Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει επηρεάσει σημαντικά, και με διάφορους τρόπους, τις αεροπορικές εταιρείες. Αν και οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου επηρεάζουν κυρίως τους επιβάτες, οι αερομεταφορείς επηρεάζονται κυρίως από το γεγονός ότι ο εναέριος χώρος της Ρωσίας είναι κλειστός για ορισμένες εταιρείες.
Αυτό αναγκάζει τους αερομεταφορείς να προσθέτουν ώρες επιπλέον χρόνου πτήσης σε δρομολόγια από και προς την Ασία, σύμφωνα με στοιχεία που είναι διαθπέσιμα στο Insider από τον πάροχο ταξιδιωτικών δεδομένων OAG. Κάποιοι αερομεταφορείς αποφεύγουν επίσης την περιοχή για λόγους ασφαλείας, παρόλο που τεχνικά δεν τους απαγορευέται να περάσουν από τον ρωσικό εναέριο χώρο.
Για να αποφύγουν τη Ρωσία, αερομεταφορείς όπως η British Airways, η Finnair, η KLM και η Lufthansa, πετούν από μία έως τρεις ώρες περισσότερο από το κανονικό.
Για παράδειγμα, το δρομολόγιο της British Airways από το Νέο Δελχί προς το Λονδίνο προσθέτει μια επιπλέον ώρα και οι πτήσεις της ίδιας εταιρείας προς το Πεκίνο διαρκούν επιπλέον 90 λεπτά.
Οι πτήσεις προς τις πιο μακρυνές πόλεις όπως η Σεούλ, το Τόκιο, το Χονγκ Κονγκ και το Πεκίνο γίνονται ακόμα πιο μεγάλες. Η British Airways ξοδεύει επιπλέον δύο ώρες για το δρομολόγιο μεταξύ Λονδίνου και Τόκιο. Η πτήση διαρκούσε 12 ώρες, αλλά πλέον χρειάζεται 14 ώρες.
Η Japan Airlines κάνει επίσης το ίδιο μακρύ ταξίδι, αν και δεν αντιμετωπίζει περιορισμούς στον ρωσικό εναέριο χώρο. Πιθανόν το επιλέγει για λόγους ασφάλειας. Το ίδιο ισχύει και για άλλους αερομεταφορείς που θα μπορούσαν να περάσουν από τη Ρωσία, όπως η Korean Air και η All Nippon Airways της Ιαπωνίας.
Εν τω μεταξύ, στο ταξίδι της Finnair από το Ελσίνκι στο Τόκιο πραγματοποιείται μία από τις μεγαλύτερες παρακάμψεις γύρω από τη Ρωσία, με μέση συνολική διάρκεια πτήσης τις 13 ώρες, που σημαίνει ότι διαρκεί τέσσερις ώρες περισσότερο από το κανονικό (που είναι εννιά ώρες).
Η παράκαμψη της Japan Airlines είναι περίπου ίδιας διάρκειας, με τους δύο αερομεταφορείς να πετούν βόρεια πάνω από την Αρκτική αντί να διασχίσουν όλη τη Ρωσία. Η διαδρομή μοιάζει με αυτή που χρησιμοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, όταν οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες δεν μπορούσαν να πετάξουν πάνω από τη Σοβιετική Ένωση.
Επίσης, παρόλο που τα δεδομένα της OAG δεν περιελάμβαναν αερομεταφορείς των ΗΠΑ, η United Airlines χρειάστηκε στην πραγματικότητα να αναστείλει τις πτήσεις της προς τη Βομβάη λόγω του πολέμου και αυτή τη στιγμή πετά δύο επιπλέον ώρες για την πτήση από Σαν Φρανσίσκο για Νέο Δελχί.
Ωστόσο, οι αεροπορικές εταιρείες που δεν υπόκεινται σε κυρώσεις, όπως αυτές που εδρεύουν στην Κίνα, δεν επηρεάζονται από το κλείσιμο του εναέριου χώρου της Ρωσίας και συνεχίζουν να πετούν πάνω από τη χώρα κανονικά. Σύμφωνα με την OAG, ο μέσος χρόνος πτήσης μεταξύ Ευρώπης και Ασίας είναι παρόμοιος με εκείνον που ήταν πριν από τέσσερα χρόνια.
Για παράδειγμα, η Juneyao Airlines με έδρα τη Σαγκάη πραγματοποιεί κανονικά πτήσεις διάρκειας εννέα ωρών μεταξύ Κίνας και Φινλανδίας, σύμφωνα με τα στοιχεία. Άλλοι αερομεταφορείς όπως η Emirates και η Air India εξακολουθούν να δραστηριοποιούνται στον ρωσικό εναέριο χώρο.
«Αυτός είναι ένας από εκείνους τους πολλούς τομείς όπου η πολιτική επηρεάζει την αεροπορία και ορισμένες αεροπορικές εταιρείες επωφελούνται και άλλες υποφέρουν», δήλωσε στο Insider αυτή την εβδομάδα ο αναλυτής της OAG, Τζον Γκραντ.
Αν και η περισσότερη διάρκεια της πτήσης μπορεί να είναι ενοχλητική για τους επιβάτες, είναι επίσης μια δαπανηρή επιλογή για τις αεροπορικές εταιρείες. Τον Μάρτιο του 2022, ο σύμβουλος αεροπορίας Ρόμπερτ Μαν είχε υπολογίσει ότι οι παρακάμψεις στα δρομολόγια θα μπορούσαν να κοστίσουν στους αερομεταφορείς έως και 12.000 δολάρια επιπλέον την ώρα- λόγω των πρόσθετων καυσίμων και της εργασίας που απαιτούν.