Skip to main content

Λιανεμπόριο: Τι «ταμείο» έκανε η αγορά τη φετινή εορταστική περίοδο

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ / ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/ EUROKINISSI

Έρευνα ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ: Βελτιωμένες πωλήσεις είδε το 45% των επιχειρήσεων - Στη μέγγενη των οικονομικών υποχρεώσεων και του υψηλού λειτουργικού κόστους η αγορά - Οι εκτιμήσεις εν όψει των εκπτώσεων

Υψηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με το 2023 κατέγραψαν σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (45%) κατά τη φετινή εορταστική περίοδο, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ, ενώ και η συνολική εικόνα του έτους καταγράφει μια ήπια βελτίωση, μετά από μια μακρά περίοδο αναταράξεων.

«Παρότι με ρυθμούς βραδύτερους από τις προσδοκίες και τις ανάγκες των εμπορικών επιχειρήσεων, η κίνηση στην αγορά κατά την πρόσφατη εορταστική περίοδο παρουσιάζει σημάδια ομαλοποίησης σε σχέση με πέρυσι» σημειώνει η ΕΣΕΕ.

Ειδικότερα, όπως προκύπτει από την έρευνα, το 45% των επιχειρήσεων ανέφερε βελτιωμένη αγοραστική κίνηση κατά την εορταστική περίοδο, ενώ το 39% απάντησε πως η κίνηση ήταν στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη χρονιά. Αντίθετα, το 15% απάντησε πως οι πωλήσεις τους ήταν χειρότερες σε σχέση με το 2023. Σημειώνεται ότι το μερίδιο των επιχειρήσεων με υψηλότερες πωλήσεις κατά τη φετινή εορταστική περίοδο υπερέβη το αντίστοιχο περσινό.

Για 4 στις 10 επιχειρήσεις με βελτιωμένες πωλήσεις, η εν λόγω αύξηση διαμορφώθηκε από 11% έως 20%. Αντίθετα, στις επιχειρήσεις με μειωμένες πωλήσεις συγκριτικά με την περασμένη χρονιά, το 52% αυτών εμφανίζει υποχώρηση χαμηλότερη του 10%.

Το 43% των επιχειρήσεων εμφανίζονται από πολύ/ έως και πάρα πολύ ικανοποιημένες από την επισκεψιμότητα στα καταστήματα, ενώ το 46% παρουσιάζονται μέτρια ικανοποιημένες.

Η κορύφωση της αγοραστικής κίνησης

Ενδιαφέρον παρουσιάζει ακόμη το εύρημα ότι ενώ σε παλαιότερες έρευνες, η καλύτερη περίοδος για την αγοραστική κίνηση εντοπιζόταν στο χρονικό διάστημα που προηγείτο των Χριστουγέννων, εξαιτίας και της καταβολής του Δώρου, φέτος για 4 στις 10 επιχειρήσεις (38%), η αγοραστική κίνηση κορυφώθηκε μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.

Μία στις δύο επιχειρήσεις προχώρησε σε προσφορές/εκπτώσεις κατά την εορταστική περίοδο

Εμφανής ήταν και ο αντίκτυπος των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά. Σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ, η μείωση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος, σε συνδυασμό με το αυξημένο λειτουργικό κόστος, ανάγκασε σχεδόν τις μισές επιχειρήσεις (49%) να πραγματοποιήσουν προσφορές/εκπτώσεις ακόμα και κατά την εορταστική περίοδο. Ειδικότερα, το 51% των επιχειρήσεων που προχώρησαν σε εκπτώσεις, μειώνοντας τις τιμές των προϊόντων τους από 11% έως 20%.

Για το 34% των επιχειρήσεων φαίνεται ότι τα πιο φθηνά εμπορεύματα είναι αυτά που προτιμήθηκαν από τους καταναλωτές, γεγονός που πιθανόν συνδέεται και με το αυξημένο κόστος ζωής, όπως σημειώνει η ΕΣΕΕ.

