Πέρυσι, Αμερικανοί αξιωματούχοι ανακοίνωσαν ότι η Ινδονησία κέρδισε την άδεια να αγοράσει μαχητικά αεροσκάφη F-15 αμερικανικής κατασκευής μετά από έλεγχο. Την ίδια μέρα, η Ινδονησία είχε τα δικά της νέα: αγόραζε τα γαλλικά αεροσκάφη Rafale.
Το Rafale, ένα μαχητικό αεροσκάφος πολλαπλών χρήσεων ηλικίας άνω των 20 ετών που πιστώνεται την ικανότητά του να μεταφέρει μεγάλο ωφέλιμο φορτίο όπλων, απολαμβάνει μια νέα ζωή, επωφελούμενο από την αύξηση των στρατιωτικών δαπανών στην Ευρώπη και την Ασία και τις κυρώσεις που έχουν περιορίσει τη Ρωσία.Η δημοτικότητά του έχει επίσης ενισχύσει την ανερχόμενη θέση της Γαλλίας στο διεθνές εμπόριο όπλων, όπως επισημαίνεται σε ρεπορτάζ της Wall Street Journal.
Παγκοσμίως τα τελευταία δύο χρόνια, έχει ξεπεράσει κάθε άλλο δυτικό μαχητικό τζετ εκτός από το F-35 της Lockheed Martin. Το αμερικανικό τζετ θεωρείται ευρέως ως το πιο προηγμένο τεχνολογικά μαχητικό. Είναι μπεστ σέλερ από τότε που έκανε το ντεμπούτο του το 2011.
Το Rafale, εν τω μεταξύ, ήταν για μεγάλο διάστημα ένα πρόγραμμα αεροσκαφών «αργής καύσης», χωρίς παραγγελίες εκτός Γαλλίας επί χρόνια, όπως εξηγεί στη WSJ o Sash Tusa, αναλυτής αεροδιαστημικής και άμυνας στην ερευνητική εταιρεία Agency Partners LLP. Τώρα, είναι «το πιο επιτυχημένο μαχητικό πέραν του F-35» όσον αφορά στις εξαγωγές, είπε.
Οι πωλήσεις του γαλλικού τζετ έχουν εκτιναχθεί μπροστά από τα Typhoon και το σουηδικό Gripen, που κατασκευάστηκε από τη Saab. Επίσης, ξεπερνά τις πωλήσεις μοντέλων που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ, όπως τα F-16 της Lockheed και τα F-15 και F/A-18 της Boeing.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία του έδωσε ώθηση
Ο πόλεμος στην Ουκρανία άνοιξε νέες ευκαιρίες για το Rafale. Οι αμυντικοί προϋπολογισμοί έχουν αυξηθεί απότομα σε όλη την Ευρώπη. Η αγορά ρωσικών μαχητικών, όπως τα MiG και τα αεροσκάφη Sukhoi, είναι επίσης πιο δύσκολη λόγω των δυτικών κυρώσεων στη Ρωσία και τις ανάγκες της ίδιας της Μόσχας εν καιρώ πολέμου.
Η Dassault Aviation ανέφερε παραγγελίες ρεκόρ πέρυσι, ενισχυμένες από τη ζήτηση για αεροσκάφη Rafale από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και την Ινδονησία. Ανέφερε ότι βρίσκεται σε συνομιλίες για την πώληση περισσότερων σε χώρες όπως η Ινδία και η Κολομβία.
Η Dassault, που ιδρύθηκε πριν από σχεδόν έναν αιώνα από έναν διάσημο μηχανικό αεροδιαστημικής του οποίου η οικογένεια εξακολουθεί να κατέχει το πλειοψηφικό μερίδιο της εταιρείας, παρέδωσε το πρώτο της Rafale το 1999.
Έκτοτε, το Rafale έχει αναπτυχθεί από τη Γαλλία στο Αφγανιστάν, τη Λιβύη, το Μάλι και τη Συρία. Ως λεγόμενο τζετ πολλαπλών χρήσεων, έχει σχεδιαστεί για “dog fights” και βομβαρδισμούς, ενώ μπορεί να πετάξει τόσο από την ξηρά όσο και από αεροπλανοφόρο. Είναι επίσης ικανό να μεταφέρει 1,5 φορές το βάρος του σε όπλα και καύσιμα.
Αν και δεν διαθέτει την τεχνολογία stealth και την προηγμένη τεχνολογία αισθητήρων του νεότερου F-35, «το Rafale είναι ένα πολύ ικανό μαχητικό αεροσκάφος», δήλωσε στη WSJ ο Gareth Jennings ειδικός αεροσκαφών της Janes, εταιρείας αμυντικών πληροφοριών.
Πρώτο σε εξαγωγές
Η Dassault έχει παραδώσει ή έχει κατά παραγγελία 453 Rafales κατά τη διάρκεια της ζωής της. Περίπου το ένα τρίτο από αυτά έχουν έρθει τα τελευταία δύο χρόνια. Περίπου το 60% αυτών ήταν εξαγωγές. Το ποσοστό των εξαγωγών είναι πολύ μεγαλύτερο από εκείνο άλλων δυτικών αεροσκαφών συμπεριλαμβανομένου του F-35.
Η Lockheed, εν τω μεταξύ, έχει παραδώσει 920 F-35 και έχει παραγγελίες για επιπλέον 444. Τα περισσότερα εξ αυτών όμως είναι για τις ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ.