Skip to main content

Πετρέλαιο: Σε υψηλό τριών εβδομάδων οι τιμές, λόγω Κίνας

REUTERS/Nick Oxford

Η Κίνα θεωρείται από πολλούς αναλυτές ως ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που θα επηρεάσουν το ενεργειακό τοπίο το 2023.

Σε υψηλό τριών εβδομάδων έφτασαν οι τιμές του πετρελαίου την Τρίτη, μετά την είδηση ότι η Κίνα ανοίγει και πάλι τις πόρτες στον κόσμο καταργώντας την καραντίνα για όσους εισέρχονται στη χώρα.

Αναλυτικά, το μπρεντ σημείωσε άνοδο 0,3%, και διαμορφώθηκε στα 84,14 δολάρια το βαρέλι ενώ το αμερικανικό αργό σημείωσε άνοδο 7 σεντς και διαμορφώθηκε στα 79,63 δολάρια.

Νωρίτερα στη συνεδρίαση, και οι δύο δείκτες αναφοράς έφτασαν στο υψηλότερο επίπεδό τους από τις 5 Δεκεμβρίου.

Το γεγονός ότι η Κίνα εγκαταλείπει την πολιτική των μηδενικών κρουσμάτων κορωνοϊού δημιουργεί αισιοδοξία για ανάκαμψη της ζήτησης καυσίμων. «Αυτό είναι σίγουρα κάτι στο οποίο ήλπιζαν οι traders και οι επενδυτές», σχολιάζει στο Reuters ο αναλυτής της Avatrade Naeem Aslam αναφερόμενος στο σχέδιο του Πεκίνου για άνοιγμα της χώρας.

Μετά την ανακοίνωση των κινεζικών αρχών, το αμερικανικό δολάριο υποχώρησε την Τρίτη, καθιστώντας το πετρέλαιο φθηνότερο για τους κατόχους άλλων νομισμάτων.

Την ίδια ώρα οι τιμές ενισχύονται από τις περικοπές στην ενεργειακή παραγωγή των ΗΠΑ μετά την τρομακτική κακοκαιρία που έχει κυριολεκτικά θάψει στο χιόνι ολόκληρες περιοχές.

Ωστόσο, όπως σημειώνει ο Kazuhiko Saito της Fujitomi Securities, ‘ο καιρός στις ΗΠΑ προβλέπεται να βελτιωθεί αυτή την εβδομάδα, «πράγμα που σημαίνει ότι το ράλι μπορεί να μην διαρκέσει πολύ».

Θα χαλάσει τις ισορροπίες η αχαλίνωτη Κίνα;

Η Κίνα θεωρείται από πολλούς αναλυτές ως ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που θα επηρεάσουν το ενεργειακό τοπίο το 2023.

«Η αυστηρή πολιτική των μηδενικών κρουσμάτων κορωνοϊού που υιοθέτησε το Πεκίνο αποτέλεσε μια βασική δικλείδα ασφαλείας για τις αγορές πετρελαίου, φυσικού αερίου και άνθρακα το 2022», σημειώνουν οι αναλυτές της S&P Global Commodity Insights εκτιμώντας πως εάν δεν είχε καταγραφεί η αδύναμη ζήτηση από την Κίνα, οι τιμές όλων των εμπορευμάτων θα είχαν αναμφίβολα κινηθεί υψηλότερα, δεδομένου ότι ο ενεργειακές προμήθειες που δεν κατέληξαν στην Κίνα άλλαξαν δρομολόγιο φτάνοντας σε άλλες περιοχές, που «δίψαγαν» φέτος εν μέσω του ενεργειακού πολέμου.

Πλέον όμως η επαναλειτουργία της κινεζικής οικονομίας είναι γεγονός με την αγορά να προεξοφλεί ότι θα ασκήσει ανοδική πίεση στη ζήτηση πετρελαίου και στον πληθωρισμό. Πιθανώς όμως η επίδραση της Κίνας θα είναι μικρότερη από ό,τι αναμένεται, σχολιάζει η Wall Street Journal.

«Το κύριο επιχείρημα είναι ότι, σε αντίθεση με τις οικονομίες των ΗΠΑ και άλλων προηγμένων οικονομιών, η ζήτηση πετρελαίου της Κίνας εξακολουθεί να είναι βαθιά συνδεδεμένη με τον βιομηχανικό της τομέα… Ο τομέας των μεταφορών των ΗΠΑ αντιπροσωπεύει σχεδόν το 70% της αμερικανικής ζήτησης πετρελαίου. Αλλά στην Κίνα, η βιομηχανία και οι κατασκευές μαζί αντιπροσώπευαν σχεδόν το ήμισυ της ζήτησης πετρελαίου το 2020.. Οι μεταφορές ήταν μόλις 31%. Το 2019, πριν από την πανδημία, οι μεταφορές ήταν ακόμα μόλις 34%», αναφέρει.

Ακόμη και αν υποθέσουμε ότι η ανάκαμψη των καταναλωτών στην Κίνα επανέλθει την επόμενη άνοιξη και το καλοκαίρι-κάτι που θα μπορούσε κάλλιστα να συμβεί δεδομένων των ουλών των τελευταίων τριών ετών- το μισό σχεδόν της ζήτησης πετρελαίου στην Κίνα που συνδέεται με τη βιομηχανία φαίνεται πολύ πιθανό να παραμείνει σε βραδεία ανάπτυξη για το μεγαλύτερο μέρος του 2023. Αυτό θα περιορίσει τον πραγματικό αντίκτυπο της επαναλειτουργίας της Κίνας στην παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου και στον πληθωρισμό των ΗΠΑ, τουλάχιστον μέχρι πολύ αργά μέσα στο έτος, συνεχίζει η WSJ για να καταλήξει πως «ο φόβος μιας αχαλίνωτης Κίνας που θα απομυζήσει την παγκόσμια προσφορά πετρελαίου» μάλλον δεν θα έπρεπε να είναι ένα από τα ζητήματα που θα απασχολήσουν την Fed.

naftemporiki.gr