Πηγή: Έρευνα ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ

Ήπια βελτίωση στο σύνολο του 2024

Όπως προκύπτει από την έρευνα, για το σύνολο του 2024 συνολικά, η αγορά παρουσιάζει μια συγκρατημένα ευνοϊκή εικόνα, αφού οι θετικές αποκρίσεις υπερβαίνουν τις αρνητικές.

Πηγή: Έρευνα ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ

Οι προσδοκίες εν όψει των εκπτώσεων

Οι συσσωρευμένες προκλήσεις και τα εμπόδια στην αγορά, σε συνδυασμό με τις μέχρι σήμερα εξελίξεις, ενισχύουν ελαφρώς τις προσδοκίες των επιχειρήσεων σχετικά με τις προβλέψεις τους για τις πωλήσεις κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων του 2025. Μία στις τρείς επιχειρήσεις (32%) θεωρεί πως οι συγκεκριμένες πωλήσεις θα διαμορφωθούν σε μέτρια επίπεδα, το 28% αναμένει βελτίωση, ενώ το 26% δεν συμμετέχει στις εκπτώσεις (τρόφιμα).

Πηγή: Έρευνα ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ

Σε στασιμότητα η ψηφιακή μετάβαση

Προβληματισμό προκαλεί το γεγονός πως το ποσοστό των επιχειρήσεων με δυνατότητα απομακρυσμένων πωλήσεων παραμένει στα περυσινά επίπεδα (52%), εξέλιξη που σηματοδοτεί πως η ψηφιακή μετάβαση βρίσκεται σε στασιμότητα, αντανακλώντας, σε έναν βαθμό, την αβεβαιότητα αλλά και το κόστος της ψηφιακής αναβάθμισης.

Στη μέγγενη των οικονομικών υποχρεώσεων και του υψηλού λειτουργικού κόστους

Στις κυριότερες παραμέτρους αυτής της αβεβαιότητας συγκαταλέγονται κατά σειρά σημαντικότητας, για ακόμα ένα έτος, οι οικονομικές υποχρεώσεις της επιχείρησης, το υψηλό λειτουργικό της κόστος και τα φορολογικά της βάρη.

Πηγή: Έρευνα ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ

Στ. Καφούνης: Aυξημένη επισκεψιμότητα με λιγότερες «σακούλες»

«Το επιστημονικό επιτελείο της ΕΣΕΕ αποτύπωσε αυτό που τελικά όλοι βλέπαμε στην αγορά: αυξημένη επισκεψιμότητα με λιγότερες όμως ‘σακούλες’ στους δρόμους, ειδικά το διάστημα που προηγήθηκε της καταβολής του δώρου του ιδιωτικού τομέα» δήλωσε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης, σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας.

«Παρότι σχεδόν οι μισές εμπορικές επιχειρήσεις είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται, εντούτοις είναι αμφίβολο εάν η αύξηση ήταν αρκετή για να καλύψει την τεράστια αύξηση των λειτουργικών τους εξόδων που περιλαμβάνουν ενοίκια, μισθοδοσία, ενέργεια κλπ» σημείωσε.

Επόμενος σταθμός οι εκπτώσεις που ξεκινούν τη Δευτέρα

Όπως ανέφερε ο κ. Καφούνης, επόμενος μεγάλος σταθμός είναι οι εκπτώσεις που ξεκινούν την ερχόμενη Δευτέρα με υψηλές προσδοκίες για επιχειρήσεις και καταναλωτές. «Το Ινστιτούτο της ΕΣΕΕ, μόλις ολοκληρωθεί η επεξεργασία των στοιχείων από τη στατιστική αρχή για το 2024, θα παρουσιάσει ολοκληρωμένα την κατάσταση της αγοράς, δηλαδή της πραγματικής οικονομίας, ώστε τεκμηριωμένα να διεκδικήσουμε τις παρεμβάσεις που θα δώσουν ανάσα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της χώρας» πρόσθεσε.