Συγκρατημένες οι επιδόσεις από τη φετινή Black Friday για το μεγάλο μέρος των εμπόρων. Η διαπίστωση αυτή προκύπτει από το γεγονός ότι η αγορά εμφάνισε έντονες διακυμάνσεις και διαφοροποιήσεις μεταξύ οργανωμένων αλυσίδων και μεμονωμένων καταστημάτων, τόσο στην επισκεψιμότητα όσο και στην κατανάλωση.
Οι έμποροι βεβαιώνουν ότι στο φετινό εκπτωτικό τριήμερο αποτυπώνεται ξεκάθαρα η πίεση του πληθωρισμού στις τιμές που ανεβάζει τζίρο αλλά όχι τεμάχια.
Η ικανοποιητική εμπορική κίνηση στο κέντρο της Αθήνας, στα πολυκαταστήματα, υπερκαταστήματα, εμπορικά κέντρα και εκπτωτικά χωριά δεν μπόρεσε να διαχυθεί στις μικρότερες επιχειρήσεις και τους περιφερειακούς δρόμους, παρά το γεγονός ότι οι 9 στις 10 μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις με τη μεγαλύτερη συμμετοχή τους στο φετινό τριήμερο προσφορών προσπάθησαν να το αξιοποιήσουν υπέρ τους, μετρώντας όμως μέχρι στιγμής αποτελέσματα κατώτερα των προσδοκιών τους. Η ίδια εικόνα παρατηρήθηκε και στην υπόλοιπη Ελλάδα, ενώ ενδεικτικό είναι το γεγονός πως κάποιος αριθμός καταστημάτων, κυρίως συνοικιακών, δεν άνοιξαν τελικά την Κυριακή του εκπτωτικού τριημέρου. Στο μεταξύ, στη φετινή Βlack Frιday συμμετείχαν ακόμη περισσότερα σούπερ μάρκετ. Όπως τονίζει στη «Ν» στέλεχος μεγάλης αλυσίδας, «στη φετινή Μαύρη Παρασκευή μπόρεσαν να σταθούν με αξιώσεις μόνο όσοι είχαν προετοιμαστεί από νωρίς με στοχευμένη τακτική».
Αναφορικά με τον τζίρο του εκπτωτικού τριημέρου, οι εκτιμήσεις τον φέρνουν κοντά στα 150 εκατ. ευρώ, ωστόσο η τελική καταγραφή αναμένεται την ερχόμενη Πέμπτη, οπότε θα υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία όσον αφορά τον τελικό τζίρο και τον αριθμό των πωληθέντων τεμαχίων, καθώς και τις συνέπειες του πληθωρισμού σε αυτά τα δύο μεγέθη. Και αυτό γιατί η φετινή Black Friday έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που κάθε άλλο παρά ευχάριστα είναι.
Ο πληθωρισμός
Υψηλός πληθωρισμός που έχει επιβαρύνει όλα τα προϊόντα εδώ και μήνες εκτοξεύοντας τις τιμές τους και επηρεάζοντας προς τα κάτω τις πωλήσεις τεμαχίων και όχι τον τζίρο, οικονομική δυσπραγία λόγω αυξημένου κόστους ζωής για τους καταναλωτές, επιβαρυμένο εμπορικό κόσμο λόγω του υψηλού κόστους λειτουργίας των καταστημάτων αλλά και των ακριβών αποθεμάτων, με πολύ στενά περιθώρια έκπτωσης και συρρίκνωσης του περιθωρίου κέρδους τους. Ερώτημα λοιπόν είναι ο τζίρος που εξαρτάται από τη ζήτηση, την αρχική αγοραστική τιμή υπό πληθωριστική πίεση και το ποσοστό έκπτωσης. Δηλαδή, ο υψηλός τζίρος δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη και πώληση αντίστοιχων τεμαχίων, λόγω πληθωρισμού, μιας και πωλούνται λιγότερα αλλά ακριβότερα προϊόντα. Όμως το εμπόριο κινείται κατά βάση από την πώληση πολλών τεμαχίων όχι λίγων και ακριβών, γιατί η αποθεματοποίηση είναι επιβαρυντική. Υπό αυτές τις συνθήκες φέτος τη διαφορά θα μπορούσε να κάνει η τάση ξεστοκαρίσματος, δηλαδή πώλησης προϊόντων εκ των οποίων κάποια είχαν τιμολογηθεί προ έκρηξης πληθωρισμού και μπορούσαν να διατεθούν με ελκυστική έκπτωση χωρίς να επιβαρύνουν το περιθώριο κέρδους του εμπόρου. Αυτό όμως ισχύει σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων και δεν ισχύει για ακριβές κατηγορίες προϊόντων όπως ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο ΕΒΕΠ & ΠΕΣΑ Βασίλη Κορκίδη, «ικανοποιητική ήταν και η επισκεψιμότητα στα κέντρα των πόλεων στους δήμους της Αττικής, με καλύτερη ίσως την κίνηση στη Γλυφάδα και τον Πειραιά. Αυξημένες εμφανίζονται οι συναλλαγές του τελευταίου τριημέρου στις ταμειακές των εμπορικών καταστημάτων κατά 10%-12% από πέρυσι, με τον εκτιμώμενο αριθμό να ξεπερνά τα 3 εκατ. αγορές».
Σε πρώτη εκτίμηση, όπως λένε οι άνθρωποι του χώρου, η μέση αξία της απόδειξης φτάνει περίπου τα 100 ευρώ, τουλάχιστον για τον 1 στους 4 καταναλωτές, αλλά όχι σε όλες τις αγορές της Αττικής ή της υπόλοιπης χώρας, ούτε βεβαίως για όλα τα προϊόντα. Το αγοραστικό ενδιαφέρον του καταναλωτή φαίνεται να προσέλκυσαν και φέτος τα ηλεκτρονικά προϊόντα, οι ηλεκτρικές συσκευές, τα καλλυντικά, τα έπιπλα, τα είδη σπιτιού και γενικά τα επώνυμα προϊόντα ένδυσης-υπόδησης. Ειδικά στην τελευταία κατηγορία παρατηρήθηκε έντονη κίνηση. Σύμφωνα με τους εμπόρους, η λειτουργία των εμπορικών την Κυριακή μεταξύ Black Friday και Cyber Monday αύξησε τον τζίρο των φυσικών αγορών και περιόρισε κάπως τον συνήθη τετραπλασιασμό των online αγορών από πριν την Παρασκευή έως και μετά τη Cyber Monday, ωστόσο κάποιος αριθμός καταστημάτων, κυρίως συνοικιακών, όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, παρέμεινε κλειστός.
Οι απάτες στο ίντερνετ
Η Cyber Monday ακολούθησε, ωστόσο, σύμφωνα με τις εταιρείες κυβερνοασφάλειας, είναι επίσης μια αγαπημένη εποχή για τους εγκληματίες του κυβερνοχώρου, οι οποίοι δεν διστάζουν να επωφεληθούν από τους πελάτες στο διαδίκτυο. Οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου δημιουργούν δελεαστικές προσφορές που είναι ψεύτικες και λήγουν γρήγορα, επομένως ο χρήστης πρέπει να βιαστεί να πάρει τα αγαθά δωρεάν ή στη χαμηλότερη τιμή.
Από την έντυπη έκδοση