Skip to main content

Μη κρατικά πανεπιστήμια: Ποιο θα είναι το αποτύπωμά τους στην ελληνική οικονομία – Η εκτιμώμενη συνεισφορά στο ΑΕΠ και οι νέες θέσεις εργασίας

Mελέτη της Deloitte για το ΙΔΟΜ: Αναπτυξιακό αποτύπωμα 10,2 δισ. και 73.500 θέσεις εργασίας στην 5ετία

Πάνω από 10 δισ. ευρώ σε όρους παραγόμενου προϊόντος και 73.500 θέσεις εργασίας αναμένεται να αποφέρει σε βάθος 5ετίας η εγκατάσταση και λειτουργία στην Ελλάδα παραρτημάτων διεθνών πανεπιστημίων, σύμφωνα με μελέτη που διενήργησε η διεθνής εταιρεία συμβούλων Deloitte για λογαριασμό του Ινστιτούτου Δημοσιονομικών & Οικονομικών Μελετών (ΙΔΟΜ).

Η μελέτη εξέτασε ειδικότερα στις επιπτώσεις που θα έχει στην ελληνική οικονομία ο Νόμος 5094/2024 για την εγκατάσταση και λειτουργία στην Ελλάδα Παραρτημάτων αλλοδαπών Πανεπιστημίων (Νομικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης – ΝΠΠΕ).

Το παράδειγμα χωρών που έχουν αναγάγει την τριτοβάθμια εκπαίδευση σε «όχημα» οικονομικής ανάπτυξης

Όπως αναφέρεται, «διεθνώς παρατηρείται συνεχής αύξηση του αριθμού των φοιτητών (256 εκατ. το 2022) αλλά και του αριθμού των φοιτητών που επιλέγουν να σπουδάσουν εκτός της χώρας τους (6,9 εκατ. το 2022), οδηγώντας στην αύξηση της προσφοράς προγραμμάτων σπουδών με παγκόσμιο προσανατολισμό». Πολλές χώρες ανάμεσα στις οποίες το Ηνωμένο Βασίλειο, η Αυστραλία, η Ολλανδία, η Βουλγαρία και η Κύπρος προσελκύουν σημαντικό αριθμό αλλοδαπών φοιτητών έχοντας αναγάγει την τριτοβάθμια εκπαίδευση σε «όχημα» οικονομικής ανάπτυξης.

Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι πολλοί Έλληνες καταφεύγουν στο εξωτερικό για την επιδίωξη των ακαδημαϊκών τους φιλοδοξιών, καθώς το 2021 υπολογίζονταν σε πάνω από 40.000.

Πόσες αιτήσεις έχουν υποβληθεί

Η θέσπιση του Ν. 5094/24 θέτει το ρυθμιστικό πλαίσιο εγκατάστασης και λειτουργίας στην Ελλάδα Παραρτημάτων αλλοδαπών Πανεπιστημίων (ΝΠΠΕ) και έως τις 31/3/2025 (καταληκτική ημερομηνία που είχε οριστεί) κατατέθηκαν 12 αιτήσεις για την ίδρυση ΝΠΠΕ για το ακαδημαϊκό έτος 2025/26 και μία αίτηση για το 2026/2027.

Ο εκτιμώμενος αριθμός φοιτητών

Σε βάθος 5ετίας εκτιμήθηκε ότι θα λειτουργούν 18 ΝΠΠΕ με τον αριθμό των φοιτητών να εκτιμάται ότι θα αγγίξει τις ~58.800 εκ των οποίων οι ~16.400 θα προέρχονται από το εξωτερικό (28% του φοιτητικού πληθυσμού στη βάση και παραδειγμάτων του εξωτερικού). Ιδιαίτερα όσον αφορά στους διεθνείς φοιτητές, μόνο η εγγύς αγορά χωρών προέλευσης διεθνών φοιτητών εντός μίας ακτίνας πτήσης τριών ωρών από την Ελλάδα αριθμεί ~700.000 φοιτητές.

Η προβλεπόμενη συνεισφορά τους στην ελληνική οικονομία

Η μελέτη επιπτώσεων στόχευσε στην εκτίμηση των άμεσων, έμμεσων και επαγόμενων επιπτώσεων στην οικονομία των ΝΠΠΕ μέσα από 4 διακριτά «κύματα» / διαστάσεις, ήτοι «Κύμα 1»: Επιπτώσεις εγκατάστασης και λειτουργίας ΝΠΠΕ (από τις κεφαλαιουχικές & λειτουργικές δαπάνες των ΝΠΠΕ), «Κύμα 2»: Επιπτώσεις από την κατανάλωση φοιτητών & επισκεπτών των διεθνών φοιτητών, «Κύμα 3»: Δυνητικές επιπτώσεις επενδύσεων τρίτων (για την κατασκευή εστιών), «Κύμα 4»: Επιπλέον αναπτυξιακά οφέλη.

Σύμφωνα με τη μελέτη της Deloitte, σε βάθος 5ετίας, η εγκατάσταση και λειτουργία των ΝΠΠΕ στην Ελλάδα σωρευτικά αναμένεται να οδηγήσει σε 10,2 δισ. ευρώ σε όρους παραγόμενου προϊόντος, 1,9 δισ. ευρώ εισροές σε κρατικά έσοδα και σε ~73.500 θέσεις εργασίας (FTEs).

