Δύσκολα θα μπορούσε να είναι πιο συμβολικό: Η εταιρεία BIA που κατασκευάζει το περίφημο σήμα της Mercedes -το τριάκτινο αστέρι είναι στα πρόθυρα της χρεοκοπίας.
Η προμηθεύτρια εταιρεία της Mercedes που έχει την έδρα της στο Μπρούχσαλ, καταγράφει πλέον «σταθερή πτώση των πωλήσεων, ενώ σε συνδυασμό με την έκρηξη του ενεργειακού κόστους, καθίσταται αδύνατη η συνέχιση της λειτουργίας της σε βιώσιμη βάση», εξήγησε ο Διευθύνων Σύμβουλος της BIA, Γεργκ Πίτμπαχ.
Η BIA δεν είναι μια μεμονωμένη περίπτωση. Αλλά, ένα παράδειγμα της κρίσης σε ολόκληρη την αλυσίδα προμηθευτών της γερμανικής βιομηχανίας. Η έλλειψη ημιαγωγών, τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας, η αύξηση των μισθών και εκτίναξη του ενεργειακού κόστους, δημιουργεί ένα περιβάλλον για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, κάθε άλλο παρά ρόδινο.
Οι μικροί προμηθευτές πλήττονται περισσότερο
Η εταιρεία BIA είναι ένα παράδειγμα της κρίσης σε ολόκληρη τη γερμανική βιομηχανία προμηθευτών: Η Borgers, μια παραδοσιακή εταιρεία της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας, ειδική στα κλωστοϋφαντουργικά μέρη των οχημάτων, έπρεπε επίσης να κηρύξει πτώχευση μετά από 156 χρόνια οικογενειακής παράδοσης.
Τα ίδια προβλήματα αντιμετωπίζει η Schneider, που κατασκευάζει εξαρτήματα για το εσωτερικό του οχήματος, όπως πάνελ ή συστήματα εξαερισμού, με μεγάλους πελάτες, όπως Audi, BMW, Mercedes, Ferrari, Jaguar Toyota και Volvo.
Δεν είναι περίεργο που εξέχοντες εκπρόσωποι της βιομηχανίας προειδοποιούν επειγόντως για ένα κύμα χρεοκοπιών στις τάξεις τους, στο πλαίσιο της πιο πρόσφατης συμφωνίας με την IG Metall στη βιομηχανία μετάλλων, για 8,5% αύξηση των μισθών μια περίοδο δύο ετών. «Τα τελευταία 25 χρόνια, δεν έχουμε βιώσει ποτέ τόσο τεράστιες αυξήσεις κόστους», λέει ο Διευθύνων Σύμβουλος της Elringklinger και Πρόεδρος της General Metal, Στέφαν Βολφ. Αναμένει μάλιστα πολλές πτωχεύσεις το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Παρελθόν οι καλύτερες μέρες
Ο κλάδος γνώρισε πραγματικά καλύτερες μέρες: Στη Γερμανία το 2016, εξακολουθούσαν να κατασκευάζονται 5,7 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Το 2021 κατασκευάστηκαν 3,1 εκατομμύρια, αλλά φέτος θα είναι λιγότερα από τρία εκατομμύρια. Πώς οι μικρομεσαίες εταιρείες προμηθευτών θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν αυτά τα βάρη χωρίς να ζημιωθούν; Όλα αυτά αναπόφευκτα οδηγούν μόνο σε περισσότερες χρεοκοπίες.
Ακόμη και γίγαντες όπως η Bosch, η Continental, η ZF, η Schaeffler ή η Mahle δύσκολα βγάζουν χρήματα. Αλλά το πιο σκληρό πλήγμα – όπως και στην πραγματική ζωή – είναι οι μικροί προμηθευτές. Αυτοί που παραδίδουν μόνο μεμονωμένα εξαρτήματα και όχι ολοκληρωμένα συστήματα όπως οι γίγαντες της βιομηχανίας.
Εκείνοι που αντιμετωπίζουν ήδη ισχυρό κόστος και έντονο ανταγωνισμό επειδή οι μεγάλοι και ισχυροί πελάτες τους μπορούν να τους αλλάξουν ευκολότερα με φθηνότερους ανταγωνιστές στην παγκόσμια αγορά.
Η αυτοκινητοβιομηχανία δεν είχε αντιμετωπίσει ποτέ τέτοια αναταραχή όπως σήμερα, όπως εξήγησε πρόσφατα ο Τόμας Μπάργκερ, Πρόεδρος Ενωσης Βιονηχανιών με 300 προμηθευτές, στη Βάδη.
Η υπολειτουργία των εργοστασίων, το οικονομικό άγχος των εταιρειών, απλά κρατάνε πάρα πολύ καιρό. Το κόστος ενέργειας δεν μπορεί πλέον να υπολογιστεί. Το χειρότερο όμως είναι η απώλεια όγκου. Οι προμηθευτές όχι μόνο στερούνται ποσότητες παραγωγής, αλλά κυρίως προστιθέμενη αξία:
Υπάρχουν πάνω από 1400 διαφορετικά εξαρτήματα σε έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης και μόνο 200 για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Και οι μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης είναι επίσης ζοφερές εν όψει της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035.
Δεν υπάρχει μάλιστα ελπίδα για ταχεία ανάκαμψη της αγοράς, όπως το 2010. Χωρίς ανάπτυξη στην αγορά αυτοκινήτων, ο κλάδος των προμηθευτών δεν μπορεί να ανακάμψει. Αυτό σημαίνει ότι η πιθανότητα κυμάτων χρεοκοπιών αυξάνεται.
naftemporiki.gr