Πανάκριβη κούρσα παγκόσμιου ανταγωνισμού, με ιλιγγιώδη κέρδη για τους προμηθευτές LNG, προκαλεί η απόσυρση από την αγορά του ρωσικού αερίου, με το Κατάρ να αναδεικνύεται σε παίκτη-κλειδί του νέου σκηνικού.
Η Ντόχα ανακοίνωσε deal-μαμούθ με την Κίνα για την προμήθεια του Πεκίνου με 4 εκατομμύρια τόνους υγροποιημένου φυσικού αερίου έως το 2050, ενώ την ίδια ώρα η Ιαπωνία προειδοποιεί πως τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια LNG είναι sold out τουλάχιστον έως το 2026.
Το deal Κίνας – Κατάρ είναι η μεγαλύτερη συμφωνία προμήθειας LNG στα χρονικά και υπεγράφη ανάμεσα στην Qatar Energy και την κινεζική Sinopec. Ο επικεφαλής της Qatar Energy, Σαάντ αλ-Κάαμπι, μίλησε στο Reuters για «συμφωνία-ορόσημο», η οποία διασφαλίζει για την Κίνα την παροχή 4 εκατομμυρίων τόνων LNG κατά τις επόμενες σχεδόν τρεις δεκαετίες.
Ο Κάαμπι τόνισε ότι πρόκειται για τη μεγαλύτερη μεμονωμένη συμφωνία για προμήθεια LNG που έχει καταγραφεί ποτέ, προσθέτοντας ότι καταδεικνύει τη μεγάλη σημασία των μακροπρόθεσμων συμβολαίων τόσο για τους πωλητές όσο και για τους αγοραστές.
Το φυσικό αέριο που θα προμηθεύεται η Sinopec από το Κατάρ θα προέρχεται από το λεγόμενο «Βόρειο Πεδίο», το οποίο αποτελεί μέρος του μεγαλύτερου κοιτάσματος φυσικού αερίου στον κόσμο. Η Qatar Energy σχεδιάζει να αυξήσει την παραγωγή από το συγκεκριμένο κοίτασμα, με πρώτο στόχο την αύξηση της ικανότητας υγροποίησης της εταιρείας στα 126 εκατομμύρια τόνους ετησίως έως το 2027. Η συμφωνία Ντόχας – Πεκίνου, όπως αναφέρει το Reuters, ανοίγει πιθανώς τον δρόμο για τη συμμετοχή και της Sinopec στο έργο επέκτασης του Βόρειου Πεδίου, καθώς η Qatar Energy προτίθεται να διαθέσει το 5% της συμμετοχής της σε επενδυτές.
Και Ευρωπαίοι
Ο Κάαμπι δήλωσε ότι υπάρχουν και άλλοι ενδιαφερόμενοι αγοραστές φυσικού αερίου τόσο από την Κίνα όσο και από την Ευρώπη, με τους οποίους οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε εξέλιξη. Η αύξηση της παραγωγής του Βόρειου Πεδίου θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο τη θέση της Ντόχα στην παγκόσμια αγορά, με το Κατάρ να είναι ήδη ο κορυφαίος εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου στον πλανήτη.
Η Ιαπωνία κρούει σήμα παγκόσμιου συναγερμού
Το mega deal Κατάρ – Κίνας έρχεται την ώρα που η Ιαπωνία κρούει σήμα παγκόσμιου συναγερμού προειδοποιώντας ότι τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια LNG είναι sold out έως το 2026.
Έρευνα ιαπωνικών εταιρειών, που διεξήχθη από το υπουργείο Εμπορίου και την οποία επικαλείται το Bloomberg, δείχνει ότι τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια LNG που ξεκινούν πριν από το 2026 έχουν σχεδόν εξαντληθεί.
Σημαντικό ρόλο σ’ αυτή την εικόνα έχει παίξει η ορμητική είσοδος της Ευρώπης στην παγκόσμια αγορά LNG προκειμένου να απεξαρτηθεί το ταχύτερο δυνατό από το ρωσικό αέριο.
Ο σκληρός ανταγωνισμός και η εξάντληση των μακροπρόθεσμων συμβολαίων αναγκάζει όλο και περισσότερους εισαγωγείς να στραφούν στην ακριβή αγορά spot, όπου οι τιμές σήμερα διαπραγματεύονται σε επίπεδα σχεδόν τρεις φορές υψηλότερα από τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια. Σύμφωνα με τον Διεθνή Όμιλο Εισαγωγέων Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, περίπου το 30% όλων των παραδόσεων LNG πραγματοποιήθηκε πέρσι μέσω της αγοράς spot.
Η Ιαπωνία εξελίσσεται φέτος στον μεγαλύτερο εισαγωγέα LNG στον κόσμο, τα στοιχεία της έρευνας όμως δείχνουν ότι η έλλειψη επενδύσεων σε υποδομές εξαγωγής LNG θα περιορίσει πολύ την προσφορά για τα επόμενα χρόνια. Με βάση τα ίδια στοιχεία, εάν οι ρωσικές στρόφιγγες αερίου προς την Ευρώπη κλείσουν εντελώς, ο κόσμος μπορεί να αντιμετωπίσει έλλειψη 7,6 εκατομμυρίων τόνων LNG τον Ιανουάριο του 2025, που ισοδυναμεί με εισαγωγές ενός μήνα στην Ιαπωνία.
Πετρέλαιο: Η Ρωσία χάνει την ευρωπαϊκή αγορά
Την ίδια ώρα, νέα δεδομένα διαμορφώνονται και στην αγορά πετρελαίου, όπου η Ρωσία φαίνεται να έχει ήδη χάσει το 90% των ευρωπαίων πελατών της. Ήδη, δύο εβδομάδες πριν τεθούν σε ισχύ οι νέες ευρωπαϊκές κυρώσεις που αποκλείουν τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου στην Ε.Ε., τα στοιχεία του Bloomberg δείχνουν ότι η Ρωσία έχει χάσει πάνω από το 90% της αγοράς στις βόρειες ευρωπαϊκές χώρες, τον βασικό προορισμό των εξαγωγών από τους τερματικούς σταθμούς της Βαλτικής και της Αρκτικής.
Στις τέσσερις εβδομάδες έως τις 18 Νοεμβρίου η Ρωσία έστελνε μόλις 95.000 βαρέλια την ημέρα στο Ρότερνταμ, ενώ οι αντίστοιχες αποστολές ως τον Φεβρουάριο ξεπερνούσαν το 1,2 εκατ. βαρέλια.
Τα τρία τέταρτα του αργού που φορτώνεται στα λιμάνια της Ρωσίας στη Βαλτική κατευθύνεται τώρα προς την Ασία, με τα ινδικά διυλιστήρια να εμφανίζονται ανάμεσα στους κορυφαίους αγοραστές, ενώ, όπως επισημαίνει το Bloomberg, η εκτροπή των εξαγωγών αργού της Ρωσίας στην Ασία ανατρέπει τις εμπορικές ροές και δίνει νέα πνοή και στα παλαιά πετρελαιοφόρα, τα οποία διαφορετικά θα προορίζονταν για σκραπ.
Από την έντυπη έκδοση