Στην 5ετία, η ετήσια συνεισφορά στο ΑΕΠ αναμένεται να φτάσει στο 0,7% (2.1 δισ. ευρώ), ενώ στη 10ετία και εφόσον το σύνολο των φοιτητών ανέλθει στις 100.000, η συνεισφορά στο ΑΕΠ δύναται να αγγίξει σταδιακά το 1,5% (5,1 δισ. ευρώ).

Τα πρόσθετα αναπτυξιακά οφέλη

Όσον αφορά στα επιπλέον αναπτυξιακά οφέλη, βάσει της μελέτης, αναμένεται:

●      σημαντική βελτίωση του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών από την αποτροπή εκροής Ελλήνων για σπουδές στο εξωτερικό και την προσέλκυση διεθνών φοιτητών καθώς εκτιμάται:

–   δυνητική αποτροπή εκροής έως 1,2 δισ. ευρώ ανά έτος από τους 40.000 Έλληνες που σπουδάζουν στο εξωτερικό

–   δυνητική εισροή έως 286 εκατ. ευρώ το 5ο έτος από την προσέλκυση 16.400 αλλοδαπών φοιτητών και των επισκεπτών τους

●      ανάσχεση της διαρροής επιστημονικού δυναμικού (brain drain), ευκαιρία επαναπατρισμού ακαδημαϊκών και συμβολή στην ενίσχυση ανθρωπίνου δυναμικού στο οποίο η χώρα αντιμετωπίζει σημαντικά κενά προσφοράς / ζήτησης.

●      συμβολή στην προώθηση της πολυ-πολιτισμικότητας, στην ανάπτυξη «ευγενούς άμιλλας» με δημόσια πανεπιστήμια, οδηγώντας στη βελτίωση της ποιότητας των δημοσίων πανεπιστημίων, καθώς και στην ενίσχυση των επενδύσεων σε έρευνα και καινοτομία, δημιουργώντας ένα πιο δυναμικό και ανταγωνιστικό ακαδημαϊκό και ευρύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον.

«Πυλώνας ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας»

«Ο νόμος 5094/2024 είναι μία από τις μεγαλύτερες μεταρρυθμίσεις στο τομέα της εκπαίδευσης  που ανοίγει το δρόμο της ισότιμης και ανταγωνιστικής συμμετοχής της χώρας μας στον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ακαδημαϊκό Χάρτη. Σήμερα το Ινστιτούτο Δημοσιονομικών και Οικονομικών Μελετών και η Deloitte παρουσιάζουμε τη μελέτη που εκπονήσαμε σχετικά με τα πολλαπλά οφέλη που θα υπάρξουν για την ελληνική οικονομία από την εγκατάσταση των παραρτημάτων αλλοδαπών πανεπιστημίων (δημοσίων και ιδιωτικών)» δήλωσε ο Τάσος Αβραντίνης, πρόεδρος του Ινστιτούτου Δημοσιονομικών και Οικονομικών Μελετών – ΙΔΟΜ. Όπως σημείωσε, «η εν λόγω ιστορική μεταρρύθμιση, δημιουργεί στην οικονομία έναν καινούργιο δυναμικό κλάδο που σε συνδυασμό με τη γεωγραφική θέση της χώρας, την ιστορία της, το περιβάλλον της και τον πολιτισμό της μπορεί να αποτελέσει το σημαντικότερο πυλώνα ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας».

Με τη σειρά του, ο Σωτήρης Μπατζιάς, Partner του Τμήματος Strategy & Transactions της Deloitte Ελλάδος επισήμανε πως «η εκπόνηση αυτής της μελέτης αποτελεί για εμάς μια εξαιρετική ευκαιρία να συμβάλλουμε τεκμηριωμένα στο δημόσιο διάλογο για την εγκατάσταση και λειτουργία των Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΝΠΠΕ) στην Ελλάδα που θεσπίζει ο Ν. 5094/2024».

«Η Ελλάδα έχει πλέον την ευκαιρία να δημιουργήσει έναν επιπλέον αναπτυξιακό πόλο»

«Οι διεθνείς πρακτικές δείχνουν ότι χώρες που επένδυσαν έγκαιρα στη μη κρατική εκπαίδευση κατάφεραν να δημιουργήσουν έναν ισχυρό πόλο καινοτομίας και αναπτυξιακής προοπτικής. Η Ελλάδα έχει πλέον την ευκαιρία να δημιουργήσει έναν επιπλέον αναπτυξιακό πόλο, αναγνωρίζοντας και στηρίζοντας το ευρύ οικοσύστημα γύρω από την εκπαίδευση, περιορίζοντας τη διαρροή ταλέντου, επανεντάσσοντας ακαδημαϊκούς στην εγχώρια εκπαιδευτική κοινότητα και ενισχύοντας εν γένει την απασχόληση υψηλής εξειδίκευσης σε κρίσιμους τομείς της οικονομίας. Η εκπαίδευση αναμένεται να συμπληρώσει / διαφοροποιήσει επιπλέον το εγχώριο παραγωγικό μοντέλο, δημιουργώντας ισχυρές προϋποθέσεις για ένα ιδιαίτερα σημαντικό αναπτυξιακό αποτύπωμα» εκτίμησε ο ίδιος.