Ο Έλον Μασκ πλήρωσε κάπου 44 δισεκατομμύρια δολάρια για το Twitter. Στο πλαίσιο της εξαγοράς, πρώτα απέλυσε τη διοίκηση και λίγο αργότερα έδιωξε τους μισούς εργαζόμενους – με αποτέλεσμα τα τμήματα της εταιρείας που θεωρούνταν σημαντικά, να είναι πλέον υποστελεχωμένα. Πολλοί υπάλληλοι αποχωρούν επίσης οικειοθελώς από την εταιρεία επειδή δεν συμμερίζονται τις ιδέες του νέου Διευθύνοντος Συμβούλου. Η τύχη της ζημιογόνου εταιρείας, που ακούει στο όνομα Twitter, μοιάζει πλέον πιο αβέβαιη από ποτέ.
Ο ανορθόδοξος και συχνά άθλιος τρόπος του Μασκ μπορεί να είναι εκνευριστικός. Αλλά, η οικονομική κατάσταση του Twitter δεν ήταν ρόδινη ακόμη και πριν από την εξαγορά της εταιρείας από τον Μασκ: Το οικονομικό έτος 2021, η εταιρεία είχε ζημιές ύψους 221 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ, σύμφωνα με τον Μασκ. Το Twitter αυτή τη στιγμή χάνει τέσσερα εκατομμύρια δολάρια την ημέρα.
Δεν είναι όμως μόνο το Twitter που έχει οικονομικά προβλήματα : Η Meta, η Alphabet, η Microsoft, η Amazon – οι αμερικανικές εταιρείες τεχνολογίας- περικόπτουν επίσης πολλές θέσεις εργασίας για να μειώσουν το κόστος.
Οι εταιρείες τεχνολογίας σε κρίση
Μια πραγματικά ασυνήθιστη εικόνα: οι εξαιρετικά επιτυχημένοι και κυρίαρχοι τεχνολογικοί όμιλοι, που είχαν κέρδη δισεκατομμυρίων για πολλά χρόνια, προσπαθούν τώρα να μειώσουν το κόστος. Ένας ολόκληρος κλάδος φαίνεται να βρίσκεται σε κρίση. Ο τεχνολογικός όμιλος Amazon αντιμετωπίζει το επόμενο κύμα απολύσεων. Η Meta, η Alphabet και η Microsoft περικόπτουν επίσης το προσωπικό, αποφασίζοντας να σταματήσουν τις προσλήψεις ή αναζητούν άλλους τρόπους εξοικονόμησης. Πολλοί επενδυτές γύρισαν πρόσφατα την πλάτη τους στο χρηματιστήριο και οι τιμές των μετοχών δέχθηκαν τεράστια πίεση. Είναι μια ριζική αλλαγή για τις κυρίαρχες εταιρείες του κλάδου της τεχνολογίας ή είναι απλώς ένα στιγμιότυπο, που θα τελειώσει;
Η διαδικτυακή διαφήμιση αυξάνεται
Κατ’ αρχήν, κάθε μία από τους τεχνολογικούς αυτούς κολοσσούς, έχει δυνατά και αδύνατα σημεία και ένα ξεχωριστό επιχειρηματικό μοντέλο. Όπως η ομάδα μηχανών αναζήτησης Alphabet, η μητρική εταιρεία του Facebook, η META εξαρτάται κυρίως από την ψηφιακή διαφήμιση. Το περασμένο τρίτο τρίμηνο, η Alphabet πραγματοποίησε περίπου το 80% των πωλήσεών της με διαφημίσεις. Το επιχειρηματικό μοντέλο της Meta εξαρτάται επίσης σχεδόν εξ ολοκλήρου από τη διαδικτυακή διαφήμιση. Έτσι, η Meta δημιουργεί πάνω από το 90% των εσόδων της στις πλατφόρμες Facebook και Instagram. Επομένως, το μέλλον αυτών των εταιρειών εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το μέλλον της αγοράς ψηφιακής διαφήμισης.
