Η Rivian βρίσκεται σε καλύτερο δρόμο από τη Lucid, αλλά καμία από τις νεοσύστατες εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων της Αμερικής δεν φαίνεται να πιιάνει τις «ταχύτητες» της Tesla.
Η Rivian εξελίσσεται σε χαμηλές ταχύτητες και με όχι με τους ιλλιγιώδεις ρυθμούς, που υποσχόταν η ενθουσιώδης αρχική δημόσια εγγραφή της πριν από δύο χρόνια. Η εταιρεία, η οποία επικεντρώνεται στην ηλεκτροκίνηση φορτηγών και sport-utility οχημάτων προβλέπει πλέον παραγωγή 54.000 οχημάτων για το σύνολο του 2023, έναντι προηγούμενης εκτίμησης για 52.000 οχήματα.
Η έστω και μικρή ενίσχυση της παραγωγής, όπως εξηγεί η Wall Street Journal, έχει σημασία επειδή επιτρέπει στη Rivian να γεμίσει την ακριβή χωρητικότητα που έχει κατασκευάσει στο εργοστάσιό της στο Ιλινόις και να διαπραγματευτεί καλύτερες συμφωνίες με προμηθευτές, μειώνοντας τις ζημιές για κάθε όχημα που παραδίδει. Ακόμη όμως δεν έχει βρει τρόπο να εμφανίσει κέρδος.
Όταν παρουσίασε πριν από λίγες ημέρες τα αποτελέσματά της, η Wall Street πανηγύρισε γιατί είδε ζημιές ανά μετοχή 1,08 δολαρίων επί πωλήσεων 1,1 δισ. δολαρίων, έναντι προβλέψεων για ζημιά 1,31 δολαρίων ανά μετοχή. Το πόσο ακόμη θα χαίρεται με τη μείωση των ζημιών αντί της παραγωγής κέρδους, είναι όμως αμφίβολο.
Πότε έρχεται το κέρδος
Φυσικά, οι κατασκευαστές μπορούν να αυξήσουν την παραγωγή επικερδώς μόνο εάν μπορούν να πουλήσουν τα οχήματα στους καταναλωτές στις τιμές που είχαν προβλέψει. Αυτό είναι το αίνιγμα που αντιμετωπίζουν πολλοί κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων (EV) σε πρώιμο στάδιο, συμπεριλαμβανομένων των General Motors και Ford στο Ντιτρόιτ, καθώς η όρεξη για την ηλεκτροκίνηση μάλλον μειώνεται παρά αυξάνεται. Ακόμη και η Tesla μειώνει τις τιμές.
Μια ματιά σε άλλες νεοσύστατες εταιρείες ηλεκτρονικών ηλεκτρικών στις ΗΠΑ κάνει τη Rivian να φαίνεται καλύτερη. Η Lucid Motor, η μόνη άλλη νεοσύστατη εταιρεία ηλεκτρικών οχήματα στις ΗΠΑ με χρηματιστηριακή αξία που ξεπερνά τα 10 δισεκατομμύρια δολάρια, στα αποτελέσματα τρίτου τριμήνου υποβάθμισε τις προοπτικές παραγωγής και εμφάνισε μεγάλες ζημιές.
Φρένο στις προσδοκίες – για την ώρα
Οι επενδυτές είχαν «τρέξει» σε νεοσύστατες εταιρείες EV το 2021 με την ελπίδα να προλάβουν να ποντάρουν χρήματα εγκαίρως στην« επόμενη Tesla». Οι συγκρίσεις με την εταιρεία του Έλον Μασκ, ωστόσο, χρησιμεύουν μόνο για να τονίσουν πόσο μακρύς και δύσκολος θα μπορούσε να είναι ο δρόμος για ένα πιο βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο, ακόμη και για τους καλύτερους του κλάδου.
Το φορτηγό R1T και το SUV R1S της Rivian μπορούν να παρομοιαστούν με τα premium οχήματα Model S και X της Tesla, τα οποία παρήγαγε σε παρόμοιες ποσότητες το 2014. Η Tesla έχασε χρήματα τότε, αλλά, σε αντίθεση με τις σημερινές startups EV, εμφανίζει μικτό κέρδος για κάθε όχημα, που παράγει και πωλεί. Η Rivian συγκρατείται εν μέρει από την κατηγορία στην οποία επέλεξε να επικεντρωθεί: Τα βαριά, boxy pickup φορτηγά είναι πιο δύσκολο να βγάλουν κέρδος, όπως αντιλαμβάνεται πολύ καλά και η Tesla με το Cybertruck της.
Καλύτερες προοπτικές θα έχουν μάλλον τα R2 επόμενης γενιάς της Rivian. Η εταιρεία αναμένει να αρχίσει να κατασκευάζει το εργοστάσιό της R2 τον επόμενο χρόνο για να ξεκινήσει την παραγωγή το 2026. Έως τότε θα έχει μεγάλη απόσταση από την Tesla.
Δείτε όλα τα νέα για την αγορά αυτοκινήτου.