Skip to main content

Skiplagging: Η «γκρίζα» τακτική εξοικονόμησης χρημάτων στα αεροπορικά ταξίδια

Τι είναι- Γιατί υπάγεται στη γκρίζα περιοχή- Ποιες οι συνέπειες αν «πιαστεί» ο επιβάτης.

Τι είστε διατεθειμένοι να κάνετε για να εξοικονομήσετε χρήματα όταν ταξιδεύετε; Η απάντηση για κάποιους είναι η διαμονή σε hostel, για άλλους το light ταξίδι με όλα τα υπάρχοντα στριμωγμένα σε μια χειραποσκευή και για κάποιους άλλους να παραβούν τις πολιτικές της αεροπορικής εταιρίας. Ανάμεσα σε αυτές τις «απαγορευμένες» πολιτικές είναι το skiplagging, που περιλαμβάνει την αγορά αεροπορικού εισιτηρίου με ενδιάμεση στάση, αλλά χωρίς δεύτερη πτήση.

Ουσιαστικά το skiplagging, ή αλλιώς η έκδοση εισιτηρίων «κρυφής πόλης», είναι μια πρακτική κατά την οποία οι ταξιδιώτες κάνουν κράτηση πτήσης με ενδιάμεσο σταθμό στην πόλη που στην πραγματικότητα θέλουν να επισκεφτούν και στη συνέχεια δεν επιβιβάζονται στη δεύτερη πτήση τους, που είναι και ο υποτιθέμενος τελικός τους προορισμός.

Αυτή η τακτική υπάγεται σε μια γκρίζα περιοχή. Δεν είναι παράνομη, αλλά αντίκειται στους Όρους και Προϋποθέσεις πολλών αεροπορικών εταιρειών, εξηγεί το Business Insider, υπενθυμίζοντας ότι πρόκειται για πολιτικές με τις οποίες επιλέγουμε ότι θα συμμορφωθούμε όταν κάνουμε κλικ στο σχετικό πλαίσιο κατά την αγορά εισιτηρίου.

Το κόλπο πάντως δεν εγγυάται ότι την εξοικονόμηση χρημάτων, σύμφωνα με τον Gilbert Ott, ιδρυτή του ταξιδιωτικού ιστότοπου God Save The Points. Ο Ott προειδοποίησε ότι αυτή η τακτική μπορεί να εξοικονομήσει χρήματα, αλλά εξαρτάται από το σημείο αναχώρησης και τον τελικό προορισμό. «Δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι η προσθήκη πολυπλοκότητας ή στάσεων στο ταξίδι σας ξεκινώντας από άλλη πόλη θα είναι φθηνότερη», λέει χαρακτηριστικά, υποστηρίζοντας ότι ο μόνος τρόπος για να το μάθει κανείς είναι πραγματοποιώντας μια σύγκριση σε ιστότοπους όπως το Google Flights, που επιτρέπει την αναζήτηση σε πέντε διαφορετικές πόλεις ταυτόχρονα για να βρεθούν οι φθηνότερες διαδρομές.

Όπως προειδοποιεί, το skiplagging ενέχει ορισμένους κινδύνους, όπως όταν λαμβάνουν χώρα έκακτες λειτουργίες. Αυτό μπορεί να συμβαίνει όταν ακυρώνεται, για παράδειγμα, το πρώτο σκέλος της πτήσης. Ένα άλλο θέμα είναι ότι δεν μπορεί να γίνει check-in σε καμία αποσκευή, καθώς θα καταλήξει στον τελικό προορισμό, του δεύτερου σκέλους του ταξιδιού. Επίσης, οι τακτικοί επιβάτες κινδυνεύουν να χάσουν  αεροπορικά μίλια και πόντους, ή ακόμη και να αποκλειστούν από μια αεροπορική εταιρεία, σύμφωνα με τον Ott.

Η American Airlines, η United Airlines και η Lufthansa είναι μεταξύ των αερομεταφορέων που έχουν αναλάβει δράση για την καταπολέμηση της συγκεκριμένης πρακτικής. Η Lufthansa, για παράδειγμα, προσπάθησε να μηνύσει έναν επιβάτη στη Γερμανία το 2018, αλλά το δικαστήριο του Βερολίνου απέρριψε την αγωγή. Αντίστοιχα, η American Airlines έστειλε στους υπαλλήλους της σημείωμα το 2021 ανακοινώνοντας ότι θα αρχίσει να παρακολουθεί το skiplaging.

Επίσης, η United Airlines και η ταξιδιωτική ιστοσελίδα Orbitz προσπάθησαν να μηνύσουν τον Aktarer Zaman, τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ταξιδιωτικής ιστοσελίδας Skiplagged, το 2014, κατηγορώντας τον για «αθέμιτο ανταγωνισμό» και «παραπλανητική συμπεριφορά». Ωστόσο, η υπόθεση απορρίφθηκε καθώς κατατέθηκε στο Ιλινόις, πράγμα που σημαίνει ότι το δικαστήριο δεν είχε δικαιοδοσία επειδή ο Zaman εργαζόταν και διέμενε στη Νέα Υόρκη.

naftemporiki.gr