Η καταπιεσμένη ζήτηση για ταξίδια στην διάρκεια της πανδημίας δημιούργησε μία ιδιαίτερη συνθήκη στον τουριστικό κλάδο, μια τρομερή επιθυμία για ταξιδιωτικές εμπειρίες, από την οποία εξακολουθούν να επωφελούνται μέχρι σήμερα οι αεροπορικές εταιρίες. Παρά την εκτίναξη των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων και παρά τις ακραίες θερμοκρασίες.
Έχοντας ανακοινώσει κέρδη-ρεκόρ την Παρασκευή, η θυγατρική της British Airways, IAG, σημειώνει ότι τα ταξίδια στον Ατλαντικό και σε προορισμούς αναψυχής είναι ιδιαίτερα δημοφιλή «καθώς οι πελάτες δίνουν προτεραιότητα στις διακοπές». Αντίστοιχες είναι οι δηλώσεις από την Air France-KLM, που αναφέρει ότι οι παραθεριστές με υψηλές δαπάνες γεμίζουν τις θέσεις στην business class.
Οι κρατήσεις συνεχίζουν να «ανθίζουν» παρά το κύμα καύσωνα που είδαμε να επηρεάζει μεγάλο μέρος του πλανήτη τον Ιούλιο και ενώ οι τιμές των εισιτηρίων έχουν κάνει άλμα περίπου 30% στην Ευρώπη.
Ενδεικτικό είναι ότι στις ΗΠΑ, η United ανέφερε αύξηση 42% στα έσοδά της από πτήσεις προς την Ευρώπη το τελευταίο τρίμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, ενώ η Delta ανέφερε αύξηση 65% στις πωλήσεις υπερατλαντικών πτήσεων.
«Οι καταναλωτικές δαπάνες παραμένουν ανθεκτικές με τις δαπάνες για εμπειρίες και ταξίδια να παραμένουν στο επίκεντρο», ανέφερε αυτή την εβδομάδα ο διευθύνων σύμβουλος της Mastercard, Michael Miebach. Την ίδια ώρα η Mastercard ανακοίνωνε ότι οι διασυνοριακές δαπάνες από τους χρήστες καρτών της έχουν φθάσει στο 154% των επιπέδων του 2019 στο δεύτερο τρίμηνο του έτους.
Αντίστοιχα, η Royal Caribbean, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας στον κόσμο, δήλωσε την Πέμπτη ότι η δραστηριότητά της είναι στο φουλ λόγω της «εξαιρετικά ισχυρής» ζήτησης για κρουαζιέρες και της «σταδιακής αλλαγής» στις κρατήσεις και τις τιμές.
Η προθυμία των καταναλωτών να ξοδέψουν αυξάνει ήδη τις ελπίδες ότι οι ΗΠΑ θα αποφύγουν την ύφεση. Μολονότι πολλά νοικοκυριά έχουν περιορίσει τις αγορές, ενώ τα φτωχότερα έχουν πληγεί σκληρά από το αυξανόμενο κόστος των τροφίμων και της ενέργειας, η κατανάλωση έχει διατηρηθεί καλύτερα από ό,τι περίμεναν πολλοί στις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρωζώνη.
«Σε πολλές οικονομίες, οι καταναλωτές δεν έχουν ακόμη εξαντλήσει τις αποταμιεύσεις που μάζεψαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Αυτό θα μπορούσε να διατηρήσει περαιτέρω την πρόσφατη ισχύ στην κατανάλωση», όπως το έθεσε το ΔΝΤ αυτή την εβδομάδα, αναβαθμίζοντας τις προοπτικές του για την παγκόσμια ανάπτυξη.
Από την άλλη υπάρχουν φωνές που προειδοποιούν για αλλαγή του κλίματος. Η Blerina Uruci, επικεφαλής οικονομολόγος των ΗΠΑ στην T Rowe Price, προειδοποίησε ότι οι καταναλωτικές δαπάνες θα μπορούσαν να επιβραδυνθούν στο δεύτερο εξάμηνο, επειδή οι Αμερικανοί έχουν ξοδέψει το μεγαλύτερο μέρος των αποταμιεύσεων που συσσώρευσαν νωρίς στην πανδημία, η ανάπτυξη της απασχόλησης επιβραδύνεται και οι δανειολήπτες με φοιτητικά δάνεια πρέπει να συνεχίσουν τις αποπληρωμές στο τέταρτο τρίμηνο.
Στο μεταξύ, καθώς οι αγορές εργασίας έχουν «ψυχράνει» και οι αυξήσεις των μισθών έχουν επιβραδυνθεί, ορισμένοι καταναλωτές περιορίζουν ήδη ορισμένες από τις δαπάνες που κρίνουν περιττές, από έπιπλα μέχρι υδρομασάζ και πολυτελή προϊόντα.
Μέσα σε αυτό το κλίμα ορισμένοι από τον ταξιδιωτικό κλάδο προειδοποιούν ότι η άνθηση του κλάδου αναπόφευκτα θα τελειώσει. Όπως το έθεσε, ο επικεφαλής του Χίθροου, Τζον Χόλαντ-Κέι: «η ανησυχία μας είναι ότι η ζήτηση δεν μπορεί να αψηφά τη βαρύτητα για πάντα».
Πηγή: Financial Times