Skip to main content

Ο θάνατος (και) του Γερμανού εμποράκου: Μόνο φέτος θα κλείσουν 9.000 καταστήματα λιανεμπορίου

Στη μείωση του αριθμού των μικρών καταστημάτων έχει συμβάλει και η πτώση της αγοραστικής δύναμης πολλών ανθρώπων.

Κλειστά καταστήματα και άδειες βιτρίνες: ο «θάνατος και του Γερμανού εμποράκου» αφήνει αναμφισβήτητα ίχνη σε όλο και περισσότερους εμπορικούς δρόμους στη Γερμανία. Και οι μελλοντικές προοπτικές είναι επίσης μάλλον ζοφερές.

Μόνο εφέτος θα κλίσουν περίπου 9.000 ακόμη καταστήματα στη Γερμανία, σύμφωνα με πρόβλεψη της Γερμανικής Ένωσης Λιανικής (HDE). Με βάση τα στοιχεία της HDE, σε όλη τη Γερμανία απομένουν ακόμη 311.000 μικρά καταστήματα – εκτός από τις μικρότερες επιχειρήσεις. Για σύγκριση: το 2015 ήταν σχεδόν 373.000. «Λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία των τελευταίων ετών, όλοι οι κώδωνες του κινδύνου πρέπει να χτυπούν σε όλα τα κέντρα των πόλεων, αλλά και στην πολιτική. Επειδή χωρίς επιτυχημένο λιανικό εμπόριο, τα κέντρα των πόλεων δεν θα έχουν σχεδόν καμία μελλοντική προοπτική», προειδοποίησε ο πρόεδρος του HDE, Αλεξάντερ φον Πρεν. «Αν πεθάνει το εμπόριο, πεθαίνει η πόλη», λέει με οδύνη.

Το γεγονός είναι ότι ο αριθμός των καταστημάτων στη Γερμανία έχει συρρικνωθεί εδώ και αρκετό καιρό. Η μείωση ήταν ιδιαίτερα έντονη στα έτη 2020 έως 2022, καθώς από την πανδημία, κάπου  11.000 καταστήματα έβαζαν λουκέτο, κάθε χρόνο. Αλλά ακόμη και στα χρόνια πριν από την κρίση από το 2015 έως το 2019, κατά μέσο όρο 5.000 καταστήματα έκλειναν κάθε χρόνο στη χώρα. Σύμφωνα με την HDE, τα περισσότερα λουκέτα αφορούν μικρούς λιανοπωλητές – καταστήματα ρούχων, υποδημάτων και αρτοποιεία. Στη μείωση του αριθμού των μικρών καταστημάτων έχει συμβάλει και η πτώση της αγοραστικής δύναμης πολλών ανθρώπων. «Ορισμένα καταστήματα βιολογικών προϊόντων και καταστήματα αγροκτημάτων, αντιμετωπίζουν υπαρξιακή κρίση», δήλωσε ο ειδικός στις πωλήσεις λιανικής Σπέφαν Ρίτσεν από το Συνεταιριστικό Κρατικό Πανεπιστήμιο της Βάδης-Βυρτεμβέργης.

Οι διαδικτυακές πωλήσεις έχουν αλλάξει επίσης τη βάση των επιχειρήσεων τα τελευταία χρόνια. Κατά τη διάρκεια της κρίσης του κορωνοϊού, όλο και περισσότεροι πελάτες συνήθισαν να κάνουν αγορές μέσω του Διαδικτύου.

Μια έρευνα στα τέλη του περασμένου έτους, με τη συμμετοχή 69.000 ανθρώπων σε 111 πόλεις από το Ινστιτούτο Ερευνών Λιανικής (IFH), έδειξε ότι η ελκυστικότητα των κέντρων στις πόλεις δεν είναι πλέον η καλύτερη. Σε κάθε δεύτερη πόλη, οι ερωτηθέντες έλεγαν πως δεν θα συνιστούσαν το κέντρο, για αγορές. «Το γεγονός είναι ότι στην πλειονότητά τους, τα κέντρα των γερμανικών πόλεων έχουν περισσότερους επικριτές παρά πεπεισμένους θαυμαστές», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος του IFH, Μπόρις Χένττε. Σύμφωνα με τον Ρολφ Πάνγκελς, Γενικό Διευθυντή της Εμπορικής Ενωσης Κλωστοϋφαντουργίας και Δερματίνων Ειδών (BTE), «αν η πολιτική σχεδιασμού δεν λάβει ξεκάθαρα μέτρα, η ακόμη μεγαλύτερη παρακμή των κέντρων των πόλεων θα είναι ασταμάτητη».