Skip to main content

Η ενεργειακή κρίση θα κριθεί στο LNG

REUTERS/Brian Snyder

Η Ευρώπη θα χρειαστεί να εισάγει το επόμενο έτος «τεράστιες ποσότητες» LNG για να αντισταθμίσει τις περιορισμένες ρωσικές ροές, σύμφωνα με την Trafigura.

Τρεις παράγοντες έχουν θεωρηθεί κομβικής σημασίας όσον αφορά τις επιδόσεις της Ευρώπης στο ενεργειακό μέτωπο: ο καιρός, η δυνατότητα εξοικονόμησης ενέργειας και οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

Σε μια προσπάθεια να κλείσει η ρωσική ενεργειακή «τρύπα», φέτος οι εισαγωγές LNG της Ευρώπης LNG έφτασαν σε επίπεδα-ρεκόρ (δεδομένου ότι η περιοχή είχε περιορισμένη πρόσβαση στις προμήθειες από τη Ρωσία).

Τις «λαίμαργες» εισαγωγές LNG επέτρεψε σε σημαντικό βαθμό η μειωμένη κατανάλωση από την Κίνα, λόγω των αυστηρών περιορισμών για τον κορωνοϊό. Πλέον όμως ο ασιατικός γίγαντας χαλαρώνει τους περιορισμούς που περιόριζαν τη ζήτηση με αποτέλεσμα οι traders να έχουν στραμμένα τα βλέμματα στο Πεκίνο. Μια αύξηση της ζήτησης από την Ασία μπορούσε να αυξήσει τον διεθνή ανταγωνισμό για το LNG.

«Η Γερμανία έχει σήμερα μία από τις υψηλότερες τιμές για LNG, κάτι που έχει βοηθήσει στην προσέλκυση φορτίων», δήλωσε στο Bloomberg ο Peter Heydecker της EnBW. «Έχουμε τεράστια ανάγκη τώρα, αλλά υπάρχει ανταγωνισμός παγκοσμίως. Εξακολουθούμε να βλέπουμε να έρχεται αρκετό LNG, αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει γρήγορα και πρέπει να παρακολουθούμε τη ζήτηση της Ασίας».

Αν σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα υπάρχει ανησυχία για αύξηση της ζήτησης από την Ασία, κοιτώντας πιο βαθιά στο μέλλον ο φόνος αυξάνεται για τον επόμενο χειμώνα.

Σύμφωνα με την εταιρεία εμπορευμάτων Trafigura, η Ευρώπη θα χρειαστεί να εισάγει το επόμενο έτος «τεράστιες ποσότητες» LNG για να αντισταθμίσει τις περιορισμένες ρωσικές ροές.

Πώς όμως θα καταστεί ελκυστικός προορισμός για τα φορτία LNG; Οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη θα πρέπει να παραμείνουν υψηλές, απαντάει προειδοποιώντας ότι η ασφάλεια του εφοδιασμού θα παραμείνει πρόβλημα και μετά τον επόμενο χειμώνα.

«Αναμένουμε ότι οι αγορές φυσικού αερίου και LNG θα παραμείνουν ασταθείς», δήλωσε η Trafigura. «Ενώ η Ευρώπη θα αποφύγει το μπλακ άουτ αυτόν τον χειμώνα χρησιμοποιώντας τα αποθέματα που διαθέτει και μειώνοντας τη ζήτηση, θα χρειαστεί να εισάγει τεράστιους όγκους LNG το 2023, δεδομένης της μαζικής μείωσης των ροών από τη Ρωσία».

Το μεγαλύτερο τμήμα των εισαγωγών της Ευρώπης σε LNG προέρχεται από τις ΗΠΑ. «Πλέον αναμένουμε ότι τα δύο τρίτα όλων των φορτίων LNG των ΗΠΑ θα εκφορτωθούν στην Ευρώπη φέτος», δήλωσε η Kristy Kramer,  της Wood Mackenzie.  Το ποσοστό αυτό μάλιστα θα ήταν μεγαλύτερο εάν δεν υπήρχαν τα όρια χωρητικότητας στα τερματικά εισαγωγής. Πάντως αναμένονται περισσότεροι τερματικοί σταθμοί το επόμενο έτος.

Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι ιδιαίτερα αυξημένες είναι και οι εισαγωγές LNG από τη Ρωσία. Τον προηγούμενο μήνα, το 16% του εισαγόμενου LNG για την Ευρώπη προήλθε από τη Ρωσία.

naftemporiki.gr