Skip to main content

100 χρόνια μνήμη θα έχει το νέο ΤΑΧΙS – Οι δυνατότητες του Μεγάλου Αδελφού της ΑΑΔΕ

(ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)

Αποκαλυπτήρια των 28 βασικών δυνατοτήτων του νέου ΟΠΣ ΤΑΧΙS, στο οποίο θα ενσωματωθούν επίσης και τα συστήματα TAXISnet και ELENXIS

Μνήμη καλύτερη κι από… ελέφαντα θα έχει το νέο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογίας ΤΑΧΙS, το οποίο πρόκειται να κτίσει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έως το 2029.

Οι τεχνικές προδιαγραφές λειτουργίας του νέου αυτού συστήματος, όπως έχουν καθοριστεί στην προκήρυξη για τη διενέργεια διαγωνισμού ανάθεσης της εκτέλεσης του συγκεκριμένου έργου, προβλέπουν, μεταξύ άλλων, ότι το νέο ΤΑΧΙS θα διατηρεί στη μνήμη του δεδομένα Φορολογικού Μητρώου και ιστορικό μεταβολών για περισσότερα από 100 έτη, με αρχειοθέτηση των παλαιότερων στοιχείων και με δυνατότητα αναζήτησης και ανάσυρσης.

Παράλληλα θα τηρείται η ιστορικότητα των δεδομένων και των μεταβολών με την τήρηση αρχείων στα οποία θα είναι καταγεγραμμένες όλες οι εγγραφές, μεταβολές, διαγραφές κ.λπ., ώστε να είναι δυνατή η ανάκτηση της εικόνας του φορολογουμένου που αντιστοιχεί σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή από την εγγραφή του στο Φορολογικό Μητρώο.

Πλήθος καινοτομιών

Στις δυνατότητες που θα έχει το νέο σύστημα περιλαμβάνονται επίσης κι άλλες καινοτομίες, όπως η πρόσβαση στους τραπεζικούς λογαριασμούς των φορολογουμένων, η πρόσβαση σε στοιχεία διευθύνσεων κατοικίας φυσικών προσώπων και διευθύνσεων εγκαταστάσεων επιχειρήσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και μέσω γεωεντοπισμού, η άμεση διάθεση και αξιοποίηση δημογραφικών στοιχείων και στοιχείων ταυτοποίησης φυσικών προσώπων από το Μητρώο Πολιτών, το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου και τις Αστυνομικές Αρχές, όπως π.χ. αστυνομικές ταυτότητες, διαβατήρια, άδειες παραμονής κ.λπ., η πρόσβαση σε στοιχεία νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων από τα ενδεδειγμένα μητρώα, όπως το Γενικό Εμπορικό Μητρώο, καθώς και σε στοιχεία έδρας και επαγγελματικών εγκαταστάσεων, εσωτερικού και εξωτερικού, με πρόσθετες πληροφορίες για το εάν συνιστούν μόνιμες εγκαταστάσεις για σκοπούς ΦΠΑ ή και για σκοπούς εισοδήματος.

Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 86.181.528,66 ευρώ, καλύπτεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, έχει διάρκεια 5 ετών και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2029, αλλά τα πρώτα επιμέρους υποσυστήματα θα λειτουργήσουν στα τέλη του 2026. Ταυτόχρονα προβλέπεται συντήρηση διάρκειας 4 ετών πρόσθετου προϋπολογισμού 33.460.160 ευρώ.

Κύριες λειτουργίες

Αναλυτικά, οι 28 βασικότερες λειτουργίες του νέου ΟΠΣ ΤΑΧΙS, στο οποίο θα ενσωματωθούν επίσης και τα συστήματα TAXISnet και ELENXIS, η ΑΑΔΕ αποκτά τις ακόλουθες δυνατότητες:

1. Τεχνολογικές προϋποθέσεις για μακρά διατήρηση (πάνω από 100 έτη) των δεδομένων του Φορολογικού Μητρώου, με αρχειοθέτηση των παλαιότερων στοιχείων, με δυνατότητα αναζήτησης και ανάσυρσης.

