Skip to main content

Delphi Forum: Το δίλημμα «βιομηχανία ή τουρισμός» είναι στην πράξη ψευδοδίλημμα

(ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI) //

Ο ανταγωνισμός μεταξύ των κλάδων της βιομηχανίας, του τουρισμού, του εμπορίου και των υπηρεσιών, κεντρικό θέμα σε μια από τις συζητήσεις του 10ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, με

 Ο ανταγωνισμός μεταξύ των κλάδων της βιομηχανίας, του τουρισμού, του εμπορίου και των υπηρεσιών ήταν το κεντρικό θέμα σε μια από τις συζητήσεις που έλαβαν χώρα στο πλαίσιο του 10ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, με τίτλο ««Βιομηχανία – Τουρισμός – Εμπόριο – Υπηρεσίες. Ανταγωνιστικοί ή συμπληρωματικοί τομείς;»

«Έχουμε έναν ανταγωνισμό φυσιολογικό και έναν που μας βάζει το κράτος να έχουμε» εξήγησε ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, Πρόεδρος Δ.Σ., του ΣΕΒ  και συμπλήρωσε: «Ο φυσιολογικός είναι στην αγορά εργασίας. Αλλά δεν είναι μόνο μεταξύ κλάδων αλλά και μεταξύ επιχειρήσεων. Είναι πολύ φυσιολογικό. Το πρόβλημα είναι στη χωροταξία που δεν θα έπρεπε να έχουμε αν είχαμε καλύτερο σχεδιασμό και ξέραμε σε ποιες περιοχές μπορείς να κάνεις τουρισμό, σε ποιες παραγωγή και σε ποιες οικιστικά projects. Δυστυχώς η ανεπάρκεια του ελληνικού δημοσίου μας έχει φέρει σε έναν ανταγωνισμό και συχνά δημιουργούνται προβλήματα. Γίνεται προσπάθεια για εθνικά χωροταξικά σχέδια, τα οποία πολύ φοβάμαι ότι θα μας βάλουν σε μεγαλύτερο ανταγωνισμό γιατί έχουν προβλέψεις που δεν θα είναι εύκολο να δεχτεί καμία πλευρά. Ελπίζω ότι θα βρεθεί λύση».

Από την πλευρά του ο Ευτύχιος Βασιλάκης, Πρόεδρος AEGEAN και Διευθύνων Σύμβουλος της AUTOHELLAS, σημείωσε: «Το δίλημμα “βιομηχανία ή τουρισμός” είναι στην πράξη ψευδοδίλημμα. Η συμπληρωματικότητα και η θετική αλληλεξάρτηση είναι δεδομένη, γιατί ο ένας παράγει προϊόντα και πελατεία για τον άλλο». Το μόνο είδος ανταγωνισμού που αναγνωρίζει είναι αυτό για την προσέλκυση ταλέντου –ένα φαινόμενο που χαρακτηρίζει ως θετικό, τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους εργαζόμενους​.

«Η συνεργασία είναι για εμάς μονόδρομος – θα ήταν παράλογο να μην την επιδιώκουμε», υπογράμμισε ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ. Ο ίδιος συνέχισε: «Είμαστε άρρηκτα δεμένοι με τη βιομηχανία, πουλάμε τα προϊόντα που παράγει. Τα καταστήματα είναι εκεί που δοκιμάζεται το τελικό προϊόν. Είμαστε και το πεδίο που θα παράξει πληροφόρηση για τον παραγωγό. Οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία στην παραγωγή του, στα δίκτυα διανομής του θα χτυπήσει πάνω μας. Αγωνιούμε το ίδιο μ’ αυτόν. Με τον τουρισμό, υπάρχει περισσότερη αλληλεπίδραση. Είναι ξεκάθαρο ότι φέρνει κόσμο στην Ελλάδα που θα φάνε, θα διασκεδάσουν, θα ξοδέψουν. Όσο φέρνει εισοδηματικά καλύτερους τουρίστες, θα είναι προς όφελος όλων».

«Η παγκοσμιοποίηση δεν αντιστρέφεται»

Στη συζήτηση, μπήκαν λόγω επικαιρότητας, τόσο οι δασμοί που επιβάλλουν οι ΗΠΑ όσο και ο αντίκτυπος που μπορεί να έχουν αυτοί στην ελληνική οικονομία και στην πορεία της παγκοσμιοποίησης. Ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος επισήμανε: «Η παγκοσμιοποίηση δεν αντιστρέφεται γιατί τα ποτάμια δεν γυρνάνε πίσω. Η μόνη δύναμη που θα μπορούσε να τη γυρίσει πίσω είναι η αμερικανική οικονομία, και ήταν αυτή που κέρδισε κυρίως από την ενοποίηση των αγορών. Δεν νομίζω ότι γυρνάει, ακόμα και αν περάσουμε μια περίοδο που δεν θα εξελίσσεται, θα αποδεχθούν τα οφέλη της και θα ξαναγυρίσουμε εκεί. Δεν γίνεται να γυρίσουμε σε εποχές εθνικών συνόρων, είναι αντι-οικονομικό η κάθε χώρα να παράγει τα πάντα, ό,τι χρειάζεται, αυτά δεν γίνονται πια. Δεν θα ανατραπεί αλλά πρέπει κάτι να αλλάξει. Ο μεγάλος πλούτος που δημιούργησε η παγκοσμιοποίηση κρατήθηκε στο υψηλότερο 3% της κοινωνίας, στους πιο πλούσιους. Αν δεν βρει τα κοινωνικά μοντέλα να περάσει στη μεσαία και την κατώτερη τάξη δεν θα είναι βιώσιμη».

