Skip to main content

Ο Έλον Μασκ «φλερτάρει» τους Ευρωπαίους με την Tesla για να σώσει το Twitter

Ο Έλον Μασκ σε έκθεση τεχνολογίας στο Παρίσι. REUTERS/Gonzalo Fuentes

Οι Ευρωπαίοι θέλουν εργοστάσια ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών. Ο Μασκ θέλει να σταματήσει η πίεση στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης.

Κρασί, χαμόγελα, αγκαλιές και ψιλή κουβέντα. Η συνάντηση του Έλον Μασκ στο Palazzo Chigi της Ρώμης με την Ιταλίδα πρωθυπουργό, Τζόρτζια Μελόνι, είχε όλα τα χαρακτηριστικά μίας χαλαρής γνωριμίας.

Αλλά ο πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου ήταν στην πραγματικότητα σε μία εξαιρετικά σοβαρή για τις επιχειρήσεις του αποστολή. Προσπαθούσε να «φλερτάρει» την ηγέτιδα της τρίτης μεγαλύτερης οικονομίας του ευρώ, όπως έκανε λίγο αργότερα και με τον πρόεδρο της δεύτερης μεγαλύτερης, τον Εμανουέλ Μακρόν, με «όπλο» την Tesla και στόχο να σώσει το Twitter. Ήταν μάλιστα το δεύτερο ραντεβού του μέσα σε έναν μήνα με τον Γάλλο πρόεδρο.

twitter.com/EmmanuelMacron

Γαλλία και Ιταλία «διεκδικούν» την ανέγερση νέου εργοστασίου της Tesla στο έδαφός τους. Σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg το ίδιο ισχύει και για την Ισπανία. Η Γερμανία ήδη φιλοξενεί mega factory. Για τις ευρωπαϊκές αγορές αυτές οι επενδύσεις σημαίνουν κεφάλαια, παραγωγή και θέσεις εργασίας. Ο Μασκ όμως δεν εστιάζει μόνο στα αυτοκίνητα. Στο πίσω μέρος του μυαλού του έχει και το Twitter – του οποίου το μέλλον στην Ευρώπη έχει αρχίσει να θολώνει.

Η γραφειοκρατία του Βερολίνου

Αυτή η επίθεση γοητείας έρχεται την ώρα που το μοναδικό εργοστάσιο του Μασκ στη γηραιά ήπειρο, έξω από το Βερολίνο, έχει να αντιμετωπίσει αντιδράσεις από περιβαλλοντικές ομάδες και υπερβολική – για τα αμερικανικά δεδομένα – γραφειοκρατία. Αυτές οι επιπλοκές έχουν οδηγήσει ορισμένους να εικάζουν ότι αναζητεί μια πιο ευνοϊκή τοποθεσία για το επόμενο τοπικό του εργοστάσιο. Η εταιρεία αυτή τη στιγμή εργάζεται για μια επόμενη γενιά ηλεκτρικών οχημάτων χαμηλότερου κόστους.

Και τα άλλα εμπόδια

Οι συναντήσεις ανώτατου επιπέδου του Μασκ δεν έχουν κυλήσει εντελώς ομαλά. Στην Ιταλία, μεταξύ των συζητήσεων για την τεχνητή νοημοσύνη και τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο πατέρας των 10 εξέφρασε ανησυχίες στο Μελόνι για το χαμηλό ποσοστό γεννήσεων της χώρας.

Στη Γαλλία, η συζήτηση για ένα μελλοντικό εργοστάσιο μπαταριών έχει επισκιαστεί από τη διαμάχη σχετικά με το Twitter. Μόλις πριν από τρεις εβδομάδες, ο υπουργός ψηφιακών υποθέσεων του Μακρόν προειδοποίησε ότι εάν ο κολοσσός των μέσων κοινωνικής δικτύωσης δεν συμμορφωθεί με τους νέους κανόνες ελέγχου περιεχομένου της ΕΕ έως τα τέλη Αυγούστου, θα κινδυνεύσει με πρόστιμα και, τελικά, μια πιθανή απαγόρευση στην Ένωση.