2. Δυνατότητα καταχωρήσεων και αναζητήσεων τόσο με τρέχουσα όσο και με παρελθούσα ημερομηνία. Ειδικά για τις καταχωρήσεις με παρελθούσα ημερομηνία, θα υποστηρίζεται και η δυνατότητα πραγματοποίησης προγενέστερων καταχωρήσεων ανεξαρτήτου της τυχόν ύπαρξης άλλων μεταγενέστερων καταχωρήσεων, με βάση παραμετρικούς επιχειρησιακούς κανόνες.

3. Τήρηση της ιστορικότητας των δεδομένων και των μεταβολών: τήρηση αρχείων με τις μεταβολές των στοιχείων (εγγραφές, μεταβολές, διαγραφές κ.ά.), ώστε να είναι δυνατή η ανάκτηση της εικόνας του φορολογουμένου που αντιστοιχεί σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή από την εγγραφή του στο Φορολογικό Μητρώο.

4. Πρόσβαση σε δημογραφικά στοιχεία και στοιχεία ταυτοποίησης φυσικών προσώπων από το Μητρώο Πολιτών, το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου και τις Αστυνομικές Αρχές (ενδεικτικά: αστυνομικές ταυτότητες, διαβατήρια, άδειες παραμονής κ.λπ.).

5. Παρακολούθηση της έναρξης και του κύκλου ζωής κάθε επαγγελματικής-επιχειρηματικής δραστηριότητας αποδίδοντας Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ).

6. Αυτοματοποιημένες λειτουργίες ενημέρωσης των στοιχείων του Φορολογικού Μητρώου σύμφωνα με τα «γεγονότα ζωής» φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων.

7. Λήψη πληροφοριών και στοιχείων για τους εξ αδιαθέτου ή εκ διαθήκης κληρονόμους, τάξεις κληρονόμων, ποσοστά κληρονομιαίας μερίδας, αποποιήσεις, αποδοχή επ’ ωφελεία απογραφής, κληρονομική αναξιότητα.

8. Πλήρης ενημέρωση για την κατάσταση φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων (π.χ. εξαφάνιση, αφάνεια, πτώχευση, εκκαθάριση, αναστολή λειτουργίας, αναστολή χρήσης ΑΦΜ, έλεγχος).

9. Εντοπισμός και συστηματική σήμανση ανενεργών φορολογουμένων.

10. Πρόσβαση σε ΑΦΜ, Προσωπικό Αριθμό Πολίτη, Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ).

11. Πρόσβαση σε στοιχεία ΑΦΜ/ΦΠΑ στην αλλοδαπή, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας διασταύρωσής τους (όπως π.χ. μέσω του πληροφοριακού συστήματος VIES).

12. Τήρηση αρχείων με δεδομένα για τους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ, NACE2) όλων των επιχειρήσεων.

13. Πρόσβαση σε στοιχεία έναρξης, μεταβολής και διακοπής δραστηριοτήτων.

14. Πρόσβαση σε στοιχεία έδρας και επαγγελματικών εγκαταστάσεων, εσωτερικού και εξωτερικού.

15. Διεπαφές με το Μητρώο Πολιτών, το Γενικό Εμπορικό Μητρώο για τις επιχειρήσεις, τις Αστυνομικές Αρχές, το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, ασφαλιστικούς φορείς/ΗΔΙΚΑ/e-ΕΦΚΑ, Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ), Επιμελητήρια, δικαστήρια, άλλες δημόσιες υπηρεσίες, φορολογικές και άλλες αρχές αλλοδαπής, το Μητρώο Ασφαλισμένων Οχημάτων του Επικουρικού Κεφαλαίου, τις εταιρείες διαχείρισης αυτοκινητόδρομων, το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, την ηλεκτρονική εφαρμογή «Συστηθείτε» (Know Your Customer – eGov-KYC), καθώς και με εταιρείες τηλεφωνίας, εταιρείες παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και τράπεζες.

