Skip to main content

Το TikTok είναι κινεζικό. Γιατί δεν υπάρχει στην Κίνα;

REUTERS/ Illustration by Dado Ruvic

Στην Κίνα υπάρχει μόνο η αδελφή έκδοση του TikTok, το Douyin. Εκ πρώτης όψεως μοιάζουν. Αλλά κρύβουν μεγάλες διαφορές.

Το TikTok παλεύει να μείνει ζωντανό στις Ηνωμένες Πολιτείες καθώς αυξάνεται η πίεση στην Ουάσιγκτον να απαγορεύσει την εφαρμογή εάν οι Κινέζοι ιδιοκτήτες του δεν πουλήσουν την εταιρεία.

Αλλά η εξαιρετικά δημοφιλής πλατφόρμα, που αναπτύχθηκε με κινεζική τεχνολογία, δεν είναι προσβάσιμη στην Κίνα. Στην πραγματικότητα, δεν υπήρξε ποτέ εκεί. Αντίθετα, υπάρχει μια διαφορετική έκδοση του TikTok – μια αδελφή εφαρμογή που ονομάζεται Douyin.

Και οι δύο ανήκουν στη μητρική εταιρεία ByteDance με έδρα το Πεκίνο, αλλά το Douyin ξεκίνησε πριν από το TikTok και έγινε viral στην Κίνα. Ο ισχυρός αλγόριθμός της έγινε το θεμέλιο για το TikTok και είναι το κλειδί για την παγκόσμια επιτυχία του.

Αλλά οι δύο πλατφόρμες, όμοιες εκ πρώτης όψεως, παίζουν με εντελώς διαφορετικούς κανόνες, όπως εξηγεί σε ρεπορτάζ του το CNN.

Τι γνωρίζουμε για το Douyin

Το Douyin έχει 600 εκατομμύρια χρήστες την ημέρα. Όπως το TikTok, είναι μια εφαρμογή γία σύντομα βίντεο. Το Douyin, το οποίο κυκλοφόρησε το 2016, ήταν ο σημαντικότερος παράγοντας χρημάτων για το ByteDance χρόνια πριν από το TikTok, αποσπώντας έσοδα μέσω της ενημέρωσης εντός εφαρμογής και της ζωντανής ροής.

Η ByteDance ιδρύθηκε από τον Zhang Yiming, έναν πρώην υπάλληλο της Microsoft, και έγινε για πρώτη φορά γνωστή για την εφαρμογή ειδήσεων Jinri Toutiao ή “Today’s Headlines”, η οποία έκανε το ντεμπούτο της το 2012 αμέσως μετά την ίδρυση της εταιρείας.

Η ByteDance εφάρμοσε παρόμοια φόρμουλα στο Douyin.

Πώς γεννήθηκε το TikTok

Στη συνέχεια, το 2017, η ιδιωτική εταιρεία τεχνολογίας αγόρασε μια startup με έδρα τις ΗΠΑ, η οποία ειδικευόταν σε βίντεο, και κυκλοφόρησε το TikTok ως την υπερπόντια έκδοση του Douyin. Αγόρασε επίσης τη δημοφιλή εφαρμογή musical.ly και μετέφερε αυτούς τους χρήστες στο TikTok το 2018.

Η δημοτικότητα της εφαρμογής έχει γίνει από τότε παγκόσμια. Το 2021, το TikTok έφτασε σε περισσότερους από 1 δισεκατομμύριο μηνιαίους ενεργούς χρήστες σε όλο τον κόσμο.

Φίλτρα ομορφιάς

Το interface των TikTok και Douyin μοιάζει, αλλά όταν οι χρήστες ενεργοποιούν τις κάμερές τους, μια διαφορά γίνεται ξεκάθαρη: Το Douyin διαθέτει ένα αυτόματο φίλτρο ομορφιάς, το οποίο λειαίνει το δέρμα και συχνά αλλάζει το σχήμα του προσώπου ενός ατόμου.

Οι γυναίκες στην Κίνα αντιμετωπίζουν εδώ και καιρό τεράστια πίεση για να συμμορφωθούν με τα πρότυπα ομορφιάς που τονίζουν τη λεπτή σιλουέτα, τα μεγάλα μάτια, το δροσερό δέρμα και τα ψηλά ζυγωματικά.

Υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση για πλαστική χειρουργική. Μεταξύ 2014 και 2017, ο αριθμός των ανθρώπων που έκαναν πλαστική χειρουργική στην Κίνα υπερδιπλασιάστηκε. Εν τω μεταξύ, οι εφαρμογές ομορφιάς ανταγωνίζονται για τη δημιουργία φίλτρων που δείχνουν στους χρήστες πιο όμορφες εκδοχές του εαυτού τους.

Ενώ το TikTok διαθέτει επίσης φίλτρα ομορφιάς, οι χρήστες μπορούν να τα επιλέξουν κατά τη λήψη. Δεν εκκινούν αυτόματα.

Φτιαγμένο για ψώνια

Μια άλλη σημαντική διαφορά μεταξύ TikTok και Douyin είναι η τεράστια αγορά διαδικτυακών αγορών της Κίνας. Οι πωλήσεις προϊόντων σε ζωντανή ροή είναι μια βιομηχανία πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων στην ηπειρωτική Κίνα και δόθηκε μεγάλη ώθηση κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Τον Ιούνιο του περασμένου έτους, υπήρχαν περισσότεροι από 460 εκατομμύρια χρήστες ηλεκτρονικού εμπορίου ζωντανής ροής στην ηπειρωτική Κίνα, σύμφωνα με το Συμβούλιο της Ακαδημίας της Κίνας για την Προώθηση του Διεθνούς Εμπορίου, ένα όργανο που συνδέεται με το υπουργείο Εμπορίου του Πεκίνου.