Το δέλεαρ των εργοστασίων

Ωστόσο ο Μασκ έχει τον τρόπο να ασκήσει πίεση και για τα εργοστάσιά του και για το Twitter. Γιατί αυτή την περίοδο οι Ευρωπαίοι ηγέτες παλεύουν να προσελκύσουν επενδύσεις. Τα ισχυρά κίνητρα για επενδύσεις καθαρής τεχνολογίας στο νόμο του Τζο Μπάιντεν για τη μείωση του πληθωρισμού,  τροφοδοτούν ανησυχίες ότι η Ευρώπη θα μείνει πίσω στον αγώνα προσέλκυσης επενδύσεων.

Η Ιταλία αγωνίστηκε να εξασφαλίσει δεσμεύσεις από μεγάλους επενδυτές τεχνολογίας των ΗΠΑ και έχει πραγματοποιήσει προκαταρκτικές συνομιλίες με εταιρείες που εδρεύουν στην Ταϊβάν για να ενισχύσει τις ικανότητές της σε παραγωγή ημιαγωγών (μικροτσιπ).

Στο παρελθόν οι συζητήσεις με την Intel υπό τον πρώην πρωθυπουργό Μάριο Ντράγκι απέτυχαν να καταλήξουν σε συμφωνία και η προσέγγιση της Μελόνι που αποκάλυψε πρόσφατα μία ατζέντα «Made in Italy» είναι πιθανό να εγείρει ερωτήματα σχετικά με το γιατί μια αμερικανική εταιρεία πρέπει να διοχετεύει επενδύσεις σε μια χώρα που δίνει προτεραιότητα στις εγχώριες επιχειρήσεις.

Ο Μακρόν, εν τω μεταξύ, προσπαθεί να δελεάσει εταιρείες όπως το Twitter, χαρακτηρίζοντας το Παρίσι ως κόμβο τεχνολογίας. Ενώ έχει επικρίνει τον Μασκ στο παρελθόν για την αποτυχία να προστατεύσει τα παιδιά στο Twitter, θέλει αυτό να μείνει ζωντανό στην Ευρώπη. Επιπλέον η Tesla έχει δεσμευτεί να αγοράσει νικέλιο από ένα κρατικά ελεγχόμενο εργοστάσιο στη Νέα Καληδονία, μια γαλλική επικράτεια στον Νότιο Ειρηνικό. και η SpaceX έχει μια συμφωνία για την εκτόξευση δορυφόρων για την εταιρεία Eutelsat SA με έδρα το Παρίσι.

Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, η κυβέρνηση του Μακρόν έχει πει ότι θέλει να δελεάσει τον Μασκ στην κατασκευή ενός εργοστασίου ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Γαλλία. Ο Γάλλος Πρόεδρος προσπαθεί να μετατρέψει τη βόρεια Γαλλία, πρώην βιομηχανικό προπύργιο, σε κόμβο κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών.

Ενώ ο Μασκ δεν έχει επισκεφθεί την Ισπανία για επίσημες δουλειές, προσκλήθηκε πέρυσι από τον σοσιαλιστή πρωθυπουργό Πέδρο Σάντσες αφού κάλεσε την ισπανική κυβέρνηση –μέσω tweet– να αυξήσει τις επενδύσεις της στην ηλιακή ενέργεια. Τοπικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν νωρίτερα αυτό το μήνα ότι η Tesla βρίσκεται σε συζητήσεις για την κατασκευή ενός εργοστασίου μπαταριών στην παράκτια περιοχή της Βαλένθια. Ούτε η κυβέρνηση ούτε η εταιρεία έχουν επιβεβαιώσει ή διαψεύσει.

Η Ισπανία επιδιώκει να επεκτείνει την ικανότητα παραγωγής μπαταριών και ηλεκτρικών οχημάτων για να αντισταθμίσει την αναμενόμενη πτώση των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Η VW ανακοίνωσε σχέδια για την κατασκευή ενός κόμβου ηλεκτρικών αυτοκινήτων 7,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων στη Βαλένθια.

Ο Μασκ έχει εξασφαλίσει χρόνο με πολλούς παγκόσμιους ηγέτες, είτε αυτοπροσώπως είτε εικονικά. Μόλις τους τελευταίους έξι μήνες, συναντήθηκε με τον πρωθυπουργό της Μογγολίας, πολλούς αξιωματούχους της κεντρικής κυβέρνησης στην Κίνα και τους προέδρους της Νότιας Κορέας, του Μεξικού και της Τουρκίας. Ο Πρόεδρος της Ινδονησίας προσπάθησε ανοιχτά τον περασμένο χρόνο να τον πείσει να κατασκευάζει αυτοκίνητα και μπαταρίες στη χώρα.