Η 32χρονη Αλμπίνα, πήγε με μια άδεια βαλίτσα στο Μινσκ το περασμένο καλοκαίρι. Επέστρεψε 24 ώρες αργότερα με ρούχα αξίας 33.000 ρουβλίων (442 δολάρια) από Zara, Bershka και Massimo Dutti για τον εαυτό της και τους φίλους της.
Η Αλμπίνα δήλωσε στο Reuters ότι αγόρασε επίσης ρούχα από το Παρίσι και το Ντουμπάι χρησιμοποιώντας ένα δίκτυο διαδικτυακών πωλητών. «Υπάρχουν κορίτσια που γνωρίζω που μετακόμισαν για να ζήσουν στην Ευρώπη ή στην Κωνσταντινούπολη ή στο Ντουμπάι. Συγκεντρώνουν τις παραγγελίες, ας πούμε στην Κωνσταντινούπολη, παίρνουν 15%-30% (ως προμήθεια), και στη συνέχεια τα στέλνουν εδώ» λέει.
Και παρόλο που χθες ο ο Πούτιν κάλεσε τους Ρώσους επιχειρηματίες να πάψουν «να ζητιανεύουν» στην Δύση και να δραστηριοποιηθούν στην Ρωσία, η εμμονή με τα δυτικά εμπορικά σήματα μπορεί να εμποδίσει τις προσπάθειες ενίσχυσης της τοπικής παραγωγής.
«Μην ζητιανεύετε για χρήμα στη Δύση, επενδύστε στη Ρωσία» λέει ο Πούτιν στην επιχειρηματική ελίτ
“Με την πάροδο του χρόνου, οι δυνάμεις της αγοράς θα συνεχίσουν να προωθούν τα προϊόντα που οι Ρώσοι έχουν συνηθίσει και ενώ υπάρχει η φιλοδοξία να περάσουμε στο “Made in Russia”, θα είναι πολύ δύσκολο να κάνουμε τους ανθρώπους να εθιστούν στην… ρωσική κόκα-κόλα”, δήλωσε ο Ραμ Μπεν Τζιόν, διευθύνων σύμβουλος της ψηφιακής πλατφόρμας ελέγχου Publican
Μόλις τα διάσημα brands ανακοίνωσαν ότι φεύγουν από την Ρωσία λόγω της εισβολής της στην Ουκρανίας, ξέσπασε…πανικός και ο όγκος των παραγγελιών από το εξωτερικό αυξήθηκε απότομα.
Φορτηγά που μεταφέρουν Coca Cola περνούν τα σύνορα με τη Ρωσία, τουρίστες επιστρέφουν από το εξωτερικό φορτωμένοι με τα τελευταία σχέδια της Zara και οι τοπικές διαδικτυακές αγορές εκμεταλλεύονται τα αποθέματα επίπλων της ΙΚΕΑ. Οι δυτικές μάρκες μπορεί να έχουν εγκαταλείψει τη χώρα, αλλά τα εμπορεύματά τους όχι.
Πρέπει απλώς να γνωρίζουν πού να ψάξουν
Παρά τις ευρωπαϊκές, βορειοαμερικανικές και ιαπωνικές εταιρείες που αποχωρούν από τη Ρωσία λόγω της εισβολής της στην Ουκρανία, ο αντίκτυπος στους Ρώσους καταναλωτές είναι αμελητέος, αν και οι χρόνοι παράδοσης είναι μεγαλύτεροι και ορισμένα αγαθά ακριβότερα.
Η βασική αλλαγή αφορά τις διαδρομές εφοδιασμού, αλλά τα προϊόντα παραμένουν διαθέσιμα τόσο στο διαδίκτυο όσο και στα καταστήματα. Οι καταναλωτές πρέπει απλώς να γνωρίζουν πού να ψάξουν.
Το σημαντικότερο είναι ότι η συντριπτική πλειονότητα των εν λόγω προϊόντων δεν υπόκειται σε κυρώσεις και οι διασυνοριακές ροές προϊόντων είναι νόμιμες. Και η Μόσχα είναι πρόθυμη να επιτρέψει τη διακίνησή τους, όποια διαδρομή και αν ακολουθήσουν.
Το ισχυρό ρούβλι και η αδύναμη τουρκική λίρα ευνόησαν τους Ρώσους καταναλωτές οδηγώντας σε επταπλασιασμό των παραλαβών προϊόντων από την Τουρκία
Παράλληλες εισαγωγές
Η Ρωσία νομιμοποίησε τις λεγόμενες παράλληλες εισαγωγές, επιτρέποντας στους λιανοπωλητές να εισάγουν προϊόντα από το εξωτερικό χωρίς την άδεια του κατόχου του εμπορικού σήματος.
Η Inditex ιδιοκτήτρια των Zara, έκλεισε τα 502 ρωσικά καταστήματά της αφότου η Μόσχα έστειλε στρατεύματα στην Ουκρανία και στη συνέχεια τα πούλησε στον όμιλο Daher Group με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Τώρα, οι εισαγωγές μικρής κλίμακας και οι διαδικτυακοί πωλητές κρατούν ζωντανά, τα προϊόντα της όπως έδειξε έρευνα του Reuters σε έξι μεγάλες διαδικτυακές αγορές και συζητήσεις με δώδεκα αγοραστές και πωλητές.
Ενώ οι περισσότερες δυτικές μάρκες που σταμάτησαν τις ρωσικές δραστηριότητές τους έχουν επίσης αποσυρθεί από τη Λευκορωσία – έναν σταθερό σύμμαχο της Μόσχας – η Inditex δεν το έκανε. Η εταιρεία δεν απάντησε όταν ρωτήθηκε σχετικά.
Coca Cola από…παντού
Οι ιστότοποι ηλεκτρονικού εμπορίου πωλούν ένα ευρύ φάσμα εισαγόμενων προϊόντων και οι πωλητές συχνά διαφημίζουν ότι φέρνουν προϊόντα από το εξωτερικό.
Ο ηγέτης της αγοράς Wildberries πουλάει παλαιά αποθέματα από τις μάρκες της Inditex και διαθέτει σχεδόν 17.000 προϊόντα Zara. Πηγή προσκείμενη στην Inditex δήλωσε ότι πρόκειται για αποθέματα εκκαθάρισης που βρίσκονταν στη Ρωσία όταν ανέστειλε τις δραστηριότητές της εκεί.
Η Wildberries δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό.
Ένα πανταχού παρόν δυτικό προϊόν που πωλούν η Wildberries και οι ομοειδείς της Ozon και Yandex Market, είναι η Coca-Cola, η οποία συχνά διαφημίζεται ως εισαγόμενη, ώστε οι αγοραστές να γνωρίζουν ότι είναι η πραγματική.
Ενώ η Coca-Cola Co (K.N) σταμάτησε να παράγει και να πουλάει ποτά στη Ρωσία πέρυσι, άλλοι τα εισάγουν, με ετικέτες στα κουτιά και τα μπουκάλια που δείχνουν ότι έχουν έρθει από την Ευρώπη, το Καζακστάν, το Ουζμπεκιστάν και την Κίνα.
Αποτέλεσμα είναι ότι οι τιμές ποικίλλουν. Σε σούπερ μάρκετ της Μόσχας, τρία κουτιά Coca-Cola πωλούνταν σε τρεις διαφορετικές τιμές, εισαγόμενα από τη Δανία, την Πολωνία και τη Βρετανία αντίστοιχα.
«Η Coca Cola μπορεί εύκολα να παρατηρήσει την αύξηση της ζήτησης από τις γειτονικές με τη Ρωσία χώρες, από όπου προέρχονται οι περισσότερες παράλληλες εισαγωγές», δήλωσε ο Μπεν Τζιόν. «Δεν είναι προς το συμφέρον τους να λάβουν μέτρα γι’ αυτό» πρόσθεσε.
Η Coca-Cola αρνήθηκε να σχολιάσει.
Αντιγραφές
Ωστόσο, οι άτυπες οδοί εφοδιασμού θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην είσοδο στη Ρωσία περισσότερων προϊόντων κακής ποιότητας, καθώς οι ρυθμιστικές αρχές αδυνατούν να ασκήσουν επαρκή εποπτεία, δήλωσε ο Μπεν Τζιόν.
Ορισμένα εμπορικά σήματα ταλαιπωρούνται επί χρόνια από αντιγραφές των προϊόντων τους και μη εξουσιοδοτημένες εισαγωγές. Εν τω μεταξύ, οι Ρώσοι αντίπαλοι της Coca-Cola έχουν αυξήσει τη δυναμικότητα εμφιάλωσης και έχουν λανσάρει νέα ποτά Cola.
Άλλοι πωλούν ελαφρώς τροποποιημένα είδη ΙΚΕΑ με διαφορετικά ονόματα. Ένας διαφημίζει ήδη ένα σετ κλινοσκεπασμάτων που ονομάζει “ARUA (ανάλογο του IKEA BERGPALM)”.
naftemporiki.gr