Ονομάζεται Silicon Valley της Κίνας: Είναι το Σεντζέν. Πριν από 40 χρόνια ήταν ένα ψαροχώρι με 60.000 κατοίκους, αλλά σήμερα είναι η τεχνολογική πρωτεύουσα της χώρας. Μια μητρόπολη με πάνω από 17 εκατομμύρια ανθρώπους, όπου ζουν περισσότεροι δισεκατομμυριούχοι από ό,τι στη Νέα Υόρκη.
Το Σεντζέν ήταν η πρώτη Ειδική Οικονομική Ζώνη της Κίνας και συνεχίζει να καινοτομεί μέχρι σήμερα: ήταν ένα από τα πρώτα μέρη στον κόσμο που πειραματίστηκε με την τεχνολογία 5G. Εξακολουθεί να είναι το εργαστήριο όπου οι εταιρείες τεχνολογίας πειραματίζονται με καινοτομίες στην καθημερινή ζωή.
Στο Σεντζέν βρίσκονται και τα κεντρικά γραφεία της OPPO, του παγκόσμιου γίγαντα καταναλωτικών ηλεκτρονικών συσκευών και της τεχνητής νοημοσύνης. Εξελιγμένα ρομπότ δοκιμάζουν κάμερες smartphone με εκατοντάδες δοκιμές κατά τη φάση ανάπτυξης, σε πραγματικές καταστάσεις, από το καφενείο μέχρι την ώρα που πηγαίνετε για ψώνια. Αλλά δεν είναι μόνο η κάμερα που δοκιμάζεται, αλλά και το πώς αγγίζουν τα δάχτυλά μας την οθόνη: ένας ρομποτικός βραχίονας μιμείται πραγματικούς χρήστες smartphone που κάνουν κύλιση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σερφάροντας στο διαδίκτυο και εκτελώντας άλλες εργασίες…
Σύστημα 9-9-6
Ο Κάι Φου Λι διευθύνει εδώ και καιρό στο Πεκίνο το επενδυτικό ταμείο Sinovation Ventures. Σπούδασε στο πανεπιστήμιο Κολούμπια ταυτόχρονα με τον Μπαράκ Ομπάμα και στη συνέχεια ειδικεύτηκε στην επιστήμη των υπολογιστών στο αμερικανικό Πανεπιστήμιο Carnegie Mellon. Όπως λέει ο Κάι, οι επιχειρηματίες με τους οποίους συνεργάζεται ζουν στο ρυθμό του «996»: εργάζονται από τις 9 το πρωί έως τις 9 το βράδυ, 6 ημέρες την εβδομάδα. Όσο …καπιταλιστικό και αν ακούγεται αυτό, ευθυγραμμίζεται με την παραδοσιακή προσέγγιση της κινεζικής κυβέρνησης, η οποία έχει θέσει ως στόχο να γίνει παγκόσμιος ηγέτης στην τεχνητή νοημοσύνη.
Πρωτιά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Μόλις πρόσφατα επίσης, η Κίνα ήταν το βασίλειο των ποδηλάτων. Τα λίγα κινέζικα αυτοκίνητα – χάρη στην πρώην φιλία τους με τη Σοβιετική Ένωση – θεωρούνταν φτωχά ρωσικά αντίγραφα
Στη συνέχεια, τα οχήματα που κατασκευάζονταν από ιαπωνικές, γερμανικές και αμερικανικές εταιρείες σε συνεργασία με τοπικές εταιρείες κατέκτησαν την κινεζική αγορά, η οποία έγινε η πιο σημαντική αγορά πωλήσεων παγκοσμίως για τον γερμανικό Όμιλο Volkswagen, για παράδειγμα.
Τώρα όμως τα πράγματα άλλαξαν. Στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, για παράδειγμα, οι Κινέζοι επιβεβαιώνονται ως ηγέτες της παγκόσμιας αγοράς. Ο αριθμός των εξαιρετικά αυτοματοποιημένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων που παράγονται στην Κίνα αυξάνεται ραγδαία.
Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
Η Κίνα θεωρείται παγκόσμια πρωτοπόρος στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η χώρα έχει εγκαταστήσει τόσα ηλιακά συστήματα όσα και ο υπόλοιπος κόσμος μαζί. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία,το 28% της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Κίνα πέρυσι προήλθε από αιολική, υδροηλεκτρική και ηλιακή ενέργεια.
Ένας από τους μεγαλύτερους σταθμούς ηλιακής ενέργειας στον κόσμο κατασκευάζεται στην έρημο Κουμπούκι, στην Εσωτερική Μογγολία, στη βόρεια Κίνα.
Η Λαϊκή Δημοκρατία θέλει να γίνει κλιματικά ουδέτερη μέχρι το 2060. Η Κίνα προκαλεί πάντως σχεδόν το ένα τρίτο όλων των παγκόσμιων εκπομπών. Επομένως, εάν ο στόχος για αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη είναι στον 1,5 βαθμό Κελσίου, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την κινεζική πολιτική για το κλίμα.
«Η Κίνα κατέχει ηγετική θέση στην ανάπτυξη και παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς και στις βιομηχανίες ηλιακής και αιολικής ενέργειας και στην τεχνολογία μπαταριών» τονίζει στη «Ναυτεμπορική» Κινέζα δημοσιογράφος που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα.
«Τεχνολογική λωρίδα ταχείας κυκλοφορίας»
« Η Κίνα βρίσκεται στην τεχνολογική λωρίδα ταχείας κυκλοφορίας και πλησιάζει ακόμη και στην τεχνολογία των ημιαγωγών τις πιο προηγμένες χώρες της Δύσης.Το χάσμα από τη Νότια Κορέα και τις ΗΠΑ έχει πρόσφατα μειωθεί. Η Κίνα ηγείται παγκοσμίως σε 37 από τις 44 κρίσιμες τεχνολογίες»,προσθέτει.
Με άλλα λόγια: η Κίνα βρίσκεται στο δρόμο να γίνει όχι μόνο οικονομική αλλά και τεχνολογική υπερδύναμη και η Ευρώπη θα ήταν καλό να συμβιβαστεί με αυτό το γεγονός. Πρέπει να προετοιμαστούμε για έναν κόσμο στον οποίο τα πράγματα θα είναι πιο διαφορετικά και πολύ λιγότερο ευρωκεντρικά σε σχέση με τους τελευταίους δύο αιώνες.
Ειδικά από τη στιγμή που ο αριθμός των αποφοίτων των πανεπιστημίων στην Κίνα έχει αυξηθεί πάρα πολύ τα τελευταία οκτώ χρόνια. Ενώ στις αρχές της χιλιετίας του 2000 μόνο το 6% των νέων αποφοιτούσε από το πανεπιστήμιο, το 2023 το ποσοστό αυτό ήταν 63%.
Ρεκόρ αποφοίτων ΑΕΙ
Τα ποσοστά αυτά είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακά όταν δούμε τους απόλυτους αριθμούς: Το 2023, σχεδόν 12 εκατομμύρια άνθρωποι στην Κίνα θα έχουν αποφοιτήσει από το πανεπιστήμιο και πάνω από το 40% από αυτούς θα έχουν πτυχίο σε έναν τομέα επιστήμης, μαθηματικών ή μηχανικής. Σε σύγκριση: Κατά μέσο όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ, το ποσοστό αυτό είναι μόνο 26% και στις ΗΠΑ είναι μόνο 18%.
Το εργατικό δυναμικό της Κίνας με γνώσεις τεχνολογίας είναι πλέον τόσο μεγάλο όσο αυτό των ΗΠΑ και της Ε.Ε. μαζί. Λόγω των σημαντικών επενδύσεων σε νέα πανεπιστήμια τα τελευταία χρόνια, συνεχίζει να αναπτύσσεται ραγδαία.
Όσο μάλιστα κι αν ο πληθυσμός της Κίνας αρχίζει να συρρικνώνεται, η χώρα να βρίσκεται στην αρχή μιας δημογραφικής κρίσης, τα προσόντα του εργατικού δυναμικού αυξάνονται ραγδαία. Γιατί αυτό δημιουργεί τη βάση για ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις.