Skip to main content

Πώς η Ευρώπη αγοράζει ρωσικό αργό από την πίσω πόρτα

Η Ινδία αγοράζει μεγάλες ποσότητες φθηνού ρωσικού αργού και τις εξάγει διυλισμένες. Αυτό εξυπηρετεί τη Δύση.

Η Ινδία διαδραματίζει έναν ολοένα και πιο καθοριστικό ρόλο στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου, αγοράζοντας μεγάλες ποσότητες φθηνού ρωσικού πετρελαίου, οι οποίες περνούν από τη διαδικασία της διύλισης και φτάνουν τελικά στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Γιατί η Δύση δεν αντιδρά σε αυτή την πρακτική, που ακολουθεί το Νέο Δελχί; Γιατί ουσιαστικά- ανεξάρτητα από το ποια είναι τα κίνητρα της ίδιας της Ινδίας, με την κίνησή της αυτή εξυπηρετεί τον διττό στόχο των δυτικών: να μειωθούν τα πετρελαϊκά έσοδα της Ρωσίας, χωρίς να προκληθεί σοκ προσφοράς στην αγορά.

Όσο η Ευρώπη θα αυστηροποιεί τις κυρώσεις της έναντι της Μόσχας τόσο πιο κεντρικό ρόλο θα αποκτά η Ινδία στον παγκόσμιο χάρτη πετρελαίου, ο οποίος έχει αλλάξει άρδην μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

«Οι Αμερικανοί έχουν δύο βασικούς στόχους: να κρατήσουν την αγορά καλά εφοδιασμένοι και να στερήσουν τους Ρώσους αό ενεργειακά έσοδα» εξηγεί στο Bloomberg o Μπεν Καχίλ, senior fellow του Center for Strategic and International Studies. «Γνωρίζουν πολύ καλά ότι ινδικά και κινεζικά διυλιστήρια εξασφαλίζουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους αγοράζοντας ρωσικό αργό με μεγάλη έκπτωση και εξάγοντας στη συνέχεια το προϊόν σε τιμές αγοράς. Και είναι εντάξει με αυτό» συμπληρώνει.

Τι ποσότητες φτάνουν στη Δύση

Η Ινδία έστειλε περίπου 89.000 βαρέλια βενζίνης και ντίζελ ημερησίως στη Νέα Υόρκη τον περασμένο μήνα. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ποσότητα εδώ και 4 χρόνια, σύμφωνα με στοιχεία της Kpler. Οι ημερήσιες ποσότητες ντίζελ και βενζίνης που έστειλε στην Ευρώπη έφτασαν τα 172.000 βαρέλια τον Ιανουάριο. Πρόκειται για τα υψηλότερα επίπεδα από τον Οκτώβριο του 2021.

Με το εμπάργκο της Ε.Ε. στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου να είναι πλέον σε πλήρη ισχύ, ο ρόλος της Ινδίας ενισχύεται περαιτέρω. Για τους ίδιους τους Ρώσους εξάλλου είναι μία καθοριστική αγορά, αφού η Ινδία καλύπτει το 85% των αναγκών της σε αργό με εισαγωγές. Παρά τις μεγάλες εγχώριες ανάγκες, τα διυλιστήρια της Ινδίας είναι καθαροί εξαγωγείς από πέρυσι. Και αυτό βοηθά στο να αποτραπεί μία μεγάλη στενότητα προσφοράς στην παγκόσμια αγορά, που θα εκτίνασσε εκ νέου στα ύψη τις τιμές.

Ρωσικό πετρέλαιο: Γιατί ρέει ακόμη προς την Ευρώπη – Ποιοι άλλοι το αγοράζουν (infographic)

To παραθυράκι

Το Bloomberg σημειώνει ότι με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές που έχουν δοθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η Ινδία πιθανότατα δρα εντός των κανόνων και δεν κάνει κάτι παράτυπο. Όταν γίνεται επεξεργασία στο ρωσικό αργό και μετατρέπεται σε καύσιμο σε μία τρίτη χώρα (σε χώρα εκτός Ε.Ε. δηλαδή), το διυλισμένο προϊόν μπορεί να πουληθεί κανονικά στην Ε.Ε., αφού δεν θεωρείται πλέον «ρωσικής προέλευσης».  Αυτό είναι ένα παραθυράκι που σκοπίμως άφησαν οι Ευρωπαίοι και συνολικά οι χώρες του G7.

naftemporiki.gr