Ισχυρό αποτύπωμα διαθέτει ο τουρισμός στο Χρηματιστήριο Αθηνών, καθώς αρκετές εισηγμένες από διάφορους κλάδους της οικονομίας επηρεάζονται -άλλες περισσότερο, άλλες λιγότερο- από τις επιδόσεις του τουριστικού προϊόντος. Κι αυτό, εύλογα, επιδρά δυναμικά στην τελική κερδοφορία, στα ετήσια μερίσματα αλλά και στην πορεία των μετοχών.
Μεταφορές, ξενοδοχεία, κρουαζιέρα, αναψυκτικά – αλκοόλ, τρόφιμα, καλλυντικά και καταναλωτικά προϊόντα είναι μερικοί από τους κλάδους, οι οποίοι έχουν άμεση ή έμμεση συσχέτιση με τον τουρισμό, με τις αντίστοιχες εισηγμένες να περιμένουν να ωφεληθούν από τον εθνικό «πρωταθλητή» της οικονομίας.
Τα μέχρι στιγμής μεγέθη του κλάδου δείχνουν να οδεύουμε προς ακόμη ένα ρεκόρ, διαψεύδοντας τις Κασσάνδρες περί πιθανής υποχώρησης από τις εντυπωσιακές επιδόσεις του 2023. Το α’ τρίμηνο του 2024, συγκεκριμένα, έδειξε περαιτέρω βελτίωση σε εισπράξεις (+28,2%) και αφίξεις (+24,5%), ενώ τα δεδομένα της ΥΠΑ για το α’ εξάμηνο παρουσίασαν αύξηση +11,4% στην επιβατική κίνηση των εγχώριων αεροδρομίων.
Όλα αυτά, τώρα, μένει να αποτυπωθούν και στο ταμπλό του Χρηματιστηρίου, το οποίο έχει ανάγκη τις μετοχές του τουριστικού κλάδου, προκειμένου να «ξεχάσει» όσο δυνατόν γρηγορότερα την πρόσφατη αναδίπλωση από τα πολυετή υψηλά των 1.502 μονάδων. Όμως, η αλήθεια είναι ότι τα οφέλη των επιδόσεων – ρεκόρ δεν αποτυπώνονται με τον ίδιο τρόπο σ’ όλες τις εμπλεκόμενες εταιρείες.
ΔΑΑ – Aegean – Attica – Autohellas
Η μετοχή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, για παράδειγμα, χάνει -9,1% μέσα στο πρώτο εξάμηνο της παρουσίας της στο Χρηματιστήριο, έχοντας μείνει εγκλωβισμένη σε μια χρηματιστηριακή αξία κάτω των 2,5 δισ. ευρώ. Όμως, o τουρισμός έχει ήδη ανταμείψει τους μετόχους, μέσω της διανομής μερίσματος 0,33 ευρώ/μετοχή (απόδοση 3,9%) από τα κέρδη της προηγούμενης χρήσης.
Από την πλευρά της, η Aegean Airlines, αν και υπολείπεται κατά 15% μέσα στο τελευταίο 12μηνο, έχοντας «ρίξει» στα 950 εκατ. ευρώ τη χρηματιστηριακή της αξία, παραμένει σταθερά άνω του ψυχολογικού ορίου των 10 ευρώ, με τη διοίκηση να μοιράζει φέτος ένα μέρισμα 0,75 ευρώ (απόδοση 5,7%), επιστρέφοντας στην πολιτική των επιβραβεύσεων μετά το διάλειμμα της πανδημικής κρίσης.
Χρηματιστήριο – Blue Chips: Οι 8 μετοχές που παραμένουν κοντά στα φετινά υψηλά
Παραμένοντας στον χώρο των μεταφορών, ο οποίος επηρεάζεται καθοριστικά από τον τουρισμό, η μετοχή της Attica Συμμετοχών χάνει περίπου 10% μέσα στο τελευταίο 12μηνο, κάτι βέβαια για το οποίο ευθύνεται η ενσωμάτωση των μετοχών της ΑΝΕΚ. Όμως, με δεδομένο το υψηλό μερίδιο αγοράς στον τομέα των ακτοπλοϊκών, από τις αρχές του 2024 καταγράφεται μια άνοδος της τάξης του 20%, επαναφέροντας την κεφαλαιοποίηση στην περιοχή των 570 εκατ. ευρώ.
