η Κίνα είναι όμως και ο μεγαλύτερος καταναλωτής πετρελαίου στον κόσμο. Η ασιατική χώρα χρειάζεται περίπου 15-16 εκατομμύρια βαρέλια αργού την ημέρα για να «λιπάνει» την οικονομία της. Ένα μεγάλο μέρος προέρχεται από εισαγωγές. Ωστόσο, κάτι αξιοπερίεργο συμβαίνει στον «ασιατικό γίγαντα». Αν και η οικονομία της Κίνας επιβραδύνεται και η εγχώρια παραγωγή αργού βρίσκεται σε ιστορικά υψηλά -που θα έπρεπε να μειώσει την εξάρτηση από το εξωτερικό-οι εισαγωγές πετρελαίου αγγίζουν νέο ρεκόρ. Τι συμβαίνει στην Κίνα; Όλα δείχνουν ότι το Πεκίνο αγοράζει πετρέλαιο με τον υψηλότερο ρυθμό στην ιστορία της. Οι εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου αυξήθηκαν κατά 23% το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Σύμφωνα με υπολογισμούς αναλυτών του Reuters, τους πρώτους 11 μήνες του 2023, η Κίνα συσσώρευε καθημερινά περίπου 670.000 βαρέλια πετρελαίου στα αποθέματά της. «Η Κίνα παραμένει η κορυφαία πηγή ανόδου της ζήτησης πετρελαίου παγκοσμίως, καταγράφοντας ετήσια αύξηση 1,7 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα το τέταρτο τρίμηνο του 2023. Αυτό ισοδυναμεί με περισσότερο από το 80% της παγκόσμιας αύξησης, κατά τη διάρκεια αυτών των τριών μηνών», αναφέρει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας στο τελευταίο του μηνιαίο δελτίο.
Η Κίνα καταναλώνει 2,3 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου περισσότερο κάθε μέρα από ό,τι το 2019, πριν από τον κορωνοϊό.
Το περίεργο είναι ότι η κίνηση αυτή δεν συνάδει με ό,τι συμβαίνει στην κινεζική οικονομία. Τα τελευταία στοιχεία αποκαλύπτουν μια περίπλοκη κατάσταση για τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, η οποία πέτυχε μεν τον επίσημο στόχο ανάπτυξης για το έτος(5,2%) , αλλά δεν κατάφερε να απαλλαγεί από πολλά από τα προβλήματα που επιβαρύνουν την εγχώρια ζήτηση και εμπιστοσύνη. «Η Κίνα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει μια σειρά από προκλήσεις που προέρχονται από αποπληθωριστικές πιέσεις, την κρίση των ακινήτων, τα δημογραφικά στοιχεία και το αυξανόμενο χρέος που προκαλεί πανικό στους επενδυτές», σύμφωνα με το Bloomberg .
Τι ξέρουν οι Κινέζοι;
Το ενδιαφέρον θα ήταν να μάθουμε τι περνάει από το μυαλό των Κινέζων ηγετών και μαζεύουν πετρέλαιο; Όταν μάλιστα διάφοροι διάσημοι οίκοι ανάλυσης και τράπεζες διαβεβαιώνουν ότι η τιμή του αργού θα πέσει του χρόνου κάτω από τα 60 δολάρια το βαρέλι. Οι αναλυτές της JP Morgan ανέλυσαν ήδη τις κινήσεις της Κίνας στο τέλος του περασμένου έτους χωρίς να βγάλουν ένα πολύ σαφές συμπέρασμα: «Αυτή η κίνηση δεν μπορεί να εξηγηθεί με θεμελιώδη στοιχεία, επομένως μάλλον πρέπει να ανακάμψει από μια προηγούμενη πτώση στα αποθέματα και τη συσσώρευση λόγω ανησυχιών για την εθνική ασφάλεια», εκτιμούν.
Ο Λιούις Λίμπι, πρώην επιτελάρχης της αντιπροεδρίας των ΗΠΑ από το 2001 έως το 2005, εξηγεί σε έκθεση του Ινστιτούτου Χάντσον ότι αυτό οφείλεται στον φόβο κυρώσεων και περικοπών εφοδιασμού που έχει η Κίνα. Ένα σενάριο παρόμοιο με αυτό της Ρωσίας μετά την εισβολή στην Ουκρανία . «Το ξένο πετρέλαιο παραμένει ζωτικό στοιχείο για την Κίνα και οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους θα μπορούσαν να σταματήσουν τη μεταφορά του. «Μήπως τελικά η Κίνα ετοιμάζεται να εξασφαλίσει αρκετό πετρέλαιο για ένα σενάριο πολύμηνου πολέμου; . Και γι` αυτό ζητά να αποκατασταθεί η ασφάλεια στην Ερυθρά θάλασσα;» διερωτώνται παράγοντες της αγοράς. «Αν επιδεινωθούν οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι , με σοβαρές αναταράξεις στην Ερυθρά Θάλασσα ή τα Στενά του Ορμούζ, όλοι θα επικροτούν την κινεζική στρατηγική και θα αναρωτιούνται αν οι ηγέτες στο Πεκίνο ήξεραν κάτι ,που οι υπόλοιποι δεν γνωρίζουν…