Η Σαουδική Αραβία έχει κάνει ξεκάθαρο ότι θέλει να σηκώσει τις τιμές του πετρελαίου. Γι’ αυτό ακριβώς ξεκίνησε να μειώνει την προσφορά πετρελαίου, ενώ παράλληλα αξιωματούχοι του βασιλείου πιστεύουν ότι η ζήτηση θα ξεπεράσει την παραγωγή αργότερα μέσα στο έτος, σημειώνοντας ένα ράλι που θα αποκαταστήσει τα κέρδη στους παραγωγούς πετρελαίου.
Αναλυτές του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας και των τραπεζών της Wall Street συμφωνούν ότι η ζήτηση θα μπορούσε να επιστρέψει το δεύτερο εξάμηνο του 2023.
Ίσως όμως υπάρχει ένα πρόβλημα σε αυτούς τους υπολογισμούς, σημειώνει σε ανάλυσή της η Wall Street Journal που υποστηρίζει πως ένας βασικός δείκτης της αγοράς υποδηλώνει ότι οι traders πιστεύουν ότι οι προμήθειες δεν θα συρρικνωθούν για μήνες. Και άρα δεν θα αυξηθούν σημαντικά οι τιμές.
Ο λόγος; Η επίδραση του contango, του όρου που χρησιμοποιεί η βιομηχανία για να περιγράψει το φαινόμενο υψηλότερων τιμών στα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης σε σχέση με τις τιμές spot, αντί δηλαδή οι τιμές spot του πετρελαίου να διαμορφώνονται σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με τις τιμές futures, βάσει της υπόθεσης ότι υπάρχει περιθώριο επιπλέον παραγωγής από τον ΟΠΕΚ για να ανταποκριθεί στην αύξηση της ζήτησης.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα της WSJ, αυτό ακριβώς παρατηρείται, γεγονός που στέλνει το μήνυμα ότι οι προμήθειες είναι υπεραρκετές για να καλύψουν τη ζήτηση.
Αυτό που συμβαίνει στο πετρέλαιο έχει μεγάλες επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία, και αντανακλά επίσης την κατάσταση της οικονομίας. Η ανάπτυξη της Κίνας έχει χαλαρώσει, ενώ η δυνατή οικονομία της Ευρώπης, η γερμανική, δείχνει σημάδια αδυναμίας.
Η Παγκόσμια Τράπεζα προέβλεψε τον περασμένο μήνα επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους λόγω του πεισματικά υψηλού πληθωρισμού και της αύξησης των επιτοκίων. Η τράπεζα προέβλεψε ανάπτυξη 2,1% φέτος, από 3,1% πέρυσι.
«Είναι ένα πραγματικά πτωτικό σημάδι», δήλωσε ο Γκρεγκ Νιούμαν, διευθύνων σύμβουλος της χρηματιστηριακής εταιρείας Onyx Capital Group. Η έκπληξη είναι ότι η ίδια η τιμή του μπρεντ δεν έχει πέσει, πρόσθεσε ο Νιούμαν που αναμένει ότι το μπρεντ θα πέσει μεταξύ 58 και 62 δολαρίων το βαρέλι.
Το συμπέρασμα είναι ότι η Σαουδική Αραβία, ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός αργού μετά τις ΗΠΑ, μπορεί να χρειαστεί να λάβει πιο δραστικά μέτρα για να τονώσει τις τιμές ενόψει της υποτονικής ζήτησης, των υψηλότερων επιτοκίων και της απροσδόκητης αφθονίας πετρελαίου από τις ΗΠΑ, το Ιράν και τη Ρωσία, σημειώνει η WSJ.
Οι τιμές του μπρεντ έχουν υποχωρήσει κατά 13% το πρώτο εξάμηνο του έτους, σε περίπου 75 δολάρια το βαρέλι την Παρασκευή, παρά τις προηγούμενες μειώσεις στην παραγωγή από τον ΟΠΕΚ+, του οποίου ηγείται το Ριάντ. Αυτό σημαίνει φθηνότερες τιμές στην αντλία για τους Αμερικανούς οδηγούς.
Την ίδια ώρα η κατανάλωση εξασθενεί στην Κίνα και στην Ευρώπη, σύμφωνα με τον Μαρουάν Γιουνές, επικεφαλής επενδύσεων του hedge fund Massar Capital Management. Ένα μέρος των μεγάλων εισαγωγών αργού της Κίνας φαίνεται να κατευθύνεται σε στρατηγικά αποθέματα, είπε. «Οι μεγαλύτερες, ευρύτερες μακροοικονομικές δυνάμεις θα μειώσουν πραγματικά την παγκόσμια ανάπτυξη», πρόσθεσε.
Μειώνοντας την παραγωγή, το Ριάντ ενίσχυσε τις τιμές του αργού πετρελαίου με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο που παράγει, αλλά δεν κατάφερε να εκκινήσει την ευρύτερη αγορά, όπως το έθεσε ο Άντι Ιμσίροβιτς, διευθυντής στην εταιρεία συμβούλων Surrey Clean Energy.