Στην περίπτωση της Autohellas, η οποία τον Απρίλιο σκαρφάλωσε έως τα ιστορικά υψηλά των 14 ευρώ, στη σημερινή συγκυρία περιορίζεται κατά -9,5% σε επίπεδο 12μήνου. Όμως, δεν πρέπει να ξεχνάμε τα συνεχόμενα μερίσματα από το 2015 έως το 2024, με τη φετινή απόδοση να ξεπερνά το 5%. Στον κλάδο των ενοικιάσεων οχημάτων, υπάρχει και η μετοχή της Μοτοδυναμικής, η οποία μειώνεται κατά -16% σε σχέση με τα επίπεδα του περσινού Αυγούστου.
Όσον αφορά τα ξενοδοχεία, τα οποία εύλογα εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το τουριστικό προϊόν, το Χρηματιστήριο βλέπει τη μετοχή της Λάμψα να διευρύνεται κατά +34% και να φθάνει σε κεφαλαιοποίηση τα 833 εκατ. ευρώ. Έκθεση στον τομέα των ξενοδοχείων έχει και η Δάιος Πλαστικά, η οποία διατηρεί δύο μονάδες σε Θεσσαλονίκη και Κρήτη.
Τρόφιμα – Κρουαζιέρα – Καλλυντικά – Είδη Προσωπικής Φροντίδας
Από τον τουρισμό επηρεάζονται εμμέσως τα μεγέθη πολλών εταιρειών τροφίμων και αναψυκτικών, όπως είναι για παράδειγμα των Coca – Cola και Κρι – Κρι. Δυο εισηγμένες, οι οποίες παραδοσιακά ωφελούνται από το εισερχόμενο τουριστικό κύμα. Λαμβάνοντας υπόψη και τις υγιείς επιδόσεις του υπόλοιπου χαρτοφυλακίου τους, δεν είναι τυχαίο ότι οι δύο μετοχές κερδίζουν +18% και +38%, αντίστοιχα, σε επίπεδο 12μηνου.
Δημητρακόπουλος: Το νέο tech… αίμα στο Χρηματιστήριο και ο στόχος για μίνιμουμ ανάπτυξη 30% ετησίως
Την ίδια ώρα, στο μέτωπο της κρουαζιέρας, αν και η συνεισφορά στο σύνολο του τζίρου βρίσκεται σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, εντυπωσιακές επιδόσεις καταγράφει ο ΟΛΠ, ο οποίος είδε στο α’ τρίμηνο του 2024 τα έσοδα από τα κρουαζιερόπλοια να διευρύνονται κατά 34%. Κι αυτό βοήθησε την εισηγμένη να οδηγήσει τη μετοχή σε επίπεδα υψηλότερα κατά 22%. Εξίσου ανοδική είναι η προοπτική της κρουαζιέρας και στον ΟΛΘ.
Παράλληλα, δεν πρέπει να ξεχνάμε και τις εταιρείες καλλυντικών και ειδών καθαρισμού, όπως είναι η Sarantis και η Παπουτσάνης, οι οποίες έχουν σημαντικό αποτύπωμα στον τουρισμό κλάδο. Οι μετοχές κερδίζουν +31% και +5% αντίστοιχα.
Τέλος, οι Κτήμα Λαζαρίδη, Centric, Moda Bagno και Κυριακούλης είναι μερικές ακόμη εταιρείες του Χρηματιστηρίου, οι οποίες περιμένουν να επωφεληθούν των ισχυρών προοπτικών του τουρισμού.
Η μεταβολή στο 12μηνο για τις εισηγμένες που επηρεάζονται από τον Τουρισμό
• Λάμψα +34%
• Κρι Κρι +38%
• Σαράντης +31%
• Coca Cola +18%
• ΟΛΠ +22%
• Παπουτσάνης +5%
• ΔΑΑ -9,1%
• Autohellas -9,5%
• Attica Group -10%
• Aegean -15%
• Motoδυναμική -16%
(Τα παραπάνω αποτελούν προϊόν δημοσιογραφικής έρευνας και δεν συνιστούν προτροπή για αγορά, πώληση ή διακράτηση οποιασδήποτε μετοχής)