Πέντε κατηγορίες influencers βάζουν στο «στόχαστρο» και φέτος οι «ράμπο» της ΑΑΔΕ, οι οποίοι χρησιμοποιώντας ειδικούς αλγόριθμους που «τρέχουν» συνδυαστικές διασταυρώσεις, αλλά και την τεχνητή νοημοσύνη, θα κάνουν φύλλο και φτερό τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς.
Βασικός στόχος είναι ο εντοπισμός φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων που πωλούν αγαθά και υπηρεσίες χωρίς να εκδίδουν παραστατικά, αλλά και φορολογούμενων που δεν δηλώνουν τα ποσά που λαμβάνουν για την προβολή συγκεκριμένων προϊόντων.
Το μήνυμα αυτό εξάλλου έστειλε χθες για μια ακόμη φορά ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλής ο οποίος, μιλώντας στο Μega, υπογράμμισε ότι «είναι μια κατηγορία επαγγελμάτων που είναι καινούργια και ακόμα, κάποιοι εξ αυτών, φαίνεται δεν έχουν συνειδητοποιήσει ότι πρέπει να είναι συνεπείς. Δεν σημαίνει ότι επειδή δεν κάνουν μια δουλειά γραφείου δεν έχουν υποχρέωση να πληρώνουν φόρο. Και αυτού έχουν υποχρέωση να πληρώνουν φόρο».
Για τον λόγο αυτό ειδική ομάδα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων έχει αναλάβει να κάνει φύλλο και φτερό το Facebook, το Instagram, το Tik Tok και άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από τα οποία θα μπορέσει να αντλήσει στοιχεία για ποιοί και πόσοι από τους εν λόγω φορολογούμενούς δηλώνουν μικρά έσοδα αλλά κάνουν πολυτελή βίο με ακριβά αυτοκίνητα, διαμονές σε ακριβά ξενοδοχεία κλπ.
Στο πλαίσιο αυτό οι κατηγορίες των Influencers που θα ελεγχθούν κατά προτεραιότητα από τον ελεγκτικό μηχανισμό είναι:
- nanoInfluencers: Από 1.000 έως 10.000 ακόλουθους εκτιμάται ότι βγάζουν από 20 έως 100 ευρώ ανά ανάρτηση.
- microInfluencers: Από 10.000 έως 50.000 ακόλουθους, με κέρδος από 30 έως 200 ευρώ ανά ανάρτηση.
- mid–tierInfluensers: Από 50.000 έως 500.000 ακόλουθους, με κέρδος από 80 έως 650 ευρώ ανά ανάρτηση.
- macroInfluencers: Από 500.000 έως ένα εκατομμύριο ακόλουθοι, με κέρδος από 150 έως 1.500 ευρώ ανά ανάρτηση.
- megaInfluencers: Πάνω από ένα εκατομμύριο ακόλουθοι, με κέρδος πάνω από 1.500 ευρώ ανά ανάρτηση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι παράλληλα με τους ανωτέρω ελέγχους ο ελεγκτικός μηχανισμός θα «ξεσκονίσει» εταιρείες αλλά και τους εκπροσώπους τους με στόχο τον εντοπισμό «μαϊμού» επιχειρήσεων, που δεν έχουν φυσική παρουσία, δεν έχουν κάνει έναρξη εργασιών στην αρμόδια ΔΟΥ και δεν εκδίδουν φορολογικά στοιχεία κατά την πώληση προϊόντων και υπηρεσιών μέσω διαδικτύου και ειδικά μέσω αναρτήσεων στα social media.
Απέχουμε, αλλά πλησιάζουμε…
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι ο κ. Πιτσιλής έκανε ειδική αναφορά στην πάταξη της φοροδιαφυγής και στο κενό του ΦΠΑ, που αποτελούν βασικούς στόχους του οικονομικού επιτελείου.
Συγκεκριμένα, ο επικεφαλής της ΑΑΔΕ τόνισε ότι η «μάχη» με τη φοροδιαφυγή αποδίδει και πέρυσι μάλιστα υπήρξαν απτά αποτελέσματα αφού «είχαμε μία υπερεπίτευξη εσόδων κοντά στα 5.5 δισ. ευρώ και αυτή είναι η πραγματική γιατί η ονομαστική είναι ακόμα μεγαλύτερη».
Σημαντική φυσικά συμβολή στα εν λόγω αποτελέσματα έχουν όλα τα νέα ηλεκτρονικά «όπλα» που έχουν ενταχθεί στις καθημερινές συναλλαγές τα οποία, σε συνδυασμό με τα ψηφιακά εργαλεία της ΑΑΔΕ, έχουν περιορίσει αισθητά το πεδίο δράσης όσων σκέφτονται ή σχεδιάζουν να ασχοληθούν με το «σπορ» της φοροδιαφυγής, ζημιώνοντας έτσι και την οικονομία και την κοινωνία :
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, όπως επεσήμανε ο κ. Πιτσιλής, ότι το κενό ΦΠΑ, που είναι ένας βασικός δείκτης και μάλιστα ο μόνος διεθνώς αναγνωρισμένος με τον οποίο μετράμε την φοροδιαφυγή, «από το 29% το 2017, για το 2022 έπεσε στο 13,7%. Έχουμε μια μείωση πάνω από 50%, βεβαίως έχουμε δρόμο ακόμα για να φτάσουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που είναι κοντά στο 5% αλλά φαίνεται ότι ήδη κάτι αλλάζει».