Πρωτοφανείς ποσότητες ντίζελ, εισήγαγαν οι ευρωπαϊκές χώρες τον Δεκέμβριο, καθώς από τις 5 Φεβρουαρίου, και στο πλαίσιο της εφαρμογής μιας από τις αυστηρότερες των κυρώσεων εις βάρος της Ρωσίας, θα απαγορευτούν οι εισαγωγές όλων των ρωσικών πετρελαιοειδών, συμπεριλαμβανομένου του ντίζελ,
Σύμφωνα με ανάλυση της εταιρείας δεδομένων αγοράς Refinitiv, που έχει στην διάθεσή του το POLITICO, οι εισαγωγές ντίζελ στην Ευρώπη εκτοξεύτηκαν στο ρεκόρ των 8,2 εκατομμυρίων τόνων τον Δεκέμβριο.
Πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, η Ρωσία προμήθευε συνήθως πάνω από το ήμισυ των εισαγωγών της ΕΕ και περίπου το 10% της συνολικής ζήτησης ντίζελ – ζωτικής σημασίας καύσιμο για τις συγκοινωνίες, τη ναυτιλία, και τα βιομηχανικά και γεωργικά μηχανήματα.
Σύμφωνα με την Refinitiv, οι εισαγωγές συνεχίζονται και τον Ιανουάριο, με την Γερμανία να καταγράφει πρωτιά .
Οι εισαγωγές αυξήθηκαν επίσης και από τους εναλλακτικούς προμηθευτές της Μέσης Ανατολής, καθώς και από την Ινδία και την Κίνα.
Κουβέιτ και Σαουδική Αραβία αναμένεται να είναι οι σημαντικότεροι εναλλακτικοί εξαγωγείς, που είναι πιθανό να αντικαταστήσουν τουλάχιστον μέρος των ρωσικών προμηθειών ντίζελ μόλις τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση, δήλωσε ο Claudio Galimberti, από την εταιρεία ενεργειακών ερευνών Rystad.
«Διαλύονται οι φόβοι»
“Το έλλειμμα της Ευρώπης θα είναι κοντά στο μισό εκατομμύριο βαρέλια ντίζελ”, δήλωσε ο Galimberti, προσθέτοντας ότι η ΕΕ δεν έχει την ικανότητα διύλισης για να καλύψει το κενό. Ωστόσο, οι φόβοι για πραγματική έλλειψη διαλύονται. “Δεν βρισκόμαστε σε σημείο να «στεγνώσουν» Ευρωπαϊκές περιοχές”, πρόσθεσε ο Γκαλιμπέρτι για να προειδοποιήσει πως η τιμή θα μπορούσε να ανέβει ακόμη περισσότερο
Ο Ρατζ Ρατζεντράν, επικεφαλής αναλυτής της Refinitiv, ανησυχεί κυρίως για το δεύτερο τρίμηνο του 2023. «Εάν τα αποθέματα [ντίζελ] μειωθούν σημαντικά, θα υπάρξει τεράστια πίεση στις τιμές» είπε
naftemporiki.gr