Οι αγορές μέσω n-app γίνονται εύκολες: Τα προϊόντα και οι εκπτώσεις εμφανίζονται στην οθόνη κατά τη διάρκεια ζωντανής μετάδοσης και για να αποκτήσεις κάτι απαιτείται μόνο μία σάρωση ή ένα κλικ.

Αυστηρή λογοκρισία

Η Κίνα έχει ένα από τα πιο αυστηρά καθεστώτα λογοκρισίας στον κόσμο και το Douyin πρέπει να ακολουθεί τους κανόνες. Οι «φύλακες» του Διαδικτύου καταπολεμούν τακτικά τις διαδικτυακές διαφωνίες και μπλοκάρουν πολιτικά ευαίσθητες πληροφορίες. Όταν το CNN έψαξε το «Tiananmen 1989» στο Douyin, δεν προέκυψε τίποτα.

Η σφαγή στην Τιενανμέν έχει σβήσει από τα βιβλία ιστορίας της Κίνας. Οποιαδήποτε συζήτηση για τα γεγονότα του 1989 λογοκρίνεται και ελέγχεται αυστηρά.

Όταν το CNN έψαξε την ίδια φράση στο TikTok, έδωσε πολλά αποτελέσματα, συμπεριλαμβανομένων βίντεο με χρήστες που μιλούσαν για το τι συνέβη και μια σύντομη φράση της Wikipedia που συνοψίζει το συμβάν.

«Είναι τόσο ενδιαφέρον να βλέπουμε αυτήν την αντίφαση σε αυτή τη μία εταιρεία [ByteDance] με αυτά τα δύο πρόσωπα», δήλωσε ο Duncan Clark, πρόεδρος και ιδρυτής της επενδυτικής συμβουλευτικής BDA China.

Περιορισμοί για τα παιδιά

Μια άλλη βασική διαφορά: Το Douyin ακολουθεί μια πολύ πιο αυστηρή γραμμή για τους νεότερους χρήστες.

Οι χρήστες κάτω των 14 ετών μπορούν να έχουν πρόσβαση μόνο σε περιεχόμενο που είναι ασφαλές για παιδιά και να χρησιμοποιούν την εφαρμογή για μόλις 40 λεπτά την ημέρα και δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν την εφαρμογή από τις 10 μ.μ. έως τις 6 π.μ.

Για χρόνια, η Κίνα προσπαθεί να περιορίσει τον εθισμό στα βιντεοπαιχνίδια και άλλες ανθυγιεινές διαδικτυακές συνήθειες. Ανήγγειλε απαγόρευση κυκλοφορίας για τα διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια για ανηλίκους το 2019, πριν απαγορεύσει οριστικά τα διαδικτυακά παιχνίδια κατά τις καθημερινές για ανηλίκους.

Ακόμη και τα περισσότερα Σαββατοκύριακα, οι χρήστες κάτω των 18 ετών επιτρέπεται να παίζουν μόνο για τρεις ώρες.

«Υπάρχει πολύ μια στάση laissez-faire στις ΗΠΑ ως προς το περιεχόμενο, ακόμη και το περιεχόμενο που στοχεύει εφήβους και ευάλωτα άτομα», είπε ο Clark. «Η κινεζική κυβέρνηση έχει κλίνει πολύ περισσότερο στη ρύθμιση στα αρχικά στάδια της ανάπτυξης του Douyin, προστατεύοντας ιδιαίτερα τους νέους».

Το TikTok έλαβε κάποια παρόμοια βήματα νωρίτερα αυτό το μήνα, ανακοινώνοντας ότι για κάθε χρήστη κάτω των 18 ετών θα έχει σύντομα ένα ημερήσιο όριο χρόνου οθόνης από προεπιλογή μιας ώρας, αν και οι έφηβοι χρήστες θα μπορούν να απενεργοποιήσουν αυτήν τη νέα προεπιλεγμένη ρύθμιση.

Οι κινεζικές εφαρμογές και ο σινο-αμερικανικός πόλεμος

Το TikTok δεν είναι η μόνη κινεζικής ιδιοκτησίας πλατφόρμα που βρίσκει επιτυχία στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Από τις 10 πιο δημοφιλείς δωρεάν εφαρμογές στο κατάστημα εφαρμογών της Apple στις ΗΠΑ, τέσσερις αναπτύχθηκαν με κινεζική τεχνολογία.

Εκτός από το TikTok, υπάρχει επίσης η εφαρμογή αγορών Temu, το online κατάστημα μόδας Shein και η εφαρμογή επεξεργασίας βίντεο CapCut, η οποία ανήκει επίσης στην ByteDance.

Το TikTok παραμένει εξαιρετικά δημοφιλές στις Ηνωμένες Πολιτείες, με περισσότερους από 150 εκατομμύρια μηνιαίους χρήστες – σχεδόν το ήμισυ του πληθυσμού της χώρας.

Μένει να δούμε αν το TikTok μπορεί να πείσει τους νομοθέτες των ΗΠΑ ότι δεν αποτελεί απειλή. Η Κίνα πάντως μπορεί να προτιμήσει να απαγορευτεί το TikTok παρά να πέσει σε αμερικανικά χέρια.