16. Διεπαφές που διευκολύνουν την έρευνα φορολογουμένων που λαμβάνουν ενισχύσεις και επιδόματα.

17. Δυνατότητα γεωεντοπισμού της διεύθυνσης κάθε φυσικού και νομικού προσώπου του Φορολογικού Μητρώου με προσδιορισμό της έδρας ή/και της εγκατάστασης ή/και της κατοικίας βάσει των πλέον λεπτομερών γεωχωρικών δεδομένων.

18. Πρόσβαση σε στοιχεία ΦΠΑ (υπαγωγή στον ΦΠΑ γενικά -απαλλασσόμενοι και μη-, υπαγωγή στο κανονικό ή κάποιο από τα ειδικά καθεστώτα), Ενδοκοινοτικών Συναλλαγών, υπαγωγής σε ΕΦΚ, υπαγωγής σε ειδικά ενωσιακά καθεστώτα (π.χ. OSS/IOSS), απόδοσης ΑΦΜ για σκοπούς ΦΠΑ.

19. Πρόσβαση σε πληροφορίες για τυχόν ειδικά καθεστώτα φορολόγησης (π.χ. μεταφορά φορολογικής κατοικίας στην Ελλάδα, απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής φόρων και υποβολής δηλώσεων πληροφοριακού χαρακτήρα, λήψη κρατικών ενισχύσεων, περαίωση, υπαγωγή σε αναπτυξιακούς νόμους ή προγράμματα επιδοτήσεων) ή για ειδικές διατάξεις-αποφάσεις (π.χ. απαγόρευση πώλησης ακινήτων, συσχέτιση με αρχή καταπολέμησης δραστηριότητας από ξέπλυμα μαύρου χρήματος, υπαγωγή σε διαδικασία αφερεγγυότητας).

20. Πρόσβαση σε στοιχεία για την οικογενειακή κατάσταση και τα προστατευόμενα μέλη και τις σχέσεις μελών.

21. Διασταύρωση και λήψη πληροφοριών για τις ιδιότητες φυσικών προσώπων και προστατευόμενων μελών που σχετίζονται με προνοιακά επιδόματα ή παροχές (π.χ. αναπηρία, τριτεκνία, πολυτεκνία, πλήρης ή μερική δικαστική συμπαράσταση, στρατιωτική θητεία, γονική μέριμνα).

22. Πρόσβαση σε στοιχεία και ρυθμίσεις επικοινωνίας (συμπεριλαμβανομένου του e-mail), σε διασύνδεση με άλλα επίσημα μητρώα επικοινωνίας (π.χ. Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας), πλήρεις διευθύνσεις κατοικίας ημεδαπής και αλλοδαπής και επικοινωνίας με γεωπροσδιορισμό.

23. Διασταυρώσεις των δεδομένων του εισοδήματος (π.χ. μισθωτός, επιτηδευματίας), επωνυμίας εργοδότη και ειδικότητας μισθωτού σε διασύνδεση με τον e-ΕΦΚΑ.

24. Πρόσβαση σε στοιχεία σχέσεων μελών για μετέχοντες σε διοικητικά συμβούλια και διοικήσεις επιχειρήσεων.

25. Πρόσβαση σε πληροφορίες για εταιρικές σχέσεις νομικών προσώπων.

26. Συσχετίσεις λόγω εταιρικών μετασχηματισμών.

27. Πρόσβαση σε τραπεζικούς λογαριασμούς, συμπεριλαμβανομένων των επαγγελματικών, σε διασύνδεση με τις τράπεζες, ώστε η ΑΑΔΕ να έχει άμεση πρόσβαση στα δεδομένα για εισπράξεις, αναλήψεις, καταθέσεις και πληρωμές των φορολογουμένων.

28. Απενεργοποίηση ή αναστολή ΑΦΜ.