Μια διαδικτυακή τραπεζική πλατφόρμα, η Monzo, αναδείχθηκε το 2022 ως τράπεζα επιλογής από το 50% των πελατών της. Ένα χρόνο πριν το ποσοστό αυτό ήταν μόλις 25%.
Σύμφωνα με διεθνή έρευνα της BCG, με τίτλο “Banks must create powerful hybrid experiences as challengers press digital advantage”, όλο και περισσότερες τραπεζες, σε διεθνές επίπεδο αλλά και στην χώρα μας ενσωματώνουν νέα υβριδικά μοντέλα λειτουργίας για να παραμείνουν ανταγωνιστικές έναντι των ψηφιακών τραπεζών, με στόχο όχι μόνον να διατηρήσουν την πελατεία τους αλλά και να την αυξήσουν.
Κατά την μελέτη της BCG η όλο και αυξανόμενη ανταγωνιστικότητα των ψηφιακών τραπεζών οφείλεται κατά κύριο λόγο στην δυνατότητα γρήγορης και εύκολης διαδικασίας ανοίγματος τραπεζικού λογαριασμού σε συνδυασμό με την πρόσβαση σε εφαρμογές κινητής τηλεφωνίας που παρέχουν μια εξατομικευμένη εμπειρία και υπηρεσίες στους χρήστες.
Σύμφωνα πάντα με την μελέτη, σε διεθνές επίπεδο πέραν των εξατομικευμένων υπηρεσιών, οι χαμηλές προμήθειες, τα ανταγωνιστικά επιτόκια και τα ελκυστικά προγράμματα επιβραβεύσεων ενισχύουν ακόμη περισσότερο τη θέση των ψηφιακών τραπεζών.
Οι παραδοσιακές τράπεζες από την άλλη, διατηρούν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα σε ζητήματα ασφάλειας, ενώ οι πελάτες εξακολουθούν να προτιμούν το δίκτυο καταστημάτων για πολλές από τις καθημερινές τους συναλλαγές. Σύμφωνα με την έρευνα της BCG, όταν πρόκειται για περίπλοκες συναλλαγές ή σύνθετα προϊόντα, οι πελάτες προτιμούν την δια ζώσης επικοινωνία και την επίσκεψη στο κατάστημα.
Τρεις βασικές στρατηγικές
Ενόψει αυτών των ευρημάτων, οι παραδοσιακές τράπεζες καλούνται να επιταχύνουν τον μετασχηματισμό τους ακολουθώντας τρεις βασικές στρατηγικές.
Πρώτον, επενδύοντας σε υβριδικές εμπειρίες, αξιοποιώντας τις εφαρμογές κινητής τηλεφωνίας για την δημιουργία καθημερινής επαφής με τον πελάτη και αναπροσαρμόζοντας το δίκτυο καταστημάτων με τη μεταφορά χαμηλότερης αξίας συναλλαγών στα ψηφιακά κανάλια.
Δεύτερον, επενδύοντας στην κυβερνοασφάλεια και την προστασία έναντι δόλιων πρακτικών προκειμένου να προφυλάξουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα σε θέματα ασφάλειας.
Τέλος, οι παραδοσιακές τράπεζες πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στην καινοτομία στα θέματα Περιβάλλοντος, Κοινωνικής Ευθύνης και Διακυβέρνησης (ESG) και να επικοινωνήσουν αποτελεσματικά την πρόοδο τους σε αυτό τον τομέα. Τα θέματα ESG εξελίσσονται σε σημαντικό παράγοντα επιλογής, ιδίως για τους νέους πελάτες και τους πελάτες με υψηλότερα εισοδήματα, δηλαδή τους πελάτες με τη μεγαλύτερη τρέχουσα και μελλοντική αξία για την τράπεζα.
Οι ελληνικές τράπεζες
«Οι ελληνικές συστημικές τράπεζες έχουν ήδη κάνει σημαντικά βήματα προόδου με συνεχείς επενδύσεις στις πλατφόρμες τους και το mobile banking, στην προσπάθεια τους να διατηρήσουν την νεοαποκτηθείσα ψηφιακή πελατειακή βάση κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Με το ποσοστό των Ελλήνων που χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο για τραπεζικές υπηρεσίες να έχει υπερδιπλασιαστεί μέσα στην τελευταία πενταετία, είναι σημαντικό για τις τράπεζες να υιοθετήσουν μια λογική συνεχούς μετασχηματισμού και προόδου» ανέφερε ο Βασίλης Αντωνιάδης, Senior Partner & Managing Director, Regional Leader, Financial Institutions.