Τα κύρια θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ξεκίνησαν τις διαπραγματεύσεις αυτή την εβδομάδα για το τελικό κείμενο του νέου νόμου, ο οποίος αποσκοπεί στη βελτίωση των συνθηκών για τους εργαζομένους στη «gig economy».
Ως «gig economy» ορίζεται η ευέλικτη μορφή απασχόλησης με εργαζόμενους σε διαδικτυακές πλατφόρμες, χωρίς συμβάσεις και συμβατικές υποχρεώσεις αναφορικά με τα ωράρια.
Όπως το έθεσε κατά την παρουσίαση της πρότασης της ΕΕ, ο Επίτροπος της ΕΕ για θέσεις εργασίας και κοινωνικά δικαιώματα Νικολά Σμιτ: «Αυτό αφορά τον καθορισμό σαφών κριτηρίων και την εξέταση των γεγονότων. Εάν η πλατφόρμα είναι στην πραγματικότητα εργοδότης, τότε τα άτομα που εργάζονται για αυτήν δικαιούνται τα ίδια δικαιώματα και την ίδια προστασία με τους εργαζόμενους στον κόσμο ”εκτός σύνδεσης”».
Ο νόμος για την αλλαγή του καθεστώτος απασχόλησης των εργαζομένων στη «gig economy» είναι πιθανό να αλλάξει σημαντικά το status quo στην Ευρώπη, όπου η πλειονότητα των εργαζομένων στις πλατφόρμες θεωρείται ότι είναι αυτοαπασχολούμενοι, πράγμα που σημαίνει ότι δεν έχουν πρόσβαση σε εργασιακά δικαιώματα και παροχές, όπως άδεια πατρότητας και κατώτατο μισθό, εξηγούν οι Financial Times.
Μία περίπτωση πλατφόρμας που θα επηρεαστεί από αυτό το νόμο είναι η Uber. Μιλώντας στους FT η επικεφαλής του τμήματος κινητικότητας της εταιρείας στην Ευρώπη Anabel Díaz προειδοποίησε για τις συνέπειες της προτεινόμενης νομοθεσίας. Όπως είπε, εφόσον υιοθετηθεί θα οδηγήσει σε περιορισμό των δραστηριοτήτων της υπηρεσίας εκμίσθωσης οχημάτων σε πολλές πόλεις αλλά και σε αύξηση των τιμών της υπηρεσίας έως και 40%.
Η Díaz υποστήριξε ότι η Uber είναι «ειλικρινά αφοσιωμένη στο ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο», αλλά προειδοποίησε ότι παρόμοιες αποφάσεις που ορίζουν τους οδηγούς ως εργαζόμενους στην Ισπανία και τη Γενεύη έχουν οδηγήσει σε «καταστροφικές» απώλειες θέσεων εργασίας.
«Εάν οι Βρυξέλλες αναγκάσουν την Uber να επαναταξινομήσει τους οδηγούς και τους ταχυμεταφορείς σε ολόκληρη την ΕΕ, θα μπορούσαμε να περιμένουμε μείωση 50-70% στον αριθμό των ευκαιριών εργασίας», δήλωσε. Αυτό θα αναγκάσει την Uber να σταματήσει να λειτουργεί σε «εκατοντάδες» από τις 3.000 πόλεις σε ολόκληρη την ΕΕ που εξυπηρετεί σήμερα, πρόσθεσε.
Η νέα νομοθεσία, που ουσιαστικά παρέχει στους οδηγούς δικαιώματα εργαζομένων πλήρους απασχόλησης, θα αναγκάσει επίσης την Uber να αυξήσει τις τιμές που πληρώνουν οι καταναλωτές, συνέχισε η Díaz. «Θα μπορούσε να αυξήσει τις τιμές έως και 40% για τους πελάτες στις μεγάλες πόλεις —σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ίδιας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής— και με λιγότερους οδηγούς, οι επιβάτες θα μπορούσαν να αναμένουν σημαντικά μεγαλύτερους χρόνους αναμονής».
«Για να διαχειριστεί το κόστος της απασχόλησης, η Uber θα αναγκαζόταν να μαζέψει τις ώρες εργασίας σε λιγότερους εργαζόμενους», είπε. «Οι οδηγοί και οι ταχυμεταφορείς θα πρέπει να υποβάλουν αίτηση για κάποιο ρόλο, εάν είναι διαθέσιμος, να εμφανίζονται για τις βάρδιες σε συγκεκριμένες ώρες και μέρη, να αποδέχονται κάθε διαδρομή και να συμφωνούν να μην εργάζονται σε άλλες εφαρμογές».
Πάντως αρνήθηκε ότι οι αλλαγές στη νομοθεσία θα πλήξουν την κερδοφορία της Uber στην Ευρώπη. «Δεν πρόκειται για τα κέρδη της Uber», ανέφερε. «Έχουμε ήδη αποδείξει την ικανότητά μας να αναπτυσσόμαστε σε μέρη όπως η Γερμανία και η Ισπανία χρησιμοποιώντας ένα μοντέλο απασχόλησης τρίτων».