Skip to main content

Αερομεταφορείς: Για πρώτη φορά από το 2019 επιστρέφουν στην κερδοφορία το 2023

Reuters/ LISI NIESNER;

«Περίπλοκες προκλήσεις» και επιστροφή στην κερδοφορία βλέπει για τις αεροπορικές εταιρείες το 2023 ο IATA.

Επιστροφή στην κερδοφορία για πρώτη φορά από το 2019 βλέπει το 2023 για την αεροπορική βιομηχανία η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ), στην έκθεσή της για τις Οικονομικές Προοπτικές και την Κατάσταση της Βιομηχανίας.

Η αισιοδοξία της IATA βασίζεται στο γεγονός ότι οι αεροπορικές εταιρείες περιορίζουν τις απώλειες που σχετίζονται με τις συνέπειες της πανδημίας και στην ανάκαμψη των αεροπορικών ταξιδιών μετά από δύο χρόνια περιορισμών.

«Τα αναμενόμενα κέρδη για το 2023 είναι ελάχιστα. Αλλά είναι απίστευτα σημαντικό το γεγονός ότι έχουμε αλλάξει την πορεία προς την κερδοφορία», σχολίασε ο γενικός διευθυντής της ΙΑΤΑ Γουίλιαμ Γουόλς.

Ο ίδιος υπογράμμισε ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα αντιμετωπίσουν «περίπλοκες προκλήσεις» το 2023, οι οποίες ωστόσο δεν είναι άγνωστες στον κλάδο.

«Ο κλάδος έχει δημιουργήσει μια μεγάλη ικανότητα προσαρμογής στις διακυμάνσεις της οικονομίας, στα κύρια στοιχεία του κόστους όπως είναι οι τιμές των καυσίμων και οι προτιμήσεις των επιβατών. Το βλέπουμε αυτό να αποδεικνύεται με την ενίσχυση της κερδοφορίας που παρατηρήθηκε τη δεκαετία μετά την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση του 2008 που έληξε με την πανδημία. Και είναι ενθαρρυντικό ότι υπάρχουν πολλές θέσεις εργασίας και η πλειοψηφία των ανθρώπων είναι σίγουροι ότι θα ταξιδέψουν ακόμη και με αβέβαιες οικονομικές προοπτικές», είπε.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την έκθεση της IATA:

  • Το 2023, οι αεροπορικές εταιρείες αναμένεται να παρουσιάσουν καθαρό κέρδος 4,7 δισ. δολαρίων, με έσοδα 779 δισ. δολαρίων και ένα μικρό περιθώριο καθαρού κέρδους 0,6%, όπως αναφέρει.
  • Η βιομηχανία έχει να καταγράψει κέρδος από το 2019, όταν τα καθαρά κέρδη του κλάδου ήταν 26,4 δισ. δολάρια (με 3,1% καθαρό περιθώριο κέρδους). Αυτή η αναμενόμενη βελτίωση έρχεται παρά τις αυξανόμενες οικονομικές αβεβαιότητες καθώς η αύξηση του παγκόσμιου ΑΕΠ επιβραδύνεται στο 1,3% (από 2,9% το 2022).
  • Η συνολική δαπάνη καυσίμων για το 2023 αναμένεται να είναι 229 δισ. δολάρια- συνεπής στο 30% των δαπανών.
  • Οι κίνδυνοι για την επόμενη χρονιά:1. Ενώ υπάρχουν ενδείξεις ότι θα μπορούσε να υπάρξει χαλάρωση των επιθετικών αυξήσεων των επιτοκίων για την καταπολέμηση του πληθωρισμού από τις αρχές του 2023, παραμένει ο κίνδυνος ορισμένων οικονομιών να διολισθήσουν σε ύφεση. Μια τέτοια επιβράδυνση θα μπορούσε να επηρεάσει τη ζήτηση τόσο για υπηρεσίες επιβατών όσο και για υπηρεσίες cargo. Ωστόσο, πιθανότατα θα συνοδεύεται από κάποιο μετριασμό με τη μορφή χαμηλότερων τιμών του πετρελαίου.
    2. Η προοπτική προβλέπει σταδιακό άνοιγμα της Κίνας και χαλάρωση των εγχώριων περιορισμών για τον COVID-19 σταδιακά από το δεύτερο εξάμηνο του 2023. Μια παράταση της αυστηρής πολιτικής μηδενικών κρουσμάτων της Κίνας θα επηρέαζε αρνητικά τις προοπτικές.
    3. Εάν υλοποιηθούν, οι προτάσεις για αυξημένα τέλη ή φόρους για τη στήριξη των προσπαθειών βιωσιμότητας θα μπορούσαν επίσης να πλήξουν την κερδοφορία το 2023.«Παρά τις οικονομικές αβεβαιότητες, υπάρχουν πολλοί λόγοι για να είμαστε αισιόδοξοι για το 2023. Ο χαμηλότερος πληθωρισμός της τιμής του πετρελαίου και η συνεχιζόμενη ”καταπιεσμένη” ζήτηση θα συμβάλουν στον έλεγχο του κόστους καθώς η ισχυρή αναπτυξιακή τάση συνεχίζεται. Ταυτόχρονα, με τόσο λεπτά περιθώρια, ακόμη και μια ασήμαντη μετατόπιση σε οποιαδήποτε από αυτές τις μεταβλητές έχει τη δυνατότητα να μετατοπίσει το υπόλοιπο σε αρνητικό έδαφος. Η επαγρύπνηση και η ευελιξία θα είναι το κλειδί», ανέφερε ο Γουόλς.
  • Το 2022, οι καθαρές απώλειες των αεροπορικών εταιρειών αναμένεται να είναι 6,9 δισ. δολάρια (βελτίωση των ζημιών ύψους 9,7 δισ. δολαρίων για το 2022 που ανέμενε η Ένωση τον Ιούνιο). Το 2021 και το 2020 ο κλάδος είχε σημειώσει ζημιές 42 δισ. δολαρίων και 137,7 δισ. δολαρίων αντίστοιχα.
  • Οι βελτιωμένες προοπτικές για το 2022 προέρχονται σε μεγάλο βαθμό από την ενίσχυση των αποδόσεων και τον ισχυρό έλεγχο του κόστους ενόψει της αύξησης των τιμών των καυσίμων.«Το ότι οι αεροπορικές εταιρείες μπόρεσαν να μειώσουν τις απώλειές τους το 2022, ενόψει του αυξανόμενου κόστους, των ελλείψεων εργατικού δυναμικού, των απεργιών, των λειτουργικών διαταραχών σε πολλούς βασικούς κόμβους και της αυξανόμενης οικονομικής αβεβαιότητας λέει πολλά για την επιθυμία και την ανάγκη των ανθρώπων για συνδεσιμότητα.Με ορισμένες βασικές αγορές, όπως η Κίνα, να διατηρούν τους περιορισμούς περισσότερο από ό,τι αναμενόταν, ο αριθμός των επιβατών ήταν κάπως χαμηλότερος από τις προσδοκίες. Θα κλείσουμε το έτος στο 70% περίπου του όγκου επιβατών του 2019. Αλλά με τη βελτίωση της απόδοσης τόσο στις cargo όσο και στις επιβατικές επιχειρήσεις, οι αεροπορικές εταιρείες θα φτάσουν στο ανώτατο όριο της κερδοφορίας», δήλωσε ο Γουόλς.

