Το συνδικάτο που εκπροσωπεί τους εργαζόμενους στις τρεις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ ξεκίνησε απεργία νωρίς την Παρασκευή, όπως ανακοίνωσε η United Autoworkers Union.
Οι απεργίες λαμβάνουν χώρα σε τρία εργοστάσια που ανήκουν σε General Motors, Ford και Stellantis.
Της άνευ προηγουμένου κινητοποίησης προηγήθηκαν συλλογικές διαπραγματεύσεις που οδηγήθηκαν σε αδιέξοδο. Η διαπραγμάτευση είναι σκληρή. Το συνδικάτο ζητεί αυξήσεις 40%, οι αυτοκινητοβιομηχανίες λένε πως δεν θα δεχθούν να ξεπεράσουν το 20%, ενώ απορρίπτουν άλλα αιτήματα-κλειδιά της UAW.
Το βράδυ της Πέμπτης το συνδικάτο, το οποίο έχει ετοιμάσει απεργιακό ταμείο 825 εκατ. δολαρίων, ανακοίνωσε ότι θα ξεκινήσει ταυτόχρονη απεργία στα τρία εργοστάσια του Ντιτρόιτ αν δεν υπάρξει συμφωνία της τελευταίας στιγμής με τις διοικήσεις των εταιρειών για τις νέες συλλογικές συμβάσεις. Η UAW είπε ότι οι εταιρείες δεν είχαν υποβάλει αποδεκτές προσφορές.
Οι απεργίες παύουν την παραγωγή των φορτηγών Ford Bronco, Jeep Wrangler και Chevrolet Colorado, μαζί με άλλα δημοφιλή μοντέλα.
Πάντως ο πρόεδρος της UAW Σον Φέιν ανέφερε ότι το συνδικάτο θα καθυστερήσει προς το παρόν μια ευρεία, γενική απεργία. Ωστόσο, διευκρίνυσε ότι όλες οι επιλογές είναι ανοιχτές εάν δεν συμφωνηθούν νέα συμβόλαια. «Για πρώτη φορά στην ιστορία μας θα απεργήσουμε στις μεγάλες ”τρεις του Ντιτρόιτ”», πρόσθεσε ανακοινώνοντας τα σχέδια για την ιστορική απεργία.
Οι απεργίες που αφορούν συνολικά 12.700 εργαζομένους θα πραγματοποιηθούν σε εργοστάσια συναρμολόγησης που λειτουργούν από τη Ford στο Γουέιν του Μίσιγκαν, την GM στο Wentzville του Μιζούρι και τη μάρκα Jeep της Stellantis στο Τολέδο του Οχάιο.
Τα συγκεκριμένα εργοστάσια είναι κρίσιμα για την παραγωγή μερικών από τα πιο κερδοφόρα οχήματα των τριών «μεγάλων του Ντιτρόιτ». Άλλες εγκαταστάσεις θα συνεχίσουν να λειτουργούν, ξεκαθάρισε το συνδικάτο, αλλά δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο διεύρυνσης των απεργιών πέρα από τα αρχικά τρία εργοστάσια.
Αν η απεργιακή κινητοποίηση διαρκέσει, η αμερικανική οικονομία θα υποστεί πλήγμα: πολλές εταιρίες εξαρτώνται από την αυτοκινητοβιομηχανία και τους εργαζόμενους σε αυτή.
Η διένεξη για τις νέες συλλογικές συμβάσεις ενδέχεται να προκαλέσει σοβαρό πρόβλημα στον Δημοκρατικό πρόεδρο Τζο Μπάιντεν, που θα διεκδικήσει την επανεκλογή του το 2024. Ο Μπάιντεν καλεί εδώ και καιρό να κλειστεί το ταχύτερο συμφωνία για τις νέες συλλογικές συμβάσεις.