Σε συμφωνία ανταλλαγής νομισμάτων (swap) προχώρησε η Κίνα με τη Σαουδική Αραβία, σε μια προσπάθεια να ενισχύσει τη σημασία του γιουάν, γράφει η γερμανική Handelsblatt.
«Οι κεντρικές τράπεζες και των δύο χωρών ολοκλήρωσαν το swap αξίας 50 δισεκατομμυρίων γιουάν ή 26 δισεκατομμυρίων ριάλ Σαουδικής Αραβίας» (περίπου 6,38 δισ. ευρώ), όπως ανακοίνωσε η Λαϊκή Τράπεζα της Κίνας στο Πεκίνο. Η συμφωνία θα ισχύει για τρία χρόνια και μπορεί να παραταθεί με τη συγκατάθεση των δύο πλευρών. «Η συμφωνία ανταλλαγής νομισμάτων θα ενισχύσει την οικονομική συνεργασία, θα επεκτείνει τη χρήση και των δύο νομισμάτων και θα προωθήσει τη διευκόλυνση του εμπορίου και των επενδύσεων» αναφέρεται στη δήλωση της κινεζικής κεντρικής τράπεζας.
Στόχος του Πεκίνου είναι να ενθαρρύνει περισσότερες χώρες στη Μέση Ανατολή και τον Κόλπο να ακολουθήσουν το παράδειγμα της Σαουδικής Αραβίας. «Η συμφωνία είναι μια σημαντική εξέλιξη για την προώθηση της χρήσης του γιουάν στη Μέση Ανατολή, αλλά και μια ευκαιρία για προώθηση της παγκόσμιας χρήσης του κινεζικού νομίσματος» δήλωσε ο Σι Τζουνιάγκ, καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο της Σαγκάης.
Με βάση τη συμφωνία, οι επιχειρήσεις της Σαουδικής Αραβίας θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν το γιουάν με λιγότερους περιορισμούς, ειδικά για το διεθνές εμπόριο και την εξωτερική οικονομική συνεργασία, είπε ο Σι.
Διεθνοποίηση του γιουάν
«Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες χώρες σχεδιάζουν να χρησιμοποιούν τοπικά νομίσματα για τη διευθέτηση συμφωνιών εξωτερικού εμπορίου για να μειώσουν την εξάρτησή τους από το δολάριο» υποστηρίζει ο καθηγητής Σι. «Η πρωτοποριακή κίνηση της Σαουδικής Αραβίας μπορεί να διαδραματίσει ζωτικό ρόλο στην ενίσχυση της χρήσης του γιουάν μεταξύ των περιφερειακών χωρών, κάτι που θα στηρίξει επίσης τη διεθνοποίηση του νομίσματος» σημείωσε.
Η κεντρική τράπεζα της Κίνας δεσμεύτηκε πρόσφατα να προωθήσει τη διεθνοποίηση του γιουάν, καταβάλλοντας συνεχείς προσπάθειες για τη σταθερή προώθηση των διμερών swap και της συνεργασίας διακανονισμού σε τοπικό νόμισμα με άλλες κεντρικές τράπεζες.
Η Κίνα και η Σαουδική Αραβία συνεργάζονται, άλλωστε, στενά στον τομέα της οικονομίας εδώ και χρόνια. Από τους μεγαλύτερους παραγωγούς αργού πετρελαίου στον κόσμο, η Σαουδική Αραβία χρησιμοποιεί συνήθως το αμερικανικό δολάριο για το διεθνές εμπόριο, πρόσθεσε ο Σι. Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού από τη Σαουδική Αραβία – το ένα τέταρτο του σαουδαραβικού πετρελαίου εξήχθη στην Κίνα τα τελευταία χρόνια.
Το Ριάντ, από την πλευρά του, είναι κόμβος στον κινεζικό νέο Δρόμο του Μεταξιού – της Πρωτοβουλίας Belt and Road (BRI). Σύμφωνα με πληροφορίες από το Πεκίνο, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου έχει μερίδιο σε δύο διυλιστήρια και ένα εργοστάσιο αιθυλενίου στη Σαουδική Αραβία. Το 20,3% των επενδύσεων της Κίνας στον αραβικό κόσμο βρίσκεται, άλλωστε, στη Σαουδική Αραβία. Συγκεκριμένα οι συνολικές κινεζικές επενδύσεις στον αραβικό κόσμο είναι πάνω από 200 δισ. δολ., ενώ στη Σαουδική Αραβία μόνο ξεπερνούν τα 40 δισ.
Κινεζικά στα σχολεία
Ενδεικτικό, πάντως, της προσέγγισης του Ριάντ έναντι της Κίνας είναι ότι οι δύο χώρες προωθούν επίσης και τη συνεργασία σε πολιτιστικό επίπεδο, αλλά και στον τομέα της εκπαίδευσης.
Ορισμένα πανεπιστήμια και πολλά σχολεία της Σαουδικής Αραβίας ξεκίνησαν τη διδασκαλία της κινεζικής γλώσσας, ενώ η αραβική γλώσσα διδάσκεται επίσης σε 44 κινεζικά πανεπιστήμια. Το σαουδαραβικό υπουργείο Παιδείας έδωσε εντολή σε όλα τα δημόσια και ιδιωτικά σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να διδάσκουν τα μανδαρίνικα τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα.
Τα μαθήματα της κινεζικής γλώσσας προωθούνται από τον ισχυρό ντε φάκτο ηγέτη της Σαουδικής Αραβίας, τον διάδοχο του θρόνου Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν, ο οποίος επιδιώκει να οικοδομήσει μια «συνολική στρατηγική εταιρική σχέση» με την Κίνα. Το όραμα του διαδόχου για τη Σαουδική Αραβία περιλαμβάνει όλα τα μέρη της οικονομίας, αλλά δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη διαφοροποίηση της οικονομίας, μακριά από το πετρέλαιο.
Οι Κινέζοι θέλουν να βοηθήσουν στην υλοποίηση αυτού του στόχου, δίνοντας έμφαση στη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια. Οι πρόσφατες επενδυτικές συμφωνίες καλύπτουν τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τη γεωργία, τα ακίνητα, τα ορυκτά, τα logistics, τον τουρισμό και την υγειονομική περίθαλψη. Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, όπως η Enovate Motors με έδρα το Ζετζιάνγκ, έχουν γίνει ευπρόσδεκτοι στο βασίλειο, σε αντίθεση με την ψυχρή υποδοχή που έτυχαν στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη.