«Χτίζουμε πλέον στην Αμερική και στέλνουμε τα προϊόντα μας σε όλον τον κόσμο»: Ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν δεν κρύβει τον ενθουσιασμό του, γιορτάζοντας την πρώτη επέτειο του «νόμου IRA για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού».
Ενας νόμος που προσφέρει επιδοτήσεις ύψους 400 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε επιδοτήσεις και φορολογικά κίνητρα σε επιχειρήσεις του τομέα της πράσινης ενέργειας, «made in the USA».
Μια πρωτοβουλία που ήδη δελεάζει πολλές ευρωπαικές επιχειρήσεις να κάνουν επενδύσεις στην Αμερική, σε συνδυασμό μάλιστα με το πολύ χαμηλό ενεργειακό κόστος, σε σχέση με την Γηραιά Ήπειρο.
«Είναι μια πολιτική προστατευτισμού της βιομηχανικής παραγωγής, δεν πρέπει να το κρύψουμε», λέει Ο Ζαν-Ερίκ Μπρανά, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Paris 2 και ειδικός για τις Ηνωμένες Πολιτείες. Μιλώντας σε τελετή στον Λευκό Οίκο, ο Τζο Μπάιντεν είπε ότι ο νόμος IRA έχει ήδη δημιουργήσει 170.000 θέσεις εργασίας για την πράσινη ενέργεια και θα δημιουργήσει περίπου 1,5 εκατομμύριο θέσεις εργασίας την επόμενη δεκαετία, ενώ θα μειώσει σημαντικά το αποτύπωμα άνθρακα της Αμερικής.
«Αυτό είναι μέρος της πολιτικής αυτού που ονομάζεται «Πρώτα η Αμερική», ένα έργο που ξεκίνησε ο Μπαράκ Ομπάμα, το οποίο πραγματικά προώθησε ο Ντόναλντ Τραμπ και συνεχίστηκε από τον Τζο Μπάιντεν», υπογραμμίζει ο Ζαν-Ερίκ Μπρανά. «Υπάρχει λόγος να φοβόμαστε» για την Ευρώπη, επειδή οι επιδοτήσεις και οι φορολογικές περικοπές ενθαρρύνουν τις εταιρείες «να επενδύσουν αμερικανικά και όχι ευρωπαϊκά», σημειώνει ο Ζαν-Ερίκ Μπρανά.
Υδρογόνο και μπαταρίες
Οι φόβοι των Ευρωπαίων είναι δικαιολογημένοι από ορισμένα συγκεκριμένα παραδείγματα, ιδίως στον τομέα της ενεργειακής, πράσινης μετάβασης. Στον τομέα του υδρογόνου, ο νορβηγικός όμιλος Nel μετέφερε ήδη τους «ηλεκτρολύτες» του πέρα από τον Ατλαντικό, ενώ ο γερμανικός όμιλος Thyssenkrupp Nucera έχει αρκετές αμερικανικές προσφορές. Όσον αφορά τα ηλιακά πάνελ, ο κορεατικός όμιλος Hanwha Q-Cells έχει επενδύσει 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια στις Ηνωμένες Πολιτείες για την παραγωγή φωτοβολταϊκών στοιχείων.
Αλλά ο τομέας όπου οι συνέπειες για την Ευρώπη είναι πιο ορατές ,είναι οι μπαταρίες.
Ο νορβηγικός όμιλος Freyr έχει ήδη μετακομίσει στην πολιτεία της Τζόρτζια , κάνοντας επενδύσεις 1,8 δισ. δολαρίων. Η κοινοπραξία της Total και της Stellantis (ACC) σχεδιάζει να κατασκευάσει εργοστάσια σε αμερικανικό έδαφος.
Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι επίσης ανήσυχος: ο γερμανικός όμιλος Volkswagen έχει υπολογίσει συγκεκριμένα ότι θα μπορέσει να λάβει 10 δισεκατομμύρια δολάρια σε αμερικανικές επιδοτήσεις, αν μετακομίσει στις ΗΠΑ.
Ωστόσο, η ευρωπαϊκή απάντηση στον IRA αργεί να έρθει. «Οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι ένα ομοσπονδιακό κράτος», όπου υπάρχει «μόνο μια κατεύθυνση στη λήψη των αποφάσεων ,σε αντίθεση με τους Ευρωπαίους που «πρέπει πρώτα να συζητήσουν» και «να συμβιβάσουν όλες τις πλευρές».
Διαβάστε ακόμη: Ο νέος οικονομικός πόλεμος ξεκίνησε – Ποιοι κερδίζουν, ποιοι χάνουν
Δασμοί στον κασσίτερο
Την ίδια ώρα, οι ΗΠΑ επιβάλλουν νέους δασμούς στις εισαγωγές κασσίτερου από τη Γερμανία και την Κίνα, για την κατασκευή κουτιών τροφίμων, όπως ανακοίνωσε το αμερικανικό Υπουργείο Εμπορίου.
Δασμοί ύψους 7% θα επιβληθούν στις εισαγωγές από τη Γερμανία. Αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει εταιρείες όπως ο κατασκευαστής λευκοσιδήρου Thyssenkrupp Rasselstein. Οι δασμοί είναι γνωστοί στις ΗΠΑ ως μέτρα αντιντάμπινγκ για να προστατεύονται οι αμερικανικές χαλυβουργικές εταιρείες. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ΗΠΑ δεν επέβαλαν δασμούς στις εισαγωγές κασσίτερου από το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ολλανδία, τη Νότια Κορέα, την Ταϊβάν και την Τουρκία.
Η γερμανική ένωση χάλυβα επέκρινε την απόφαση , κάνοντας λόγο για αθέμιτο, εμπορικό ανταγωνισμό», όπως δήλωσε ο Μάρτιν Τούριγκερ, Διευθύνων Σύμβουλος της Ένωσης Βιομηχανίας Χάλυβα.
Κίνδυνος η αποβιομηχάνιση
Την ίδια ώρα, η Γερμανία απειλείται από αποβιομηχάνιση, όπως προειδοποιεί ο διάσημος οικονομολόγος Μάρτσελ Φράτσερ, πρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών (DIW) ,στη Βόννης.
«Η αποβιομηχάνιση, η απώλεια παραγωγής και θέσεων εργασίας σε γερμανικές βιομηχανικές εταιρείες που ήταν εξαιρετικά καινοτόμες και ανταγωνιστικές μέχρι σήμερα – συνιστά πραγματικό κίνδυνο», λέει ο Φράτσερ. « Η Κίνα και οι ΗΠΑ χρησιμοποιούν επιθετικά προγράμματα για να προσελκύσουν επενδύσεις και καινοτομία από την Ευρώπη και την Γερμανία», προσθέτει.
Εκπρόσωποι της γερμανικής βιομηχανίας προειδοποιούν επίσης εδώ και μήνες για την απειλή της αποβιομηχάνισης στη Γερμανία, η οποία προβλέπουν ότι θα συμβεί σίγουρα εάν οι πολιτικοί δεν κάνουν τίποτα αποτελεσματικά.
Σύμφωνα με μια νέα μελέτη του Ινστιτούτου του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία (IfW), σχεδόν δεν γίνονται νέες επενδύσεις στη Γερμανία .
«Στο κρεβάτι του ασθενούς»
Οι αναλυτές της Wall Street μιλούν ήδη για την οικονομική παρακμή της Γερμανίας, καθώς η χώρα βρίσκεται σε ύφεση. « Η Γερμανία, το πρότυπο οικονομικό έθνος της Ευρώπης βρίσκεται στο κρεβάτι του …ασθενούς» γράφει η Wall Street Journal.
To Διεθνές Νομισματικό Ταμείο εκτιμά ότι μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης θα είναι η μόνη χώρα της G7 , που θα υποστεί συρρίκνωση το 2023, πράγμα που σημαίνει ύφεση .
Ο Κάρστεν Μπρζέσκι , επικεφαλής οικονομολόγος της ING, δήλωσε στην WSJ: «Τα τελευταία 20 χρόνια, η Γερμανία είχε πάντα έναν … μπαμπά στο εξωτερικό: την Κίνα, την ευρωζώνη και μετά τις ΗΠΑ». Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως παράδειγμα: οι δύο πιο σημαντικές αγορές της είναι στη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας και στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Το γερμανικό μοντέλο έχει το ελάττωμα της «εξωτερικής ανάθεσης» της οικονομικής πολιτικής. Αυτό με τη σειρά του οδηγεί σε «προβληματικές εξαρτήσεις από γεωπολιτικούς αντιπάλους».
Κάτι που αναπόφευκτα δημιουργεί μια αρνητική σπείρα, ειδικά όταν οι δύο μεγάλες οικονομικές δυνάμεις ΗΠΑ και Κίνα, συγκρούονται ως συστημικοί αντίπαλοι.
Οι New York Times το περιγράφουν πολύ εύστοχα: «Η Γερμανία ήταν εδώ και πολύ καιρό ο βασικός άξονας του κινεζικού εμπορίου στην Ευρώπη, αλλά τώρα είναι εγκλωβισμένη στη διπλωματική διαμάχη μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου . Το Βερολίνο φλερτάρει με την Κίνα, αλλά η Ουάσιγκτον αξιώνει να αποστασιοποιηθεί περισσότερο από το Πεκίνο.»
«Παλαιοί νικητές»
Σύμφωνα με το WSJ, ένας σχετικός παράγοντας για την οικονομική ύφεση στη Γερμανία είναι η εστίαση στους «παλαιούς νικητές» -δηλαδή την αυτοκινητοβιομηχανία. Κάτι που έχει αποβεί σε βάρος των καινοτόμων, ψηφιακών τεχνολογιών και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Η συνεχιζόμενη αναταραχή στις αγορές ενέργειας θολώνει επίσης τις προοπτικές για την γερμανική οικονομία και συνεπώς και για τους καταναλωτές. Οι μέρες των φθηνών πρώτων υλών από τον πρώην πολύτιμο εμπορικό εταίρο-τη Ρωσία-έχουν περάσει, η Γερμανία πληρώνει μακράν τις υψηλότερες τιμές ενέργειας εντός των χωρών της G20 .