«Η ανάπτυξη της ναυπηγικής βιομηχανίας διανύει σήμερα, και για πρώτη φορά στην ιστορία της, μια εξαιρετική περίοδο καθώς η Κίνα έχει καταστεί μεγάλη ναυπηγική δύναμη με παγκόσμια επιρροή», δήλωσε πρόσφατα ο πρόεδρος της Ένωσης για τη Ναυπηγική Βιομηχανία της Κίνας Γκουό Ντατσένγκ.
Από τον Ιανουάριο έως τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους οι τρεις κύριοι δείκτες της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας, ήτοι οι ολοκληρωμένες παραγγελίες, οι παραγγελίες νέων ποντοπόρων πλοίων και οι υπό επεξεργασία παραγγελίες, βρέθηκαν στην κορυφή του κόσμου διατηρώντας τη δυναμική αναπτυξιακή τους πορεία.
«Η Κίνα είναι η μόνη χώρα που έχει καταφέρει να αναπτύξει συνολικά τους τρεις βασικούς δείκτες της ναυπηγικής βιομηχανίας της, με την τελευταία να αναπτύσσεται σφαιρικά, διατηρώντας μια καλή και δυναμική τάση», δήλωσε ο Γκουό Ντατσένγκ. Σύμφωνα με τον ίδιο, το σύνολο των ολοκληρωμένων παραγγελιών φανερώνει τις δυνατότητες των κινεζικών ναυπηγείων, οι υπό επεξεργασία παραγγελίες δείχνουν τα ασφαλή όρια παραγωγής και οι παραγγελίες νέων ποντοπόρων πλοίων αντικατοπτρίζουν τις δυνατότητες για επέκταση της αγοράς.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, πέντε κινεζικές ναυπηγικές επιχειρήσεις βρίσκονται στην κορυφή του κόσμου στον δείκτη ολοκληρωμένων παραγγελιών, επτά στον δείκτη παραγγελιών νέων ποντοπόρων πλοίων και έξι στον δείκτη των υπό επεξεργασία παραγγελιών αντίστοιχα. Η China State Shipbuilding Corporation κατέχει την πρώτη θέση μεταξύ όλων των ναυπηγικών ομίλων παγκοσμίως αντιπροσωπεύοντας, το 19,6%, 22,1% και 20,2% αντίστοιχα των συγκεκριμένων τριών δεικτών.
Καλές και συχνές είναι οι ειδήσεις που αφορούν την υψηλού επιπέδου ανάπτυξη της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας. Από τον Ιανουάριο έως τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους αυξήθηκε σημαντικά ο αριθμός των παραδοτέων πλοίων κινεζικής κατασκευής που ενσωματώνουν προηγμένες τεχνολογίες και έχουν υψηλή προστιθέμενη αξία. Με την παράδοση του πρώτου μεγάλου κινεζικού κρουαζιερόπλοιου Aida Modu, η Κίνα κατέστη η μοναδική χώρα που μπορεί να κατασκευάσει πλοία κάθε μορφής και τύπου. Επιπλέον, παραδόθηκαν με επιτυχία είκοσι από τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 24.000 TEU στον κόσμο, αντιπροσωπεύοντας το 77,7% της παγκόσμιας αγοράς. Νέα πρόοδος επιτεύχθηκε επίσης στη μεταφορά φυσικού αερίου με την παράδοση του πρώτου μεσαίου μεγέθους και πλήρως ψυχόμενου υγραεριοφόρου πλοίου και του μεγαλύτερου πλοίου χωρητικότητας 80.000 κυβικών μέτρων με δυνατότητα πλεύσης σε ρηχά ύδατα.
Το μέλλον της ναυπηγικής βιομηχανίας βασίζεται στην πράσινη ανάπτυξη χαμηλών ρύπων που ενσωματώνει ψηφιακές και ευφυείς τεχνολογίες. Η ανάγκη για επίτευξη του στόχου μηδενικών εκπομπών στη ναυτιλία καθώς και η ψηφιοποίηση και χρήση προηγμένων τεχνολογιών, αναδιαμορφώνουν το παγκόσμιο τοπίο του κλάδου.
Σύμφωνα με τον Γκουό Ντατσένγκ «η ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας πρέπει να ακολουθήσει τις τρέχουσες εξελίξεις, επιτρέποντας στη χώρα να εξελιχθεί από παγκόσμια ναυπηγική δύναμη σε παγκόσμια ναυπηγική δύναμη που θα βασίζεται στην υψηλής ποιότητας ανάπτυξη». Ο ίδιος προτείνει τρία συγκεκριμένα μέτρα: Πρώτον, η Κίνα πρέπει να στοχεύσει την αγορά προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, όπως τον πράσινο και έξυπνο εξοπλισμό πλοίων, και να ακολουθήσει μια πορεία με πυξίδα την τεχνολογική καινοτομία. Δεύτερον, η χώρα πρέπει να επιταχύνει την αναβάθμιση της βιομηχανικής της βάσης, να πρωτοπορήσει στον βασικό και υποστηρικτικό εξοπλισμό και να προωθήσει τη συντονισμένη ανάπτυξη ολόκληρης της βιομηχανικής αλυσίδας της ναυπηγικής βιομηχανίας. Τέλος, η Κίνα πρέπει να επιταχύνει την εις βάθος ενσωμάτωση της έξυπνης, πράσινης και βελτιστοποιημένης μεταποίησης, καθώς και της μεταποίησης που αφορά τις υπηρεσίες κατά μήκος ολόκληρης της βιομηχανικής αλυσίδας, πετυχαίνοντας σταθερή βελτίωση της αποδοτικότητας των επιχειρήσεών της.