Skip to main content

Καθυστερήσεις πτήσεων: Γιατί δεν θα είναι εύκολο να επιλυθούν

REUTERS/Maja Smiejkowska

Σύμπτωμα των δομικών προβλημάτων των αερομεταφορών.

Τον τελευταίο χρόνο καταγράφηκε αύξηση 37% στις καθυστερήσεις των πτήσεων στην Ευρώπη, σύμφωνα με τον επικεφαλής του Eurocontrol.  Οι περίπου μισές από τις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν τον Ιούλιο οφείλονται στις ελλείψεις προσωπικού στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας.

Από την Ευρώπη λείπουν 700-1.000 ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Οι ελλείψεις αυτές οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στις απολύσεις και το πάγωμα των προσλήψεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας, που ήρθαν μετά από δεκαετίες ανεπαρκών επενδύσεων, όπως δήλωσε ο Frédéric Deleau, εκτελεστικός αντιπρόεδρος για την Ευρώπη στη Διεθνή Ομοσπονδία Ενώσεων Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας.

Η εκπαίδευση ενός νέου ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας διαρκεί δύο έως τρία χρόνια, σημείωσε ο Deleau, ο οποίος προειδοποίησε ότι η συνταξιοδότηση θα έθετε το προσωπικό υπό περαιτέρω πίεση.

Αντίστοιχα, στις ΗΠΑ, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας ζήτησε τον Μάρτιο από τις αεροπορικές εταιρείες να περιορίσουν τις πτήσεις στον πολυσύχναστο εναέριο χώρο της Νέας Υόρκης λόγω ελλείψεων προσωπικού στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της United Airlines, επέκρινε τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας για τις δυσλειτουργίας στον κόμβο της αεροπορικής εταιρείας στη Νέα Υόρκη.

Βέβαια στις ΗΠΑ, ο καιρός έχει προκαλέσει το 70% των καθυστερήσεων, σύμφωνα με στοιχεία της FAA. Το προσωπικό ευθύνεται για λιγότερο από 3% των καθυστερήσεων φέτος, από 12% που ήταν για την ίδια περίοδο πέρυσι. Ωστόσο, 20 από τα 26 πιο πολυσύχναστα κέντρα και πύργους ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας στις ΗΠΑ απασχολούν το 85% ή λιγότερο του επιπέδου προσωπικού τους, σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε τον Ιούνιο από το γραφείο του γενικού επιθεωρητή του υπουργείου Μεταφορών.

Οι ελλείψεις υπάρχουν και δημιουργούν προβλήματα, καθυστερήσεις στην Ευρώπη και περιορισμένο πτητικό πρόγραμμα στην Αμερική, όπως διαπιστώνει δημοσίευμα των Financial Times που κάνει λόγο για blame game της βιομηχανίας στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.

Τα προβλήματα θα μπορούσαν να πλήξουν την ανάκαμψη της αεροπορικής βιομηχανίας από την πανδημία του κορωνοϊού. Αεροπορικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της θυγατρικής της British Airways, IAG, και της Air France-KLM, ανέφεραν πρόσφατα αυξημένα κέρδη λόγω των υψηλών τιμών των εισιτηρίων και της τεράστιας ζήτησης για υπερατλαντικά ταξίδια.

Ωστόσο, οι ελλείψεις προσωπικού στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας κοστίζουν στις αεροπορικές εταιρείες εκατομμύρια σε διαφυγόντες πωλήσεις εισιτηρίων και αυξημένα λειτουργικά έξοδα. Πέρυσι στην Ευρώπη, οι καθυστερήσεις κόστισαν πάνω από 800 εκατ. ευρώ στους αερομεταφορείς, σύμφωνα με στοιχεία του Eurocontrol.

Βέβαια το μέγεθος του προβλήματος είναι μικρότερο συγκριτικά με το περυσινό χάος, ωστόσο, ο συνδυασμός του ολοένα και πιο συμφορημένου εναέριου χώρου και της μακράς διαδικασίας εκπαίδευσης των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας σημαίνει ότι το πρόβλημα είναι απίθανο να επιλυθεί γρήγορα, σημειώνουν οι FT, προσθέτοντας πως ο πόλεμος στην Ουκρανία επιδεινώνει το πρόβλημα, δεδομένου ότι έχει κλείσει το ένα πέμπτο του εναέριου χώρου της Ευρώπης συνωστίζοντας δεκάδες χιλιάδες πτήσεις την ημέρα σε ένα μικρότερο κομμάτι εναέριου χώρου.