Για τον ίδιο το χαρακτηριστικό γνώρισμα των αεροπορικών εταιρειών καθώς πορεύονταν στην κρίση του κορωνοϊού ήταν η ανθεκτικότητα.

Σχολιάζοντας τις προσδοκίες για την πορεία του κλάδου το 2023, ο Γουόλς έκανε λόγο για «μεγάλο επίτευγμα», δεδομένου του μεγέθους της χρηματοοικονομικής και οικονομικής ζημίας που προκλήθηκε από τους περιορισμούς πανδημίας. «Όμως το αναμενόμενο κέρδος 4,7 δισ. δολαρίων από τα έσοδα της βιομηχανίας ύψους 779 δισ. δολαρίων δείχνει επίσης ότι υπάρχει πολύς δρόμος ακόμη μέχρι να τεθεί σε μια σταθερή οικονομική βάση η παγκόσμια βιομηχανία», προειδοποιεί.

«Πολλές αεροπορικές εταιρείες είναι αρκετά κερδοφόρες για να προσελκύσουν τα κεφάλαια που απαιτούνται. Αλλά πολλές άλλες δυσκολεύονται για διάφορους λόγους: αυστηρή νομοθεσία, υψηλό κόστος, ασυνεπείς κυβερνητικές πολιτικές, αναποτελεσματική υποδομή και μια αλυσίδα αξίας όπου τα οφέλη της σύνδεσης του κόσμου δεν κατανέμονται δίκαια», πρόσθεσε.

Οι προβλέψεις για την Ευρώπη

  • Οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς αναμένεται να δουν ζημία 3,1 δισ. δολαρίων το 2022 και κέρδη 621 εκατ. δολαρίων το 2023.
  • Το 2023, η αύξηση της ζήτησης επιβατών κατά 8,9% αναμένεται να ξεπεράσει την αύξηση της χωρητικότητας κατά 6,1%.
  • Κατά τη διάρκεια του έτους, η ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς αναμένεται να εξυπηρετήσουν το 88,7% των επιπέδων ζήτησης πριν από την κρίση, καλύπτοντας το 89,1% της χωρητικότητας πριν από την κρίση.
  • Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει περιορίσει τις δραστηριότητες ορισμένων από τους αερομεταφορείς της περιοχής. Οι λειτουργικές διακοπές σε ορισμένους από τους κόμβους της ηπείρου επιλύονται, αλλά οι αναταραχές που σχετίζονται με τους εργαζόμενους συνεχίζονται σε διάφορες περιοχές.

naftemporiki.gr