Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για τις απολύσεις; Το ερώτημα έρχεται εν μέσω ενός κύματος απολύσεων προσωπικού σε κολοσσούς της τεχνολογίας, αλλά και του χρηματοπιστωτικού τομέα. Όπως εξηγεί σε ρεπορτάζ η Wall Street Journal για να εφαρμόσουν τις περικοπές θέσεων οι εταιρείες χρησιμοποιούν μια σειρά προσεγγίσεων που έχουν σχεδιαστεί για να ελαχιστοποιούν τον πόνο μιας δύσκολης διαδικασίας. Οι κανόνες των απολύσεων, επισημαίνει η αμερικανική εφημερίδα, φαίνεται να έχουν μόλις αλλάξει.
Πώς αποφασίζουν οι εταιρείες ποιοι εργαζόμενοι θα απολυθούν
Σε μια εποχή που οι εργοδότες εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν προκλήσεις για την κάλυψη θέσεων, οι μεγάλες περικοπές θέσεων εργασίας μπορεί να οδηγήσουν τις εταιρείες να περικόψουν ακούσια βασικές μονάδες ή να διώξουν άτομα, που τα έχουν ανάγκη. Κάτι τέτοιο έγινε με τις πρόσφατες απολύσεις στο Twitter. Χρειάζεται σκέψη και χρόνος, αλλα όχι τόσος που θα δημιουργήσει μια παρατεταμένη περίοδο άγχους και αστάθειας σε έναν οργανισμό.
Face time ή FaceTime;
Επί πολλά χρόνια ήταν δεδομένο πως η ανακοίνωση της απόλυσης πρέπει να γίνεται κατά πρόσωπο. Ήταν η πιο ανθρώπινη και ταυτόχρονα η πιο τυπική προσέγγιση. Ο Covid-19 άλλαξε την εξίσωση. Μεγάλο μέρος των εργαζομένων εξακολουθούν να εργάζονται εξ αποστάσεως. Ορισμένα στελέχη λοιπόν αναρωτιούνται τώρα εάν είναι πραγματικά πιο εύκολο -και πιο ανθρώπινο- για τους υπαλλήλους να μάθουν για μια απόλυση αυτοπροσώπως ή μέσω τηλεδιάσκεψης.
«Φαίνεται σχεδόν σκληρό να ζητάς από κάποιον να πάει στο γραφείο μόνο και μόνο για να του ανακοινώσεις ότι φεύγει», δήλωσε ο Άντι Τσάλεντζερ, ανώτερος αντιπρόεδρος της εταιρείας outplacement Challenger, Gray & Christmas Inc.
Παρόλα αυτά θα πρέπει να σημειωθεί ότι το ανακοινώσεις μαζικές απολύσεις, σε ομαδική τηλεδιάσκεψη, θεωρείται πάντα πιο σκληρό.
Μεσοβδόμαδα ή Παρασκευή;
Ακριβώς όπως με τις αυτοπροσώπως απολύσεις, η συμβατική σοφία ήταν ότι η Παρασκευή ήταν η καλύτερη μέρα για να πραγματοποιηθεί μια απόλυση. Αυτό έδινε στους εργαζόμενους το Σαββατοκύριακο για να επεξεργαστούν τις ειδήσεις και να σχεδιάσουν τα επόμενα βήματά τους.
Αυτή η σκέψη έχει αλλάξει. Πολλοί εργοδότες βλέπουν τώρα μια ανακοίνωση μεσοβδόμαδα ως πιο ανθρώπινη, σύμφωνα με Λόρνα Χάκεν, chief People Officer. Μια απόλυση την Τετάρτη, είπε η κ. Χάγκεν, μπορεί να δώσει στους εργαζόμενους χρόνο να μιλήσουν με εκπροσώπους του τμήματος ανθρωπίνου δυναμικού ή παρόχους παροχών κατά τις εργάσιμες ώρες τις επόμενες ημέρες.
Δεν φταις εσύ αλλά εγώ
Ένα λάθος που συνεχίζουν να κάνουν οι διευθυντές, λένε οι επαγγελματίες ανθρώπινου δυναμικού, είναι να λένε στους υπαλλήλους πόσο δύσκολη είναι η απόφαση της απόλυσης για τους ίδιους. «Αυτό χτυπά τους ανθρώπους με λάθος τρόπο», εξηγεί ο Τσάλεντζερ. «Δεν φταις εσύ, αλλά εγώ» ακούγεται συχνά και το εύλογο ερώτημα είναι τότε, γιατί φεύγει ο υπάλληλος και όχι ο CEO; «Το τελευταίο κύμα απολύσεων συχνά μοιάζει με ανταγωνισμό μεταξύ των CEO για το ποιος θα μπορούσε να πει την καλύτερη “συγγνώμη”» σχολιάζει η WSJ.
Μάλιστα πολλά στελέχη έχουν στραφεί σε μακροσκελή υπομνήματα για να εξηγήσουν γιατί κατέφυγαν σε απολύσεις. Ορισμένες από αυτές τις σημειώσεις ωστόσο φαίνονται «ύποπτα παρόμοιες», σχολιάζει ο Πολ Αρτζέντι, καθηγητής εταιρικής επικοινωνίας στο Tuck School of Business στο Dartmouth. Συνιστά στους διευθυντές να είναι όσο το δυνατόν πιο ξεκάθαροι με τους εργαζόμενους σχετικά με την υγεία μιας επιχείρησης, ώστε να μην εκπλήσσεται κανείς όταν ανακοινώνονται απολύσεις.