Ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς, σε μια περιοχή που ήταν ήδη γεμάτη «θερμές» ζώνες, επηρεάζει τα αεροπορικά ταξίδια, επιφέροντας τεράστιο πλήγμα στις κρατήσεις στη Μέση Ανατολή αλλά και δημιουργώντας μια τάση επιβράδυνσης των κρατήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί μέχρις στιγμής έχει ως εξής:
- Ο εθνικός αερομεταφορέας του Ισραήλ El Al Israel Airlines σταμάτησε να πετάει πάνω από μεγάλο μέρος της αραβικής χερσονήσου, επικαλούμενο ανησυχίες για την ασφάλεια, πραγματοποιώντας έτσι πτήσεις μεγαλύτερες σε διάρκεια και με υψηλότερο κόστος προς την Μπανγκόκ. Ο αερομεταφορέας ανέβαλε επίσης τα δρομολόγια προς την Ινδία, ενώ ακύρωσε τα εποχικά δρομολόγια προς το Τόκιο.
- Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες σταμάτησαν τις πτήσεις προς το Τελ Αβίβ μετά το ξέσπασμα των εχθροπραξιών. Η Deutsche Lufthansa σταμάτησε επίσης τις πτήσεις προς τη Βηρυτό, προς το παρόν, ενώ η Air France-KLM δήλωσε ότι έχει καταγράψει μικρή μείωση στη ζήτηση για ταξίδια στην περιοχή.
- Οι συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή έχουν καταστήσει εδώ και καιρό την Υεμένη, τη Συρία και το Σουδάν απαγορευμένες ζώνες για τις περισσότερες αεροπορικές εταιρείες. Οι αερομεταφορείς των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου αποφεύγουν τον ιρανικό εναέριο χώρο, εκτρέποντας την κυκλοφορία μεγάλων αποστάσεων προς τα δυτικά, πάνω από το Ιράκ.
- Οι συγκρούσεις δημιουργούν επίσης πιθανά προβλήματα για όσους επιβάτες ταξιδεύουν με αερομεταφορείς που εξακολουθούν να πετούν πάνω από αμφισβητούμενες περιοχές. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η ζήτηση για διεθνή ταξίδια έχει μειωθεί κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες από τις επιθέσεις της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου, σύμφωνα με την ForwardKeys, εταιρεία ταξιδιωτικών αναλύσεων.
Αν και μέχρι στιγμής οι συγκρούσεις στη Λωρίδα της Γάζας δεν έχουν προκαλέσει μέχρι σήμερα σημαντικές καθυστερήσεις στις υπερπτήσεις μέσω της περιοχής, οι διαδρομές του Ιράν και του Ιράκ αντιμετωπίζουν περαιτέρω πιέσεις, σημειώνει το πρακτορείο Bloomberg. Οι επιθέσεις στις δυνάμεις των ΗΠΑ και του διεθνούς συνασπισμού έχουν αυξηθεί στο Ιράκ και τη Συρία, ενώ το Ιράν θεωρεί «αναπόφευκτη» η επέκταση του πολέμου προειδοποιώντας για «νέα μέτωπα» εάν το Ισραήλ συνεχίσει την χερσαία εισβολή του στη Λωρίδα της Γάζας.
Σε περίπτωση που το κλείσιμο του εναέριου χώρου απλωθεί σε όλη τη Μέση Ανατολή, θα επηρεαστούν σημαντικά περίπου 300 καθημερινές πτήσεις μεταξύ Ευρώπης και προορισμών στη Νότια και Νοτιοανατολική Ασία, σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης αεροπορίας Cirium.
Οι αερομεταφορείς έχουν εναλλακτικές λύσεις, αν και είναι δαπανηρές και ενέχουν κάποιους βαθμούς κινδύνου:
- να στραφούν στα νότια πάνω από την Αίγυπτο, με κόστος πολλών ωρών, ή
- προς τα βόρεια, σε περιοχές όπου προσφάτως σημειώνονταν συγκρούσεις, όπως η Αρμενία και το Αζερμπαϊτζάν, και στη συνέχεια γύρω ή πάνω από το Αφγανιστάν.
Κι όλα αυτά την ώρα οι αερομεταφορείς προχωρούσαν ήδη σε δαπανηρές παρακάμψεις γύρω από τον απαγορευμένο ρωσικό εναέριο χώρο για τις πτήσεις τους προς την Ασία ενώ έχουν να αντιμετωπίσουν υψηλότερο κόστος για καύσιμα και εργασία.
Τα στοιχεία της ForwardKeys
Η έκθεση της ForwardKeys διαπιστώνει ότι η σύγκρουση Ισραήλ-Χαμάς επηρέασε αρνητικά τις πτήσεις από και προς τη Μέση Ανατολή, αλλά προκάλεσε επίσης παγκόσμια επιβράδυνση στην αεροπορική βιομηχανία.
Σύμφωνα με την ανάλυσή τους, οι κρατήσεις πτήσεων μειώθηκαν κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες τις τρεις εβδομάδες μετά την επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ στις 7 Οκτωβρίου, σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία. Η μελέτη συνέκρινε τις κρατήσεις πτήσεων κατά τη διάρκεια των τριών εβδομάδων πριν από τις 7 Οκτωβρίου με εκείνες κατά την ίδια περίοδο μετά την επίθεση.
Όσον αφορά τα εξερχόμενα ταξίδια, οι κρατήσεις πτήσεων από τις χώρες της Μέσης Ανατολής μειώθηκαν κατά 9 μονάδες από το ξέσπασμα του πολέμου. Από την Αμερική, επιβραδύνθηκαν κατά 10 μονάδες ενώ από την περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού, της Ευρώπης (συμπεριλαμβανομένου του Ισραήλ) και τη Αφρική κατά 2 μονάδες.
Από πλευράς προορισμού, η αύξηση των κρατήσεων έχει επιβραδυνθεί για όλες τις περιοχές του κόσμου, εκτός από την Αφρική, η οποία συνέχισε να ανακάμπτει προς τα επίπεδα του 2019. Οι κρατήσεις πτήσεων προς την Αμερική μειώνονται κατά 6 μονάδες, προς την Ευρώπη κατά 3 μονάδες, προς την περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού κατά 1 μονάδα και προς τη Μέση Ανατολή κατά 26 μονάδες.
Στην περιοχή που έχει επηρεαστεί από τη σύγκρουση Ισραήλ-Χαμάς, το Ισραήλ έχει πληγεί περισσότερο, με πολλές αεροπορικές εταιρείες να έχουν ακυρώσει τις πτήσεις τους προς τη χώρα. Την περίοδο από τις 7 Οκτωβρίου, οι κρατήσεις πτήσεων μειώθηκαν κατακόρυφα κατά 155 μονάδες.
Όπως σημειώνει η εταιρεία, μία πτώση στις κρατήσεις άνω του 100% δείχνει ότι εκτός από το ότι δεν υπήρξαν νέες κρατήσεις, υπήρξαν και ακυρώσεις, εξαντλώντας το υπάρχον απόθεμα κρατήσεων.
Ακολουθεί η Σαουδική Αραβία με πτώση 67 μονάδες, η Ιορδανία με πτώση 54 μονάδες, ο Λίβανος με πτώση 45 μονάδες και η Αίγυπτος με πτώση 35 μονάδες. Οι κρατήσεις πτήσεων προς τις χώρες του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου μειώθηκαν κατά 25 μονάδες.
Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έκθεσης, ο αντιπρόεδρος των Insights της ForwardKeys Ολιβιέρ Πόντι παρατήρησε ότι είναι βέβαιο πως η σύγκρουση Ισραήλ-Χαμάς θα αποτρέψει τους ανθρώπους να ταξιδεύουν στην περιοχή (της σύγκρουσης), αλλά παράλληλα έχει επηρεάσει αρνητικά τους ταξιδιώτες στο να επιλέξουν να ταξιδέψουν κάπου αλλού.
«Από τις 6 Οκτωβρίου, οι κρατήσεις έδειξαν ότι τα παγκόσμια αεροπορικά ταξίδια το τελευταίο τρίμηνο του έτους, θα έφταναν το 95% του επιπέδου του 2019, αλλά, από τις 27 Οκτωβρίου, οι προοπτικές μειώθηκαν κατά 7 μονάδες, στο 88%. Η ισοδύναμη αλλαγή στις προοπτικές για τη Μέση Ανατολή είναι πολύ πιο απογοητευτική, υποχωρώντας κατά 16 μονάδες, στο 110%, από 126%, πριν ξεκινήσει ο πόλεμος», εξήγησε.