Ο Τέιμουρ Τάμαντον, διαχειριστής στην T. Rowe Price, είναι αισιόδοξος: «Οι ισχυροί άνεμοι που έχουν τροφοδοτήσει την ταχεία ανάπτυξη της ψηφιακής διαφήμισης την τελευταία δεκαετία είναι σε μεγάλο βαθμό άθικτοι», λέει. Σύμφωνα με τον Τάμαντον, οι τελευταίοι μήνες έδειξαν πόσο γρήγορα οι εταιρείες μειώνουν το ψηφιακό μέρος του συνολικού προϋπολογισμού μάρκετινγκ κατά τη διάρκεια της κρίσης. Ωστόσο, η αγορά ψηφιακής διαφήμισης θα παραμείνει ισχυρή, κυρίως λόγω των σημαντικών πλεονεκτημάτων της ψηφιακής τεχνολογίας. Φαίνεται πολύ απίθανο να τεθούν σε σοβαρό κίνδυνο τα επιχειρηματικά μοντέλα της Alphabet ή της Meta.
Στην Amazon, το τμήμα cloud AWS υπήρξε κινητήρια δύναμη ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια.Η Microsoft κερδίζει επίσης χρήματα από πολλά τμήματα και επομένως είναι λιγότερο επιρρεπής σε κρίσεις. Εκτός από το γνωστό λογισμικό ή τα video games, που πρόσφατα αναβαθμίστηκαν μέσω εξαγορών, αυτό περιλαμβάνει και την επιχείρηση cloud.
Η επιχείρηση cloud
Σύμφωνα με τη Vontobel, αυτό αντιπροσώπευε περίπου τις μισές πωλήσεις του Ομίλου το περασμένο τρίμηνο. Ωστόσο, είναι προφανές ότι ο ρυθμός ανάπτυξης του τμήματος έχει επιβραδυνθεί, τόσο στην Amazon όσο και στη Microsoft. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της εταιρείας συμβούλων Gartner, η επιχείρηση cloud θα παραμείνει μια παγκόσμια αναπτυσσόμενη αγορά αξίας δισεκατομμυρίων για τις εταιρείες στο μέλλον, αν και με βραδύτερο ρυθμό. Είναι όμως αυτό λόγος ανησυχίας;
Μια ματιά στους τριμηνιαίους ισολογισμούς της Meta, της Amazon, της Microsoft ή της Alphabet δείχνει ότι η κρίση που βλέπουν ορισμένοι παρατηρητές ιδιαίτερα στις εταιρείες του Διαδικτύου, είναι κάτι που πιθανώς θα επιθυμούσαν οι περισσότερες εταιρείες σε όλο τον κόσμο: Στο τελευταίο τρίμηνο, κέρδισαν συνολικά σχεδόν 40 δισεκατομμύρια δολάρια. Πρόκειται για εταιρείες υψηλής κερδοφορίας. «Αν μια εταιρεία θέλει να αυξήσει τα κέρδη της, συνήθως απολύονται άνθρωποι για να γλιτώσουν τους μισθούς τους και άρα το κόστος», λέει ο στρατηγικός αναλυτής της κεφαλαιαγοράς, Στέφαν Ράισε από την εταιρεία διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων Acatis. Η Microsoft, η μητρική Alphabet της Google και η Amazon έχουν γίνει πλέον ένα είδος «προμηθευτή στην καθημερινή μας ζωή».
Επιπλέον, οι εταιρείες έχουν επανειλημμένα δείξει ότι μπορούν να αντιδράσουν γρήγορα σε αλλαγές και κρίσεις- και να αντιμετωπίσουν νέους επιχειρηματικούς τομείς με υψηλή πίεση. Προφανώς, το αφεντικό και ιδρυτής του Meta, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, προσπαθεί αυτή τη στιγμή να το κάνει με το Metaverse project του. Η εξέλιξη αυτή τη στιγμή «καταβροχθίζει« δισεκατομμύρια δολάρια, γεγονός που ευθύνεται εν μέρει για την πορεία «λιτότητας» του δικτύου κοινωνικής δικτύωσης. Το αν η επένδυση θα αποδώσει μια μέρα παραμένει αβέβαιο. Ωστόσο, η Meta και ο Ζάκερμπεργκ έχει προφανώς επαρκή αποθέματα για να αναλάβει το ρίσκο.