Οι τιμές του ντίζελ έχουν πάρει την ανιούσα, κάτι που οδηγεί τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας να σημάνει καμπανάκι για τη ζήτηση.
Τόσο η τιμή του καυσίμου όσο και το επίπεδο συναλλαγών του σε σχέση με το αργό πετρέλαιο αυξήθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ τον Οκτώβριο, σημειώνοντας άλμα 70% και 425% αντίστοιχα σε ετήσια βάση, δήλωσε η ΙΕΑ στη μηνιαία έκθεσή της για την αγορά πετρελαίου.
Με την οικονομική ανάπτυξη να δείχνει σημάδια αποδυνάμωσης λόγω του υψηλού πληθωρισμού και του ενεργειακού κόστους, αυτές οι υψηλές τιμές θα μπορούσαν κάλλιστα να αποδειχθούν αυτοκαταστροφικές, ανέφερε ο οργανισμός.
«Αυτή η ολοένα και πιο δυσοίωνη παγκόσμια προοπτική, μαζί με τις πολύ υψηλές τιμές, πρόκειται να περιορίσει σημαντικά τη ζήτηση ντίζελ το 2023», ανέφερε η IEA.
Η IEA προβλέπει ότι η παγκόσμια ζήτηση του ντίζελ και του πετρελαίου θα μειωθεί από 1,5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2021, σε 400.000 φέτος. Το 2023, η κατανάλωση θα σημειώσει μια μικρή πτώση «υπό το βάρος των επίμονα υψηλών τιμών, της επιβράδυνσης της οικονομίας και παρά την αυξημένη εναλλαγή αερίου σε πετρέλαιο».
Ακόμη και πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι αγορές ντίζελ ήταν ελλειμματικές λόγω του συνδυασμού των διυλιστηρίων που είχαν μειώσει τη λειτουργία τους κατά τη διάρκεια της Covid και στη συνέχεια της αναζωπύρωσης της ζήτησης καθώς οι χώρες αντιμετώπισαν την πανδημία.
Ο πόλεμος οδήγησε την Ευρωπαϊκή Ένωση να ανακοινώσει την απαγόρευση της αγοράς ρωσικού ντίζελ που τίθεται σε ισχύ τον Φεβρουάριο.
Η Ρωσία παραμένει ο μεγαλύτερος εξωτερικός προμηθευτής της ηπείρου και η Ευρώπη είναι επίσης ο κορυφαίος αγοραστής της Μόσχας, δημιουργώντας αβεβαιότητα πώς θα επηρεαστούν οι παγκόσμιες ροές μόλις ξεκινήσει η απαγόρευση.
Πηγή: Bloomberg