Skip to main content

Tupperware: Τα «πάρτι» δεν πουλάνε πια

Το καινοτόμο-για την εποχή τους-στυλ πωλήσεων και η πτώση.

Η Tupperware, έχει γίνει τόσο πολύ συνώνυμη με την αποθήκευση τροφίμων που καταναλωτές ανά τον κόσμο- μηδέ εξαιρουμένης της Ελλάδας- χρησιμοποιούν το όνομά της όταν αναφέρονται σε οποιοδήποτε πλαστικό τάπερ. Αλλά η 77χρονη εταιρεία, που έγινε διάσημη για το πρωτοπόρο αεροστεγές κλείσιμο των δοχείων της, με τα αυξανόμενα χρέη και την πτώση των πωλήσεων βρίσκεται στις παρυφές της χρεοκοπίας.

Παρά τις προσπάθειες να ανανεώσει τα προϊόντα της τα τελευταία χρόνια, και να επανατοποθετηθεί στο νεανικό κοινό, δεν έχει καταφέρει να ανακόψει την πτωτική της πορεία.

Το βασικό -και καινοτόμο για την εποχή του – επιχειρηματικό της μοντέλο, δηλαδή οι πωλήσεις σε σπίτια μέσω αυτοαπασχολούμενων πωλητών-κατά βάση γυναικών- έχει φύγει από τη μόδα εδώ και καιρό, ενώ εγκαταλείφθηκε εντελώς στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2003.

«Το Tupperware ήταν ένα “θαυματουργό προϊόν” όταν πωλήθηκε για πρώτη φορά πριν από δεκαετίες. Η αγορά ωστόσο «έχει πλημμυρίσει από εταιρείες που προσφέρουν φθηνότερες εναλλακτικές λύσεις τα τελευταία χρόνια», λέει η ιδρύτρια της εταιρείας ανάλυσης λιανικής Savvy Marketing, Κάθριν Σάτλγουορθ, στο BBC.

Η ανάκαμψη κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19, καθώς οι καταναλωτές άρχισαν να μαγειρεύουν περισσότερο, ανέτρεψε την απότομη πτώση της τιμής της μετοχής της εταιρείας.

Αλλά αποδείχθηκε προσωρινή.

Οι πωλήσεις έχουν υποχωρήσει και πάλι, κυρίως επειδή η Tupperware  δεν ήταν «αρκετά καινοτόμος» τα τελευταία 10 – 20 χρόνια, για να συμβαδίσει με τους ανταγωνιστές της, σύμφωνα με την Σάτλγουορθ.

…και άρχισαν τα «πάρτι»

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1946 από τον εφευρέτη Ερλ Τάπερ, αλλά το δημόσιο πρόσωπό της, ήταν η Μπράουνι Γουάιζ.

Το δημοφιλές προϊόν του Τάπερ,  ήταν μεγάλη υπόθεση – αξιοποιούσε νέα πλαστικά για να διατηρεί τα τρόφιμα φρέσκα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, σε μία περίοδο που τα ψυγεία ήταν ακόμα πολύ ακριβά.

Η Γουάιζ, άρχισε να οργανώνει συγκεντρώσεις σε σπίτια, που είχαν τόσο κοινωνικό όσο και επιχειρηματικό χαρακτήρα, για να πουλήσει τα τάπερ, προσεγγίζοντας άμεσα τις νοικοκυρές.

Τα «πάρτι» της Tupperware, το καινοτόμο-για την εποχή- στυλ της, και τα υψηλά νούμερα των πωλήσεών της – τράβηξαν την προσοχή του Τάπερ. Η Γουάιζ προήχθη σε διευθυντικό επίπεδο, σε μια εποχή που οι γυναίκες αποκλείονταν από τις αίθουσες συσκέψεων.

Η μέθοδός της, εξακολουθεί να συζητείται από τους ειδικούς του μάρκετινγκ, ενώ έπαιξε σημαντικό ρόλο στην είσοδο των γυναικών στο εργατικό δυναμικό της μεταπολεμικής Αμερικής παρέχοντάς τους μια πηγή εισοδήματος

Η ψηφιακή αντεπίθεση

«Ήταν ένα λαμπρά σχεδιασμένο προϊόν που έγινε μαγικό από τον τρόπο που πωλείτο. Αλλά σε αυτόν τον ψηφιακό κόσμο, το μοντέλο “πρόσωπο με πρόσωπο” δεν είναι πλέον τόσο χρήσιμο», λέει η Άλισον Κλαρκ, καθηγήτρια ιστορίας και θεωρίας του σχεδιασμού, στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Τεχνών της Βιέννης και συγγραφέας του βιβλίου «Tupperware:  Η υπόσχεση του Πλαστικού στην Αμερική της δεκαετίας του 1950».

Πρόκειται για άποψη που συμμερίζεται και ο Νιλ Σόντερς, διευθύνων σύμβουλος λιανικής, της εταιρείας συμβούλων GlobalData.

Όπως λέει, η Tupperware «απέτυχε να συμβαδίσει με την εποχή» όσον αφορά τα προϊόντα και τη διανομή τους, επισημαίνοντας ότι η μέθοδος της απευθείας πώλησης «δεν συνδεόταν» με τους νέους, οι οποίοι έτσι κι αλλιώς, στράφηκαν σε πιο φιλικά για το περιβάλλον προϊόντα, όπως το χαρτί από κερί μέλισσας, για να διατηρούν τα τρόφιμα φρέσκα.

Ο Ρίτσαρντ Χέιμαν, ένας άλλος αναλυτής λιανικών πωλήσεων, υπογραμμίζει από την πλευρά του, ότι τα βασικά χαρακτηριστικά των προϊόντων της Tupperware «δεν είναι πλέον δύσκολο να αντιγραφούν  από άλλες εταιρείες».

SOS για άμεση «ένεση» μετρητών

Η εταιρεία  καταβάλει προσπάθειες για να διαφοροποιήσει τη στρατηγική της, μεταξύ άλλων με πωλήσεις μέσω της αμερικανικής αλυσίδας λιανικής Target, αλλά και με επέκταση της γκάμας των προϊόντων της, ώστε να συμπεριλάβει και άλλα εργαλεία μαγειρικής.

«Αν η Tupperware είχε κάνει μεγαλύτερες αλλαγές πριν από 10 χρόνια, λέει ο Σόντερς, θα μπορούσε να βρίσκεται σε διαφορετική θέση. Τώρα μάλλον είναι αργά. Χωρίς μια έγκαιρη ένεση μετρητών κινδυνεύει να χρεοκοπήσει».

Οι μετοχές της εταιρείας έπεσαν κατακόρυφα την περασμένη Δευτέρα και, παρά τη μικρή ανάκαμψη την Τρίτη, αυξάνονται οι φόβοι ότι χωρίς σημαντική νέα οικονομική στήριξη, τα φώτα στο «πάρτι» θα μπορούσαν να σβήσουν για τα καλά.