«Αν η κρίση μονιμοποιηθεί οι κίνδυνοι είναι σοβαροί»

Ο Ευτύχιος Βασιλάκης, τόνισε πως: «Στον τουρισμό οι επιπτώσεις μπορεί να είναι μόνο από την ψυχολογία του ταξιδιώτη. Οι ροές από τις ΗΠΑ προς την Ευρώπη δεν επηρεάζονται γιατί οι ΗΠΑ παρουσιάζονται ως επιτιθέμενες. Τα στοιχεία όλα είναι θετικά. Το μόνο που κράτησε πίσω την Ελλάδα στον τουρισμό ήταν η ιστορία της Σαντορίνης. Αν η κρίση μονιμοποιηθεί και αποκτήσει χαρακτηριστικά αντιπαλότητας ο κίνδυνος είναι σοβαρός, δεν μπορούμε να ξέρουμε τι θα φέρει. Στο κομμάτι των δασμών για τα αεροσκάφη, είναι αυτοκτονικό και για τις ΗΠΑ και για την Ευρώπη γιατί έχουν παραγωγούς που παίρνουν κομμάτια από όλο τον κόσμο, από 50 – 60 χώρες. Απλώς θα ακριβύνουν και τα δύο, χωρίς κανένα ανταγωνιστικό κέρδος ούτε για το ένα ούτε για το άλλο».

Τέλος, ο Αριστοτέλης Παντελιάδης σημείωσε πως: «Όλοι ελπίζουμε ότι τελικά θα βρεθεί μια λύση. Βρισκόμαστε προ απειλών αλλά ελπίζουμε ότι η Ευρώπη θα καταλήξει σε κάποια συμφωνία για να μην μπλέξουμε σε πόλεμο των δασμών. Ευτυχώς θεωρούμε ότι το μεγάλο κύμα του πληθωρισμού είναι παρελθόν. Έχουμε σταθερότητα τιμών στα είδη των σούπερ μάρκετ. Υπάρχουν προβλήματα στην παγκόσμια παραγωγή λόγω κλιματικής κρίσης. Το βλέπουμε στο κακάο, στον καφέ και στα υποπροϊόντα. Είναι χρηματιστηριακά είδη και έχουν ανέβει τέσσερις φορές πάνω».

Τη συζήτηση συντόνισε ο Νίκος Βέττας, Γενικός Διευθυντής, Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), Καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Μετά το Ταμείο Ανάκαμψης – Το κρίσιμο σταυροδρόμι το 2027

Νωρίτερα, σε πάνελ για το μέλλον μετά το ταμείο ανάκαμψης, ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, τόνισε πως: «Αυτό που πρέπει να ασχοληθούμε μετά το 2026, είναι να δημιουργήσουμε εθνικά κίνητρα – πιο προσαρμοσμένα στην ελληνική πραγματικότητα – και να πείσουμε τις ελληνικές επιχειρήσεις να επενδύσουν περισσότερα στην Ελλάδα. Να δημιουργήσουμε πιο απλούς μηχανισμούς. Πρέπει να μην ξαναγυρίσουμε στην κρίση των επενδυτικών σχεδίων από το κράτος, να συνεχίσουμε την καλή πρακτική που δημιουργήθηκε με το Ταμείο Ανάκαμψης και να φτιάξουμε ισχυρά κίνητρα, εργαλεία που μπορεί να τα αποφασίζει η επιχείρηση να τα κάνει τη στιγμή που χρειάζεται την επένδυση».

Από την πλευρά του ο Θεόδωρος Τρύφων, CEO της ELPEN, ανέφερε πως: «Ερχόμαστε να καλύψουμε ένα μεγάλο επενδυτικό κενό που υπήρξε μεταξύ 2010 και 2019. Θα συνεχιστούν τα επενδυτικά μας προγράμματα. Η φαρμακευτική βιομηχανία είναι ένας κλάδος με δυνατή παραγωγική βάση. Προφανώς πρέπει να υπάρχει σε ένα επενδυτικό κλίμα με κίνητρα, πρέπει να πάμε σε μεγέθυνση των εταιρειών. Είμαστε λίγες μεγάλες μονάδες στην Ελλάδα, να επενδύσουμε σε έρευνα, σε καινοτομία, προϊόντα με εξαγωγικό προσανατολισμό. Δημιουργείται ένα οικοσύστημα για να μπορέσει να κρατηθεί και να αναπτυχθεί θέλει ένα συνολικό πλαίσιο μέτρων και από την πολιτεία και από τις επιχειρήσεις. Να επενδύσουμε περαιτέρω σε έρευνα και παραγωγή και λιγότερο σε εμπορία».

Το πάνελ συντόνισε o δημοσιογράφος του Mega, Νίκος Φιλιππίδης.

Δείτε όλο το Αφιέρωμα Delphi Economic Forum
Sponsored by Τράπεζα Πειραιώς
Η συμμετοχή της Τράπεζας στο Delphi Economic Forum X αποτυπώνεται και στο LinkedIn της Πειραιώς